Pekka och Tuula-Riitta Markanen lämnade företagsvärlden och satsade på sitt vinintresse.
Pekka och Tuula-Riitta Markanen lämnade företagsvärlden och satsade på sitt vinintresse. Foto: Pressbild

De gjorde business av vinintresset

Kanske har du också tänkt tanken att göra business av ditt vinintresse? Ett par som har satsat fullt ut på vinpassionen är Pekka och Tuula-Riitta Markkanen, som efter ett långt yrkesliv inom företagsvärlden bestämde sig för att starta egen vinagentur. 

Den här gången berättar vi om det engagerade gifta paret Pekka och Tuula-Riitta Markkanen, personerna bakom vinagenturen Skaisweden. Båda två har de under ett långt yrkesliv arbetat som konsulter inom bland annat marknadsföring, vänt på siffror och analyserat.  

Helt okej det också, men långt ifrån det goda livet som på vägen blivit deras passion, det som blev allt viktigare vid sidan av de långa jobbdagarna. 

Fick ett spännande erbjudande 

– Vi blev bjuden att börja saluföra vin här i Sverige och bestämde oss för att ta den. Vi var förstås litet nervösa, efter vi inte kände till branschen, men mycket ivriga att testa, ta chansen! berättade Tuula-Riitta engagerat och överlyckligt när vi träffades för första gången för några år sedan. 

Efter det har jag träffat det här paret vid olika tillfällen, våra vägar har korsats eftersom vi båda arbetar med vin, från olika perspektiv, och jag har inspirerats av dem eftersom de både vågade kasta sig rakt ut i en ny verksamhet och för att de aldrig tycks ge upp, trots nybörjarstress och kraven på så mycket ny kunskap. 

Har ni aldrig någonsin ångrat att ni lämnade det trygga och invanda livet?

– Det har vi inte, säger Pekka, som i början var försiktigare än Tuula-Riitta när det gäller att ta till sig det nya livet. Nu kör jag för fullt och värderar varje minut. Jag träffar människor från olika kulturer och ser inte längre bara mörka kostymer och slipsar. f

Pekka säger att det på senare tid blivit lätt att kommunicera eftersom ”alla har samma intresse”, nämligen biodynamiska viner av högsta kvalitet och äkta partnership. Han har också lärt sig att det är lättare att lära sig business än vin. 

– Det sistnämnda tar ju hela livet att lära sig, säger Pekka.  

– Vårt strategiska val är att erbjuda ekologiska biodynamiska och en väl genomtänkt och beprövad effektivitet. Även högkvalitativa veganviner intresserar oss. Hela konceptet är något som vi ska utveckla vidare, säger Tuula-Riitta övertygat. 

Har lärt sig vinvärlden från grunden

– När vi började var vi verkligen mer idealister än vinexperter men vi var beredda att jobba hårt och lära oss allt; monopolmarknaden, kunder, producenter och processer. Och att bygga allt från scratch! 

För det här paret är gott vin och god mat en viktig del av ett gott och fridfullt liv, vilket de velat beskriva med hjälp av foton på sin webbsida och i sociala medier. Ett dukat bord för två, deras brygga på landet, havet, den nordiska naturen. 

– Det är mycket känsla i det vi gör, för det är oftast känslan vi går på, säger Tuula-Riitta. Men precis som vinproducenterna måste vi lita vår magkänsla och våga göra saker på vårt sätt. Inte alltid det ”alla andra” gör eller det som alltid har gjorts, säger Tuula-Riitta. 

För vinagenturen Skaisweden har ett par av ledorden på vägen blivit hållbarhet och kvalitet. 

För den italienska vingården Vignano i Toscana är hållbarhet en ledstjärna. Vinerna från gården är alla biodynamiska. Foto: Vignano

Vignano satsar biodynamiskt

 – Den italienska biodynamiska vingården Vignano kändes därför rätt för oss, säger Tuula-Riitta, som är fascinerad av storys bakom de goda vinerna. 

På vingården Vignano handlar det om familjen Fanucci som odlat vin i många år. Men det var först när gårdens tre söner tog över som skiftet mot biodynamisk odling och produktion började. Deras mamma hade blivit svårt sjuk och det fick hennes söner se på vinproduktionen på ett annorlunda sätt än tidigare. Kunde man skapa vin mer naturligt? Utan kemikalier och med naturliga ingredienser och processer? 

– I dag är bara en av de tre bröderna kvar på gården, medan en jobbar i London och en annan i Dubai. Planen är dock att alla tillsammans fortsätta med vingården på heltid, säger Tuula-Riitta. 

När det gäller vinerna i Vignanos portfölj är flera av dem inte typiskt toskanska utan baserade på druvor som till exempel malbeck och merlot. Det mest sålda röda vinet är dock L’Unico, som är 80 % sangiovese och 20 % pinot noir. 

– Men min egen favorit är dock det dynamiska vita vinet Primavolta, säger Tuula-Riitta. Det vinet gör mig verkligen stolt över vårt samarbete!

Tuula-Riitta och Pekka Markkanen

Ålder: 62 respektive 66 år.

 

Bor: Helsingfors och Stockholm.

 

Gör: Ekonomiedoktor respektive ekonom. Driver vinagenturen Skaisweden tillsammans, med Sverige som marknad. 

Bakgrund: Företagskonsulter och föräldrar till tre barn.

 

Aktuell med: Viner i Systembolagets beställningssortiment. 

Samarbete med producent i Bordeaux

Hon har även en annan historia att dela med sig av, från deras andra nyare samarbete med Bordeauxproducenten Château Chelivette. Navet i storyn är ett ungt franskt par som båda jobbade inom Londons finansbransch. De arbetade mycket och började efter ett tag efterfråga ett annat sätt att leva - och vara närmare naturen. 

– Och för sex år sedan hittade de i Bordeaux en vingård i lagom storlek, 30 hektar. De började ett stort projekt, att byta den gamla vinproduktionen mot biodynamisk. En dag märkte de att maskarna hade kommit tillbaka till vingården och även fåglarna.  Vinrankorna sägs växa och må bättre i fågelsång, utbrister Tuula-Riitta, som är en god berättare. 

Numera ingår även vinet Clairet från Châteaux Chelivette i sortimentet, ett vin som enligt Tuula-Riitta och Pekka är perfekt för den som vill ha ett alternativ till rosévin. 

– Jag har själv lite svårt med rött vin och det vita vinet passar inte alla rätter. Då tycker jag att det här vinet passar riktigt bra till sommarens mat, säger Tuula-Riitta. 

Parets barn är numera vuxna med egna liv, men de var entusiastiska när föräldrarna plötsligt slog sig in på en ny bana. 

– Barnen undrar vad vi ska hitta på nästa gång och det gör mig stolt faktiskt. Det är ju många också som slutar att jobba i en viss ålder men det är inte riktigt vår grej, säger Tuula-Riitta och skrattar.

– Nu vet vi att vi klarar så mycket mer än vad vi vågade hoppas från början. Som förälder vill man visa att allt är möjligt! 

 

5 vintips från Skaisweden 

Här är ett urval från vinerna i Skai Swedens portfölj. Samtliga viner ingår i Systembolagets beställningssortiment.  

 

2016 L’Unico Chianti, Toscana, Italien, nr 70658, 151 kr 

Egen beskrivning: ”Välbalanserat vin som har fått flera priser genom åren Biodynamiskt och ekologiskt vin”

2015 Merlino, Toscana, Italien, nr 76448, 192 kr

Egen beskrivning: ”Mjuka tanniner och jordgubbar samt vit vaniljchoklad i eftersmaken. Biodynamiskt och ekologiskt vin”

2015 Matrio, Toscana, Italien, nr 75773, 350 kr

Egen beskrivning: ”Ett intressant vin med stenfrukt,  vanilj och choklad. Biodynamiskt och ekologiskt vin”

2017 Primavolta, Toscana, Italien, nr 78129, 129 kr

Egen beskrivning: ”Fyllig, fräsch med en lång finish och små noter av grönt äpple och ananas. Biodynamiskt och ekologiskt vin”

2019 Le Clairet De Chelivette, Bordeaux, Frankrike, nr 78641, 246 kr (magnum)

Egen beskrivning: ”En biodynamisk klassiker som passar perfekt på sommarfesten”

 

Mer om vinerna hittar du här  

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Ladda ned Allt om Vins app och låt experterna guida dig Se erbjudande!