Amarone – är succésagan på väg mot sitt slut?

Den vackra renässansvillan Villa della Torre som tillhör familken Allegrini

Foto: SARA MATTHEWS PHOTOGRAPHY / Sara Matthews

1 av 3: Den vackra renässansvillan Villa della Torre som tillhör familken Allegrini

Marilisa Allegrini från välkända gården med samma namn är kritisk till Systembolaget.

2 av 3: Marilisa Allegrini från välkända gården med samma namn är kritisk till Systembolaget.

Alessandra och Carlo arbetar ekologiskt på gården i Valpolicella Classico

3 av 3: Alessandra och Carlo arbetar ekologiskt på gården i Valpolicella Classico

Vinerna från Valpolicella har länge varit storsäljare men under 2018 gick exporten ner med tio procent och för amarone sex procent. I Sverige har försäljningen av amarone sjunkit med 40 procent sedan 2012. Är succésagan på väg mot sitt slut?

Andra har också läst

”Jag dricker bara amarone.” Det hörde jag ofta personer säga under middagar i Sverige för ett par år sedan. Vinerna från Italiens nordöstra hörn gjorde succé i början på 2000-talet, speciellt i Norden, USA och Tyskland. Italienarna är förvånande över hur uppskattade dessa alkoholstinna, fylliga och fruktiga viner är utomlands. Själva kallar italienarna amarone för vino da meditazione, meditationsvin, något man dricker någon enstaka gång per år. ”Italienare är kanske inte direkt kända för att meditera”, skojade en vinproducent när vi pratade om hur italienarna såg på amarone. 

Men hur ser situationen ut i dag? Den internationella trenden att dricka viner med lägre alkoholhalt verkar hålla i sig och på sociala medier och i vinkretsar verkar intresset för amarone ha svalnat. 

Många producenter i Valpolicella berättar att framgången gjort att produktionen ökat snabbt och medfört att vingårdar planterats på fel ställen. Ofta i bördiga dalgångar, där skördeuttagen är höga och druvorna av lägre kvalitet, jämfört med de som växer på kullarna. Den ökade produktionen har medfört att priserna sjunkit och många producenter är oroliga för att amarone och Valpolicella håller på att förlora sitt goda rykte.

Produktionen har ökat markant

Att produktionen haft en massiv ökning ser man på statistiken. 1972 producerades dryga miljonen flaskor med amarone. 2013 var man uppe i 16 miljoner. Ripassovinerna har också gjort dundersuccé. De är något mindre fylliga än amarone och kostar mindre.  Men det är inte lätt att som konsument hålla reda på de olika italienska namnen, produktionsmetoder och veta vad man köper. Inte minst när hyllorna fylls med viner som heter något med appassimento.

Kategorin Appassimento IGT har egentligen ingenting att göra med viner som ripasso och amarone. De två sistnämnda har strikta regler för hur de får framställas och får inte säljas som lådvin. De billiga appassimento-vinerna däremot är ofta sålda på bag-in-box till låga priser. Många, men inte alla, kommer från Apulien på den italienska klacken, som inte har något att göra med vinregionen i Veneto. Appassimento betyder torkningsprocess på italienska. Druvorna för amarone och dessertvinet recioto di Valpolicella görs på druvor som lagts att torka innan de pressas, men ripasso är en blandning av skalresterna från amarone eller recioto och ett valpolicellavin. Men det är svårt att som konsument veta skillnaden, på till exempel en välgjord ripasso och ett lådvin som heter Appassimento. 

– De billiga, fylliga, söta viner som sålts i kategorin Appassimento IGT, som inte har något att göra med ett kvalitetsvin som amarone, har tröttat ut konsumenterna. Jag tror att vinmonopolen i Norden gjort mycket positivt för amarone och hela regionen Valpolicella, men samtidigt sålt vin av låg kvalitet som även gjort att bilden av amarone försämrats, säger Enrico Raber. Han är chefsvinmakare på den biodynamiska gården Musella strax utanför Verona. 

Alessandra Zantedeschi från den lilla ekologiska gården Monte dall´Ora i Valpolicella Classico håller med Enrico Raber.

– Det var ett stort misstag av italienarna att tillåta en kategori som Appassimento IGT. Det är absurt och kortsiktigt”, säger hon med arg röst. 

Statistik visar att exporten av viner från Valpolicella gick ner med tio procent under 2018 och försäljningen av amarone sjönk med sex procent. En liknande trend ser vi i Sverige berättar Sofia Brännborn från pressavdelningen på Systembolaget.

– Ser man till den totala försäljningen och framför allt till försäljningen av dyrare vin i det fasta sortimentet är efterfrågan på amarone fortfarande stor. Sedan 2012 är trenden dock avtagande. Försäljningen av amarone toppades år 2012 då 5,46 miljoner liter såldes. Detta kan jämföras med 2018 då 3,36 miljoner liter såldes, en nedgång med nästan 40 procent, berättar Sofia.

Marilisa Allegrini från gården Allegrini är kritisk till Systembolaget.

– Systembolaget har bidragit till att trötta ut konsumenterna. Systembolaget har fyllt sina hyllor med billiga viner. Vem kan hålla låga priser och samtidigt behålla kvalitén?, undrar hon retoriskt.

Å andra sidan har vinmonopolen sålt viner som något producerat. Det är många producenter som dragit nytta av amarontrenden, det är något som är säkert. 

Olga Bussinello som är direktör för konsortiet i Valpolicella säger att vinmonopolen alltid varit viktiga för områdets viner men att de höga produktionskostnaderna inte alltid stämmer överens med de produkter som vinmonopolen vill ha. 

Zonindelning och Corvinone

Marilisa Allegrini berättar att framgång också medför spekulation, något som områdets konsortium (som består av områdets vinproducenter) inte varit tillräckligt duktiga på att hantera. Allegrini, tillsammans med andra historiska gårdar, gick för ett par år sedan ur konsortiet i protest mot det man tyckte var dåliga regler, bland annat att man fick odla druvor till amarone även nere i de bördiga dalgångarna. De historiska familjerna har i dag på nytt gått med i konsortiet för att försöka påverka områdets utveckling inifrån.

– Vi skulle behöva en zonindelning och staka ut olika regler beroende på platsen där druvorna växer, precis som i Bourgogne, Barolo och Barbaresco, säger Marilisa Allegrini.

Alessandra från Monte dall´Ora håller med. ”Vi arbetar redan på det sättet på vår gård, väljer ut färre klasar från yngre vinrankor från mer bördig mark, och tvärtom. Det är enda sättet att behålla kvalitén. Men hela regionen borde arbeta i samma riktning”, säger hon.

Både hon, Marilisa Allegrini och Enrico Raber menar att man måste göra skillnad på druvor från dalgångar, med bördig mark där druvorna är av lägre kvalitet, från druvor från vingårdar som ligger på kullarna. Även från de vinfält som ligger på hög höjd, där druvorna ibland har svårt att nå full mognad. Även att hålla låga skördeuttag är viktigt för att behålla kvalitén. 

Men Olga Bussinello säger att en zonindelning är en komplicerad process.

– Vår vinregion är varierad och komplex. Det finns områden som många tycker inte passar till vinframställning men där vinerna håller hög kvalitet. Det här är något vi bör diskutera men det är en komplex fråga, säger hon. 

Nya regler 2019

Sommaren 2019 införde man nya regler. Man drog ner på de tillåtna skördeuttagen, tillät mer Corvinone och även skruvkapsyl för Valpolcella Doc och Valpolicella Superiore.

De nya reglerna från sommaren 2019 för produktionen i Valpolicella gör det oc kså möjligt att ersätta den körsbärsdoftande drottningen Corvina med Corvinone. Något som Enrico Raber från Musella inte tycker är bra.

– Corvinone klarar varmare klimat, behåller en fin syra och är mer resistent men är inte alls lika elegant som Corvina som är Valpolicellas historia och ryggrad. Ersätter man Corvina förlorar vinerna från Valpolicella sin specifika karaktär och kvalitet, säger han. 

Olga Bussinello håller inte med.

”Vi har registrerat att klimatförändringarna gör att det blir varmare och varmare i vår region och att tillåta en större mängd Corvinone är en konsekvens av detta. Corvinone har tjockare skal och är därför mer resistent mot sjukdomar, klarar vattenstress bättre än Corvina och har mer tanniner som gör att vinerna kan leva längre”, säger Olga. 

– De nya reglerna från sommaren 2019 har dragit ner skördeuttagen från 12 ton per hektar till 11 ton. Av dessa får max 40 procent av druvorna lägga att torkas till amarone, jämfört med tidigare 60 procent. Men det räcker inte. De borde vara ännu striktare. De här reglerna är gjorda för att göra livet lättare för de större producenterna och kooperativen, säger Alessandra från Monte dall´Ora.

– Amarone bör vara ett vin för vinsamlare, vinkonnässörer. Vår amarone kommer ut efter åtta år. Vi får ofta kommentarer att vår amarone har en oväntad friskhet och passar till mat. Men det är så det borde vara. Dyrt, exklusivt och gott. Jag blir helt förskräckt när jag ser en amarone för tio dollar på Duty Free, säger Alessandra uppgivet.

Musella har lagt om sin produktion efter att ha studerat marknaden. Enrico Raber berättar att de i dag satsar mer på Valpolicella Superiore i stället för på amarone, som görs i allt mindre skala.

– Konsumenten vill i dag ha mer fruktiga viner med lägre alkohol. Vår amarone kommer ut efter sex år och är en premiumprodukt, säger Enrico. 

På Systembolaget tror man att amarone kommer att behålla positionen som prestigevin, även om konkurrensen ökar.

– Den smakrika stilen, den unika tillverkningsmetoden och den fortsatt stora efterfrågan ger anledning att tro att amarone även en tid framöver kommer uppfattas som ett prestigevin för många kunder, säger Sofia Brännborn och fortsätter:

– Amarone utmanas av viner som stilmässigt ligger nära amarone. Fruktiga, generösa viner med hög alkoholhalt som till exempel Chateauneuf-du-Pape och Priorat. Det är dock inte nödvändigtvis vad amarone-kunderna väljer, i stället söker sig många mot viner i lite stramare och svalare stil. Gärna då från andra italienska ursprung som Piemonte och i viss utsträckning Toscana.

Valpolicella står inför många framtida utmaningar och det bli spännande att följa områdets utveckling. Inte minst genom ovanstående färgstarka producenter. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som 86 000 andra - läs Allt om Vin! Se erbjudande!