Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.

Läs mer
EXPRESSEN.SE

Så enkelt får du pengarna tillbaka på Systembolaget

Ibland händer det att det blir mycket alkohol över efter en fest eller större middag...

Foto: Colourbox

1 av 3

Då har du alltid möjligheten att lämna tillbaka dina varor och få pengarna tillbaka.

Foto: Fotolia

2 av 3

Bara förpackningen är oöppnad, du har ett kvitto och lämnar tillbaka varan inom två veckor.

Foto: Systembolaget

3 av 3

Har du köpt för många boxar vin eller tyckte du att ölen du drack smakade konstigt?

Då kan du be Systembolaget att köpa tillbaka dina varor.

Allt om Vin förklarar hur det funkar. 

Andra har också läst

Eftersom man inte vill att vinet, ölen eller spriten ska ta slut köper man kanske ofta lite extra mycket till festen, studentskivan eller middagen med vännerna. Även om det egentligen var mer än vad plånboken klarade av. 

Sedan sitter man där dagen efter, bland överblivna oöppnade flaskor och boxar - lite fattigare. 

LÄS OCKSÅ: Så mycket socker är det i champagne och annat bubbel     

 Vissa jublar visserligen åt att det blev över, och sparar alkoholen till nästa tillfälle. Men många vill inte ha "skräpet" liggande där hemma, utan jämrar sig i stället över pengarna som bränts i "onödan".

Lämna tillbaka vin, öl och sprit på Systembolaget

Då kan det vara bra att veta att det faktiskt går att lämna tillbaka alkoholen till Systembolaget - och få pengarna tillbaka.  

– Öppet köp gäller i två veckor vid uppvisande av kvitto och är till för om kunden ångrat sig eller det blivit över från en tillställning till exempel. Det är en så kallad retur och gäller också hela beställningssortimentet, har Matilda Dannetun, tidigare pressekreterare på Systembolaget förklarat.

LÄS OCKSÅ: Här är Systembolagets hemliga guldgruva

I det här fallet pratar vi alltså om flaskor och boxar som är oöppnade. Men det går faktiskt att även lämna tillbaka ett vin, som du druckit av och som du inte var nöjd med.  

Är vinet defekt - då får du pengarna tillbaka 

Så länge minst en tredjedel av innehållet finns kvar kan du reklamera och få pengarna tillbaka. Det gäller även om det bara var så att du upplevde vinet som defekt och inte gillade det, trots att det egentligen inte var något fel på vinet. 

– En reklamation (upp till tre år; kvitto behövs ej) görs om kunden upplever att det är något fel på produkten (eller förpackningen). Den skickas senare vidare till vår reklamationsavdelning (som analyserar och bedömer i efterhand), men i det skedet har förstås reklamationen redan gjorts, så det är kunden som avgör defekten och inte vår personal på plats, har Matilda Dannetun berättat.

LÄS OCKSÅ: Champagne, prosecco och cava - det är skillnaden

Lämna tillbaka alkohol på Systembolaget - så funkar det

Öppet köp gäller i två veckor från inköpningsdatumet av varor i försäljningsdugligt skick. Du måste visa upp kvitto vid återlämnandet. Om köpet gjordes med kontokort behöver du också ta med dig samma kort för att återföring av pengarna ska kunna genomföras. 

Det hela är en retur och gäller också hela beställningssortimentet.

Reklamation gäller även för privatimporterade produkter, däremot inte öppet köp/retur. Det har att göra med att det är ett större åtagande för alla parter (både för kunden, Systembolaget och producenten/leverantören utomlands), som kostar mer. Dessutom får kunden chansen att ångra sig i förtid i stället, när Systembolaget återkommer med exakt vad det kommer att kosta. Då väljer man att tacka ja eller nej och först därefter gäller inte öppet köp. 

Om något är fel på den vara du köpt byter Systembolaget den eller ger pengarna tillbaka. Cirka en tredjedel av innehållet bör finnas kvar. 

Om olyckan är framme så kan du glädjas åt att sönderslagna varor (i eller utanför butiken) ersätts om förslutningen är obruten.

Källa: Systembolaget