Ny statistik: Försäljningen på Systembolaget ökade

Under 2021 ökade Systembolaget återigen sin försäljning, och det var kategorin cider- och blanddrycker som ökade allra mest. Samtidigt var vin den enda kategorin som minskade i försäljning. Det visar en färsk rapport från Systembolaget. 

– Pandemin har lett till förändrade konsumtionsmönster, säger Frida Roswall, ekonomidirektör på Systembolaget. 

Vi köper allt mer från Systembolaget, det visar siffror från en färsk rapport. Under fjolåret ökade totala försäljningen med 1,4 procent – och året innan låg ökningen på hela 11,2 procent. En eventuell förklaring till den stora försäljningshöjningen 2020 var coronapandemin och dess restriktioner, som gjorde att människor inte kunde gå ut och dricka alkohol på barer eller restauranger i lika stor utsträckning som tidigare. 

– 2020 var ett extremt år då pandemin medförde restriktioner som ledde till minskning av restaurangförsäljning och resandeinförsel. Systembolagets konsumtionsandel ökade kraftigt under 2020. Under 2021 jämförs intäkterna med 2020 och därför är det naturligt att vi inte ser samma ökning, säger Frida Roswall, ekonomidirektör på Systembolaget. 

Cider – en växande trend

Cider- och blanddrycker är en kategori av dryck som skjutit i höjden i fråga om försäljning de senaste åren. 2021 ökade försäljningen med 8,3 procent, och blev därmed den kategori som ökade mest under året. 2020 såldes 7,3 procent mer än 2019. Frida Roswall tror att ökningen handlar om att cider och andra typer av blanddrycker blivit en allt hetare trend de senaste åren. 

– Cider och blanddrycker har haft en ökande trend under de 3-4 åren och är kopplat till förändrade konsumtionsmönster över tid, säger hon. 

Vinprofilen och Allt om Vin-skribenten Andreas Grube har även han sett att cider blivit en het trend de senaste åren. Han menar också att Sverige vuxit rejält som ciderland, med allt fler ciderproducenter landet över. 

– Jag tror att ökningen framför allt beror på att vi har fått ett gäng väldigt ambitiösa och skickliga cidermakare i Sverige, inte minst Pomologik, Brännlands med flera. Vi har ju en stark äppeltradition i Sverige och när det nu dyker upp så mycket bra hantverkscider – även på den fasta hyllan – har många konsumenter också fått upp ögonen. Cider är ju dessutom lägre i alkoholen samt producerar här i Sverige så finns ju både hälso– och klimatfördelar, säger Andreas Grube. 

Försäljningen av vin minskar

Av de olika dryckeskategorierna var vin den enda som sjönk i försäljning jämfört med året innan. Totalt köpte svenskarna 0,7 procent mindre vin 2021 i jämförelse med 2020 – då försäljningen av vin i stället ökade med 9,2 procent. Frida Roswall menar att 2020 var ett extremt år på grund av pandemin – och att man framåt spår att försäljningen av vin återgår mer till hur det var före pandemiåren. 

– Pandemin har lett till förändrade konsumtionsmönster. En trolig anledning är att restriktionerna har påverkat möjligheterna till större privata sammankomster. Förväntan är att konsumtionsmönstren går mer tillbaka till de normala under 2022, säger Frida Roswall.

Så mycket såldes på Systembolaget 2021:

Sprit: 26 047 000 liter (+ 6,1 % från 2020)

Vin: 222 254 000 liter (– 0,6 % från 2020)

Öl: 299 533 000 liter (+ 1,9 % från 2020)

Cider- och blanddrycker: 25 950 000 liter (+ 8,3 % från 2020)

Alkoholfritt: 3 240 000 liter (+ 3,0 % från 2020)

Totalt: 577 024 000 liter (+ 1,4 från 2020)

 

Läs mer: 

Vinerna som sålde allra bäst under 2021

Svenskarnas intresse för dyrare drycker ökar – ”En coronaeffekt”

Vad är egentligen skillnaden mellan billigt och dyrt rödvin