Japan - det okända vinlandet i Stilla havet

Intresset för japansk kultur växer över hela världen och för vinälskare finns också mycket att upptäcka. Här en typisk japansk vingård.

Foto: Shutterstock

Intresset för japansk kultur växer över hela världen och för vinälskare finns också mycket att upptäcka. Här en typisk japansk vingård.

Den japanska kulturen lockar allt fler i världen och vi svenskar reser till Japan som aldrig förr. För alla vinvänner finns det också mycket att upptäcka av det okända Japan. Allt om Vins Mikael Mölstad berättar om en av vinvärldens okända pärlor. 

Ämnen i artikel:

Andra har också läst

Har du någonsin provat ett vin på druvan koshu? Troligen inte. Ändå har denna unika druva odlats i mer än tusen år i Japan. Det lär vara en muskatdruva från kaukasiska trakter som muterat på sidenvägen genom Kina innan ankomsten till Japan. När den dök upp på medeltiden gjordes ett sött vin som blev en del av de religiösa ceremonierna. I dag är druvan koshu en stolthet som Japans unga vinmakare tagit till sitt hjärta. För även om Japan aldrig kommer att bli ett stort vinland i världen sjuder det ändå av liv kring de japanska vingårdarna.

Vädret - en utmaning för japansk druvodling

Mot alla odds växer alltså den inhemska japanska vinindustrin. De första trevande försöken att jäsa vin på europeiskt vis gjordes i mitten av 1800-talet i prefekturen Yamanashi sydväst om Tokyo. Detta område ansågs vara den ultimata platsen att odla druvor på: en dalgång på hög höjd omgiven av bergstoppar där nationalmonumentet Fuji är det mest berömda. Yamanashi är också känt för att ha flest soltimmar i Japan – och även färre millimeter regn än andra delar. Vädret är nämligen den stora utmaningen för den japanska druvodlingen.

Den japanske vinkännaren Johannes Haruki Sasaki har stor kunskap om Japans vinindustri. Han förklarar:

– Japan är ett av världens mest fuktiga och regniga länder – tyfoner och andra naturkatastrofer tillhör nästan vardagen. Det gör att det krävs mycket kunskap för att vinerna inte ska bli urvattnade.

Bordsdruvor - grunden för druvproduktionen

Ett sätt att minska risken för röta i druvklasarna är att sätta små vaxade pappersstrutar på klasarna – likt paraplyer. Inte billigt – men gulligt och effektivt, även om det blir allt vanligare med hela plasttak som dras över när skörden närmar sig. Det är också långt ifrån alla druvklasar som det görs vin på. Hela sjuttio procent av druvproduktionen i Yamanashi utgörs av bordsdruvor. Det är en mycket lönsam produktion eftersom frukt i Japan är exklusivt. En vacker klase druvor (eller två välpolerade äpplen) kan ofta kosta upp mot hundra kronor.ruvpr

Totalt finns det närmare trehundra vinerier i Japan i dag – en tredjedel har tillkommit de senaste tio åren. Runt hundra ligger fortfarande i Yamanashi-prefekturen. De flesta nya öppnar på den norra ön Hokkaido och i den närliggande prefekturen Nagano där priserna för en vingård är lägre. Problemet är nämligen att Japan är ett av världens dyraste länder när det gäller inköp av mark. Det är lätt att förstå när man betänker att landet är relativt litet och sjuttio procent av ytan är bergskedjor. Resten ska då rymma de 127 miljoner invånarna med megastäder och jordbruk.

Framgångsrik vinproducent

Den mest framgångsrika producenten när det gäller utmärkelser och export är Grace Winery i Yamanashi. De grundades redan på 1920-talet och är nu inne på den femte generationen genom Ayana Misawa. Unga ambitiösa Ayana Misawa är dessutom vinmakare med en gedigen utbildning och erfarenhet från vinproducenter i både Sydafrika, Australien, Nya Zeeland, Argentina och franska Bourgogne. Även om Grace Winery inte är störst utvecklar de nu sin verksamhet snabbt med att plantera nya vingårdar och bygga nya vinerier. För Ayana Misawa är det en spännande utmaning att få japanerna att dricka mer japanskt vin. I dag är nämligen bara fem av hundra sålda vinflaskor gjorda på druvor från japanska vingårdar. De övriga vinerna kommer från Europa, Australien och framför allt Chile.

– Även om japansk vinindustri är marginell har vi ett stort självförtroende och kvaliteten växer för varje år. Vi känner att japanskt vin verkligen ligger i trend – och glädjande nog har vår nationaldruva koshu äntligen fått en renässans efter att ha varit mobbad under många år, säger Ayana Misawa.

För Ayana Misawa är arbetet i vingårdarna det viktigaste att fokusera på. Det är där grunden i kvaliteten skapas. Men som vinmakare är hon också intresserad av att utveckla nya stilar. Hennes fatjästa variant på koshu har till exempel legat fyra år på gamla fat med malolaktisk jäsning – vilket skapat ett fetare och rikare vin i en mer europeisk stil. Grace Winery är också, tack vare Ayana Misawa, de första som gjort ett mousserande vin i Japan: en blanc de blanc med tre år på jästfällningen. 

Deras storsäljare (som då och då dyker upp i Sverige) är Koshu Private Reserve. Vinet bjuder på en fruktig blommig arom med balanserad bittersyrlig smak. Alkoholhalten är på blygsamma 11,5 procent. Eftersom druvorna odlas i ett traditionellt pergolasystem är det svårt att få upp alkoholhalten högre utan att tillsätta extra sötma.

– Vi vill gärna behålla perogolasystemet eftersom det är så traditionellt för just koshu-druvan, men för de europeiska sorterna som chardonnay och merlot är det klassisk uppbindning som gäller, förklarar Ayana Misawa.

Den största vinproducenten i Japan heter Château Mercian. De gör nästan tre gånger mer vin än Grace Winery – men då ingår också en stor mängd vin som jäses på importerad druvmust. Château Mercian odlar också stora arealer med koshu-druvan liksom en del äldre hybriddruvor.

I den andra ändan av volym startas nu också fler och fler vinerier i Nagano och på Hokkaido som närmast kan kallas garagister – det vill säga de börjar i blygsam skala i små lokaler likt garage. Dessa små producenter odlar sina egna druvor och många gör sina viner naturligt utan tillsatser och med låg svavelhalt. 

I Yamanashi-dalen växer vinturismen starkt. Många Tokyobor älskar att komma upp i de svala bergen på helgerna  – i synnerhet kring den berömda Fuji-toppen. En utflykt med besök på vinhus nere i dalen är då ett populärt nöje. Två av de mest populära vinhusen för besök, föutom Grace Winery, är Haramo Winery och Kurambon Wine. Båda är också bra producenter av viner på koshudruvan. Haramo är en familjeegendom med en stiligt restaurerad besöksanläggning. Kurambon är ett före detta kooperativ där man bland annat har en hundraårig mangårdsbyggnad.

Japansk whisky väcker beundran

Framtiden för japanskt vin ser ljus ut. Men att japanerna totalt sett skulle bli ett vindrickande folk är knappast troligt. De dominerande inhemska alkoholdryckerna är i stället öl, sake och whisky. Exportmässigt är öl stort men det är japansk whisky som väcker beundran i världen bland alla whiskyfans. För många är det mer trendigt att smutta japansk whisky än att dricka dyra droppar från smådestillerier på öarna vid Skottlands västkust. Även sake har blivit rejält trendigt i västvärlden allt eftersom vår matkultur växlar över till mer asiatiska smakpaletter.

För vinindustrins del handlar det om att de måste utveckla sin egenart, menar Ayana Misawa på Grace Winery:

– Vi måste göra Yamanashi mer berömt genom att producera mer autentiska viner på koshudruvan – och vi måste jobba ännu mer med kvaliteten. Det går inte an att vi gör vin på vanliga bordsdruvor som förekommer alltför ofta, vin ska göras på vindruvor, understryker hon.

Ayana Misawa förklarar att när man byggt upp ett unikt kvalitetsrykte med koshudruvan kommer exporten också att öka – mer eller mindre av sig självt.

– Japansk mat och kultur blir ju allt populärare i världen och då kommer vinerna att kunna hänga med.

Den japanske vinkännaren Johannes Haruki Sasaki ser inte framtiden för japanskt vin i samma rosa skimmer:

– Visst görs det några fantastiskt bra viner – och många blir allt bättre, men dessa viner är fortfarande svåra att få tag på och de kostar också därefter. De mer standardmässiga vinerna håller dessvärre sällan kvalitet i förhållande till priset. Det kommer alltid att vara dyrt att göra vin i Japan.

Sammanfattningsvis menar Johannes Haruki Sasaki att det finns några bra producenter som kommer att göra succé på både hemmamarknad och exportmarknad. Men därutöver blir det svårt att komma vidare med kvalitetsvin i större volymer.

Alla är inte lika säkra. ”Made in Japan” har ju varit ett framgångsrecept för öriket i Stilla havet sedan 1950-talet. Kanske kan det bli så för vin också.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som 86 000 andra - läs Allt om Vin! Se erbjudande!