Hjärnan lurar smaklökarna – därför smakar dyrt vin godare

Smakar dyrt vin bättre? Ja, enligt vår hjärna.

Foto: Shutterstock

Smakar dyrt vin bättre? Ja, enligt vår hjärna.

Studier visar att en dyrare prislapp på vinflaskan gör att vinet uppfattas som godare. 

Även en mer utförlig beskrivning av vinet ledde till mer positiva känslor hos testpersonerna.

Ämnen i artikel:

Andra har också läst

Dyrare vin ger mer njutning. Det visar i alla fall resultaten i en studie man gjort vid Standford och California Institute of Technology. 11 testpersoner fick testa tre sortes Cabernet Sauvignoner, medan de själva trodde att de skulle få testa fem olika sorter.

Två av vinerna serverades vid två olika tillfällen, men med olika prislapp. Det sista vinet serverades en gång med sin rätta prislapp – 35 dollar. Ett av vinerna kostade fem dollar, men det serverades även som ett 45-dollarvin. Det testpersonerna skulle tänka på var sin smakupplevelse och hur mycket de njöt av vinet.

LÄS OCKSÅ: Vad är egentligen skillnaden mellan billigt och dyrt rödvin

För studien använde man sig av fMRI-teknik för att kunna scanna blodflödet till den delen av hjärnan som upplever njutning. Testpersonerna svarade att de gillade de dyra vinflaskorna bäst. Och på hjärnscannern kunde man även se att när de testade femdollarvinet men trodde att det kostade 45 dollar så ökade aktiviteten i njutningscentra märkbart, detta eftersom testpersonerna då hade en ökad smakförväntan.

Vin godare med beskrivning

Även vinets baksidesetikett verkar spela roll för vilka viner vi köper, det har man kommit fram till i en studie som genomfördes vid University of Adelaide som studerade just hur beskrivningen av ett vin påverkar våra vinköp.

Vid tre tillfällen fick 126 personer testa tre viner, och vid varje tillfälle fick de olika mycket information. Första gången fick testpersonerna dricka vinerna utan någon information alls, andra gången fick de grundläggande information och den sista gången beskrevs vinerna med emotionellt laddade och utförliga beskrivningar.

LÄS OCKSÅ: Få vinet att smaka bättre - så ska det serveras 

Man kom fram till att det var mängden information som gav störst effekt på hur testpersonerna upplevde vinerna. När de fick mer information och beskrivning av vinet de skulle testa ledde det till större förväntningar på drycken och testpersonerna rapporterade fler positiva känslor vid provningen. De var även beredda att betala mer för vinet.

KÄLLA: Lena Ilkkajer, Allt om vin nr 6, 2018

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Gör som 86 000 andra - läs Allt om Vin! Se erbjudande!