Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om Vin>Lär dig om vin

Publicerad 4 jun 2018 08:00

Därför påverkas sömnen av hur du dricker

Det går att påverka hur man sover även efter ett glas vin.

Det går att påverka hur man sover även efter ett glas vin.

1/2

Foto: Shutterstock

Så sover du gott även efter att ha druckit vin.

Så sover du gott även efter att ha druckit vin.

2/2

Foto: Stock adobe

Ett glas vin strax innan man ska gå och lägga sig?

Det kan kanske göra det lättare att somna. 

Men sen då…? Hur påverkas sömnen av alkohol? Kolla Allt om Vins lilla ”sömnskola”.

Det här med att dricka alkohol och hur det påverkar sömnen har nog många både funderat över och egen erfarenhet av. Men hur ligger det till rent vetenskapligt?

Det finns studier som har visat att alkoholkonsumtion kort tid innan man går till sängs gör att ”sömnfördröjningen” minskar, vilket innebär att det kan gå snabbare att somna än vanligt. Det beror då på alkoholens lugnande effekter.  Men samtidigt riskerar man att utveckla en tolerans mot effekterna – och då kommer kroppen att kräva mer alkohol för att uppnå samma effekt, vilket i sin tur kan leda till ett beroende. 

Vilken typ av alkohol man dricker kan också ha betydelse, enligt forskning. En studie som publicerades i Journal of Science of Food and Agriculture 2006 visade att flera vindruvor är rika på melatonin, ett hormon som reglerar sömn. Druvan nebbiolo innehåller exempelvis betydligt  mer melatonin än cabernet franc…

Och den eventuella glädjen över de möjliga positiva effekterna är tyvärr kortvarig eftersom både den så kallade REM-sömnen, eller dröm-sömnen, och andra drömstadier störs, bland annat på grund av alkoholens nedbrytningsprocess.

 

LÄS OCKSÅ: Vitt vin kan göra tänderna känsligare för rött vin... 

Vänta med att gå och lägga dig

Så, vad skulle ett handfast praktiskt råd vara, då?

– Om man vill ta ett 15 centiliters glas vin eller en 35 centiliter öl till middagen, kan det räcka med att vänta till tre timmar efter konsumtionen innan man går och lägger sig, även om den exakta tiden också beror  på kroppsvikt och den tid det tar för en individ att bryta ned alkohol, säger Dr Ilene Rosen till Wine Spectator. 

Rosen är utan tvekan en expert på området – i sin roll som programchef vid University of Pennsylvania Sleep Society och ordförande i American Academy of Sleep Medicine.

Det grundläggande tipset är för en vinälskare som vill kunna sova ordentligt och slippa att känna sig oskärpt dagen efter är alltså att vänta ett tag efter vinintaget med att gå och lägga sig – eftersom många av problemen i samband med alkohol och sömn beror på efter-effekterna av alkoholens nedbrytning i kroppen, och kan undvikas om du hinner bli nykter medan du är vaken.

Förbered dig genom att se över dina sovvanor!

 

LÄS OCKSÅ: Vinet som är nyttigast 

Men, ok, det finns några ”genvägar” också, om man rådfrågar forskarvärlden… Om man inte har flera timmar på sig efter att sista vinslurken avnjutits. 

Det viktigaste och mest grundläggande som gör dig bättre förberedd: Se över dina generella sovvanor!

– Människor behöver hålla sig till vissa vanor för att optimera sömnkvaliteten, säger doktor Camilo Ruiz, medicinsk chef för Choice Physicians Sleep Center i Fort Lauderdale i Florida.

– Man behöver ha rutinmässiga läggdags under hela veckan - inte bara under arbetsveckan utan även på helgerna. Vissa människor skär ner på sömnen under arbetsveckan för att sedan sova mer på helgerna. Tyvärr bidrar inte detta till en vilsam sömn. 

Slutligen, som vanligt: Det bästa rådet – måttlighet.

– Ett eller två glas vin på kvällen kan få  kroppen att slappna av, så att du kan uppnå god sömn, säger Ruiz.  Problemet är när människor går ut och super, då finns det risk för allvarliga problem. Och så är det ju med allting i livet, måttlighet är bra.

LÄS OCKSÅ: Därför kan rött vin ge huvudvärk

Källa: Wine Spectator