Soju – intresset växer för världens mest populära sprit

Foto: Stefan Vettainen

Efter OS i Korea växer intresset för världens mest sålda spritdryck. 

Soju är den koreanska nationalspriten som av en del anses för folklig men av somliga hyllas för just sin avslappnade och osnobbiga touch. 

Ämnen i artikel:

Andra har också läst

Världens mest sålda spritdryck är inte vodka eller whisky, inte heller gin eller rom. Lite oväntat är det den koreanska nationalspriten soju som intar första plats. Den toppar som genre med 600-700 miljoner liter sålda om året Och även på listor med enstaka märken vinner en soju, nämligen Jinro soju. I alla fall enligt flera olika spritsajter och branschtidningar (siffrorna är osäkra eftersom en del producenter håller sin statistik hemlig).  

Soju ökar i popularitet i USA

Denna lite oväntade framgång kan förklaras av att koreanerna i så hög grad väljer den relativt svaga, lätt söta vita spriten, och de är ju i alla fall 50 miljoner invånare i Sydkorea, och 25 i Nordkorea. Och även i den kommunistiska diktaturen dricks soju, om än i mindre grad än i den södra och ojämförligt rikare republiken. Men sojudrickandet ökar i hela världen, bland annat i Japan, Kina och USA. 

LÄS OCKSÅ: Bästa japanska whiskyn på Systembolaget 

Foto: Stefan Vettainen

För folklig eller skönt avslappnad? Åsikterna om soju går isär.

Motsatsen till sill och nubbe

För koreanerna är det näst intill obligatoriskt med ett eller flera småglas soju när man äter ute. Till exempel på de många anspråkslösa och ljuvliga små grillkrogarna. Där lagar gästerna själva till tunnskuret kött på glödande bordsgrillar som avnjuts i knyten av salladsblad med sås och mjölksyrade grönsaker som kimchi och sojamarinerad lök. Och där den svala eller kalla sojuns runda och lätt sötaktiga smak mildrar maten som sprakar av chili, ingefära och vitlök. På så vis fungerar balansen tvärtom mot Nordens sill och nubbetradition, där maten är sötaktig och spriten är kryddig och eldig. 

LÄS OCKSÅ: Gin – 7 prisvärda flaskor enligt experten 

Systembolaget säljer soju

Här i Sverige säljer Systembolaget ett märke, nämligen världsettan Jinro, sedan 2011. Och försäljningen är än så länge blygsam. Men i takt med att koreanska livsmedel och krogar ökar kan man gissa utbudet kommer att breddas. 

Det är inte så många spritnördar som fördjupar sig i den koreanska nationaldrycken. Troligen för att den anses för folklig och simpel. Men dels är den njutbar på just ett avslappnat och osnobbigt vis, dels finns det även sorter med djupa och sammansatts smakbilder. 

20 volymprocent alkoholstyrka

Soju håller för de mesta kring 20 volymprocents alkoholstyrka, men varierar mellan 10 och 45 %. Historikerna menar att drycken kom till på 1200-talet när mongolerna invaderade Korea och tog med sig destilleringstekniken från Persien. Grundråvaran var från början ris och så småningom vete och korn. Men numera tillverkas den även på potatis, sötpotatis och tapioka. Ordet soju betyder bokstavligen bränt vin – brännvin. 

Soju är en passande måltidsdryck.

LÄS OCKSÅ: Spritguiden – lär dig mer om olika spritsorter i enkel guide

Makoli – näst viktigaste drycken

Den näst viktigaste drycken i för koreaner är utan tvekan makoli (eller makgeolli, makkoli etc). Lika lite som sake är den ett risvin, utan en brygd på jäst ris – en mjölkig dimmig dryck med aningen sötma och stor fyllighet. För det mesta är den grovfiltrerad, har lite högre densitet än vin och serveras kylskåpskall. Alkoholhalten är kring 7 procent. Att dricka denna både rustika och lite tjusiga dryck går ofta till så att den hälls upp i en stor skål – av trä eller porslin – varur den skopas upp i små bägare. I alla fall högtidliga och rituella måltider. Vardagligt hälls den upp ur enkla plastflaskor. Av hävd har makolin varit de bonnlandets och de fattigas dryck, men den har blivit allt mer hipp i storstäderna – och på senare år ökat enormt i Japan. Ibland smaksatt med kastanj, äpple eller majs.

Än mer än soju har makoli en avsvalnande effekt under måltiden. Det är ljuvligt att slurpa i sig lite kimchi eller bulgogi (den koreanska heta motsvarigheten till risotto) och då och då ge gommen paus med en skvätt makoli. Den dricks även ofta ihop med mungbönspannkakor som är betydligt mildare. En snarlik dryck är dongdongju som smakar liknande, men för det mesta är helt ofiltrerad och har trögare konsistens, som är spännande, men klart udda för en västerlänning.

Drink med öl, soju och bokbunja

Fruktvinet bokbunja görs på björnbär och påminner lite om spretiga nordeuropeiska starkviner. Det är purpur i färgen och håller 15-20 procent. Det dricks till fisk och skaldjur och är lite skrikig i smaken, om än söt. En lite udda sed är att blanda öl, soju och bokbunja som drink. Smakmässigt lite av en rysare måste jag säga. Men en klar stämningshöjare! 

Än så länge får man besöka koreanska restauranger i Sverige för att avnjuta makoli och dongdongju och bokbunja men förhoppningsvis dröjer det inte så länge innan Systembolaget ger dem oss en chans att avnjuta dem till de koreanska rätter som provas allt mer här i landet.

 

Text: Jens Linder 

Foto: Stefan Vettainen 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Ladda ned Allt om Vins app och låt experterna guida dig Se erbjudande!