2010 fanns 39 bryggerier i Sverige. Men under de senaste 10 åren har utvecklingen varit enorm. I dags finns hela 453 bryggerier visar statistisk som branschorganisationen Sveriges Bryggerier tagit fram i samarbete med ölbloggen Portersteken.
Även förra året var utvecklingen positiv trots tuffa motgångar under pandemin.
– Det är roligt att många vill satsa på ett eget bryggeri. Svensk öl från såväl större som mindre bryggerier håller hög klass även i en internationell jämförelse, säger Sveriges Bryggeriers vd Anna-Karin Fondberg i ett pressmeddelande.
LÄS MER: Veckans öltips: Svenskt, belgiskt och törstsläckaröl
Tuffare att sälja öl på fat
På grund av bland annat restriktioner under pandemin har restaurangnäringen kämpat i motvind, med begränsningar kring öppettider och alkoholservering. Det har gjort det svårt för många svenska bryggerier att till exempel sälja öl på fat.
Däremot har försäljningen på Systembolaget och av alkoholfria produkter via dagligvaruhandeln fungerat och varit viktig för många bryggerier.
- Systembolaget har en stark ställning och har under pandemin varit en stabil aktör som gett bryggerierna en chans att nå ut med sina produkter. En effekt av restriktionerna och de stängda gränserna är att gränshandel mot Tyskland upphört och att svenskarna i stället ökat sina inköp på Systembolaget. För de bryggerier som främst jobbat mot krog- och besöksnäring är det förstås tungt. Vi har ännu inte sett de långsiktiga konsekvenserna av pandemin, säger Anna-Karin Fondberg.
LÄS MER: Stor guide: 28 svenska öl- och spritproducenter
Utvecklingen av antal bryggerier i Sverige:
2010: 39 bryggerier
2011: 53 bryggerier
2012: 75 bryggerier
2013: 109 bryggerier
2014: 154 bryggerier
2015: 213 bryggerier
2016: 273 bryggerier
2017: 331 bryggerier
2018: 370 bryggerier
2019: 413 bryggerier
2020: 453 bryggerier