Är den klassiska lättölen på väg att dö ut?

Ännu lever lättölen. Men frågan är hur länge den finns kvar?

Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT NYHETSBYRÅN

Ännu lever lättölen. Men frågan är hur länge den finns kvar?

Lättölen är en del av den svenska folksjälen. 

Men nu riskerar den traditionella drycken att på allvar dö ut samtidigt som marknaden för alkoholfri öl blomstrar. 

– På sikt kommer lättölen att försvinna, säger Richard Bengtsson, chefsbryggmästaren på Spendrups.  

Allt om Vin har tagit pulsen på branschen och tittat närmare på en älskad 100-åring med identitetsproblem.  

Ämnen i artikel:

Andra har också läst

Lättölen har i generationer varit en självklar del av det som utgör samhället Sverige. En slags företeelse som liksom alltid funnits där. Lika självklar som den där glada signaturmelodin i ”Sommar i P1” eller larmsignalen ”Hesa Fredrik” en trött måndagseftermiddag i september. 

I svenskarnas vardag har lättölen varit lika uppskattad till ostmackan på byggnadsställningen som till wallenbergaren på toppadvokaternas lunchrestaurang. Och kanske är det just det, att lättölen alltid har haft en plats, just för att den verkat precis på gränsen till det i många sammanhang förbjudna och accepterade. Du dricker en öl, men ändå inte. Det har varit lättölens identitet, och i det ligger förmodligen en del av framgången. 

Ölet, som egentligen räknas som en lättdryck då den inte överstiger 2,25 volymprocent alkohol, har varit enkelt att anpassa till rätt miljö. Tidigare var drycken det solklara alternativet för den som ville avstå alkohol på puben. Samtidigt har den som öl länge varit välkommen i alkoholfria miljöer. Såväl bland läskedryckerna i mataffären som bland frallorna på det lokala konditoriet.  

Foto: JAN WIRIDEN / GT/EXPRESSEN

Lättöl är vanligt på olika lunchhak runtom i Sverige.

Försäljning av alkoholfri öl ökar mest

Men något har hänt under de senaste åren, något som faktiskt hotar lättölens existens och givna plats på allvar. 

I en tid där intresset kring hälsa är enormt, har branschen satsat hårt och med nya bättre metoder börjat tillverka alkoholfri öl av betydligt högre kvalitet än tidigare. Utbudet växer hela tiden, marknaden blomstrar och experimentlustan är stor. 

Alkoholfri öl var till och med den kategori av drycker som ökade allra mest i försäljning under 2018 - och det med hela 41 procent. Lättöl däremot, minskade med sex procent. Det innebar att alkoholfri öl för första gången hade passerat lättöl i försäljning. 

Är lättölen på väg att dö ut?

Frågan är därför oundviklig. Är den klassiska svenska lättölen på väg att dö ut? Är den något vars existens den yngre generationen rycker på axlarna åt? Är den en del av det ”gamla Sverige”, då alla åt ärtsoppa på torsdagar och roade sig med att hitta en perfekt blandning glasflaskor till drickabacken inför helgen? Ja, det finns en hel del som tyder på det. 

– På sikt kommer lättölen att försvinna, men det kommer ta ett tag till.  Vi märker en fortsatt nedgång men den har av stannat något. Det finns fortfarande en hel del lättölsentusiaster, förklarar Richard Bengtsson, chefsbryggmästare på bryggerijätten Spendrups. 

Han menar att det alltid kommer att finnas plats för lågalkoholprodukter, men att dagens form och tillverkningssätt säkerligen kommer att försvinna då försäljningen sjunker sakta men säkert. 

Foto: NIKLAS PALMKLINT

Richard Bengtsson är chefsbryggmästare på Spendrups.

Andra i branschen håller delvis med, men tror helt klart att lättölen kommer att leva vidare, om än i en annan form. 

– Egentligen är det lättare att göra ett öl som smakar bra i lättölsstyrka än ett helt alkoholfritt öl. Därför tror jag att lättöl som alkoholstyrkeklass kommer finnas kvar även om användandet av ordet lättöl kommer minska då det känns gammalt. Allt fler hantverksbryggerier gör öl upp till 2,24 volymprocent och det är ju faktiskt lättölsstyrka. Sammantaget tror jag lättöl kommer finnas kvar men det sker en förskjutning från storbryggeriernas lättöl till hantverksbryggeriernas roligare utveckling av lättöl, säger Allt om Vins ölexpert Fredrik Berggren, från GBG Beer Week.

En av Allt om Vins ölexperter, Fredrik Berggren, från GBG Beer Week.

Har problem med sin image

Men frågan är varför lättölen egentligen har tappat mark mot den alkoholfria ölen, en del av branschen där framåtrörelsen upplevs som så mycket kraftigare. 

– Jag tror att ”problemet” med lättöl har varit en imagefråga kring begreppet, att lättöl alltid varit en ljus lager från något av de stora bryggerierna, det vill säga att många upplever det som lite tråkigt och gubbigt. En annan påverkan är en större medvetenhet kring hälsa - många vill ha helt alkoholfritt även om lättöl har en väldigt låg styrka, fortsätter ölexperten Fredrik Berggren. 

Allt eller inget så att säga, ett intressant scenario i ett land som annars mest är synonymt med det som är lagom. Men fler är inne på samma linje. 

– Jag har en känsla av att innovationslustan är betydligt större för alkoholfri öl och ölsorter som är 3,5 procent och uppåt. Antingen alkoholfritt eller inte så att säga. Mellansteget blir antagligen överflödigt när utbudet utan alkohol växer. Sen finns det kanske ambitiösa lättölsprojekt också, det är bara det att jag inte kommer i kontakt med dem, förklarar Magnus Lindblom, inköpare på Systembolaget och ansvarig för det alkoholfria sortimentet. 

Den klassiska lättölen upplever med andra ord en slags identitetskris där fanskaran till större del består av människor som vuxit upp i det ”gamla Sverige” och också därför ses som lite gubbig av en yngre publik. 

Lättölen säljs inte på Systembolaget

Förutom imageproblemen jobbar också lättölen i motvind då den tidigare var en viktig del av en utdöende drickabackskultur. Dessutom får man inte glömma att drycken som sagt lyser med sin frånvaro på monopolet Systembolaget. 

– Det är en intressant utveckling där lättöl tappar medan alkoholfri öl ökar. Detta styrs i stor utsträckning av Systembolaget som ju inte får sälja lättöl men däremot alkoholfri öl som de pushat mycket, säger ölexperten Fredrik Berggren.

Foto: Peter Lydén/TT / TT NYHETSBYRÅN

Klassisk drickback som oftast blandades upp med läsk och lättöl.

Om lättölens framgångsstrategi länge har varit förmågan att alltid hitta en plats i vardagen, så hotas den just nu av det motsatta. Den passar inte riktigt in någonstans. Tittar man på statistiken så verkar svenskarna hellre välja ett kvalitativt och helt alkoholfritt alternativ, än bara ett alkoholsvagt. 

Så vad blir slutsatsen, kommer lättölen snart att dö ut? Både ja och nej. De allra flesta som Allt om Vin pratat med verkar som sagt vara överens om att lättölen i sin nuvarande form kommer att försvinna så småningom. 

Ännu lever lättölen

Däremot finns det fortfarande många som tror att att öl med styrka som motsvarar dagens lättöl kommer finnas kvar i en ny fräschare variant. Och kanske, kan den till och med stärka sina positioner på marknaden. 

– Vad gäller lättölen ser vi fortfarande att det finns en stabil bas. Den har sin plats som måltidsdryck, inte minst som ett prisvärt alternativ på lunchrestauranger. Den kommer säkert att utvecklas vidare precis som det alkoholfria och det är inte omöjligt att det kommer en framtida smakutveckling även här. Det skulle i så fall kunna ge lättölen en vitamininjektion som stärker positionen. Det finns ett antal bryggerier som tagit fram nya exempel på lättöl, så ännu lever produkten, menar Erika Danckwardt-Lillieström på branschorganisationen Sveriges Bryggerier.  

Det här är lättöl och alkoholfri öl

Lättölen lär ha lanserats i samband med att staten delade in ölen i tre skatteklasser år 1919. Det finns öl med låg alkoholhalt på andra platser i världen, men lättöl är främst en nordisk företeelse som globalt sett är ovanlig. Lättölen får innehålla maximalt 2,25 volymprocent alkohol, och räknas egentligen inte som en alkoholdryck utan en lättdryck.  

Den alkoholfria ölen har på senare tid, tack vare utvecklande teknik, ökat i både kvalitet och mångfald. I dag är det den dryck som ökar mest i försäljning. På Systembolaget är maxgränsen 0,5 procent för att få kallas alkoholfri. Det finns också regler som säger att alkoholhalten måste skrivas ut om den är högre än 1,2 procent.

Källor: Sveriges Bryggerier, Systembolaget, Spendrups, Wikipedia

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer