1 av 3: Så gör du för att lyckas med kryddningen
2 av 3 Foto: Susanna Blåvarg
Plaza de la Virgen i Valencia.
3 av 3: Plaza de la Virgen i Valencia. Foto: Adobe Stock

Här är 2021 års nya glögg från Blossa

Kan torkade blommor, fruktskal och handmålade kakelplattor verkligen vara receptet för en mysig höst och jul. Det tycker i alla fall glöggtillverkaren Blossa som nu avslöjar sin nya årgångsflaska med inspiration från Valencia. Blossa 21 har nämligen smak av både spanska apelsiner och traditionell vitvinsglögg. Även glöggtillverkaren Saturnus kommer med nytt och släpper snart en mojitoglögg.

Varje höst lanserar Blossa, ett av alla varumärken som är kända för den klassiska juldrycken, en årgångsglögg med en helt ny smak som brukar fånga svenskarnas intresse och bli ett diskussionsämne. Sedan tio år tillbaka har man riktat blickarna mot olika håll i världen för att hitta inspiration. Förra året handlade det om Marocko och närmare bestämt Marrakech, och tidigare har man bland annat åkt till Hawaii, Indien, Japan, England och Sydamerika.  

Skal och torkade apelsinblommor

I år har man tagit sig till östra Spanien och Valencia. Här finns stora och välkända apelsinodlingar, vilket också är grunden i den nya smaken som hyllar den solmogna apelsinen.

– Runt Valencia finns vackra fält med apelsinträd och härifrån har vi köpt in färska ekologiska apelsiner som vi har skalat själva. Det färska skalet används sedan för att göra en apelsininfusion som utgör basen, säger Åsa Orsvärn, Chief Blender för Blossa. 

Det hela kombineras i sin tur med bland annat torkade apelsinblommor, torkat skal från pomerans och citron och traditionella glöggkryddor. 

Norsk designgrupp bakom flaskans utseende

De omtalade flaskornas design brukar varje år tillfalla Scandinavian Design Group, men i år är det för första gången Scandinavian Design Group Norge som skapat flaskans utseende. Och även här hittar vi inspiration från Valencia i form av apelsinens färg, fruktträdets stam och de dekorativa handmålade kakelplattorna som pryder stadens gator. Siffran ”21” i guld är i sin tur en referens till de apelsiner som förr sveptes in i papper stämplat med guldmotiv. 

Om glöggen faller svenska folket i smaken eller inte återstår i vanlig ordning att se. Blossa 21 Valencia finns oavsett i Systembolagets beställningssortiment från den 29 september.

Saturnus lanserar mojitoglögg

Men det är inte bara Blossa som kommit med nyheter. Även klassiska glöggmärket Saturnus släppte nyligen en ny smak i form av en alkoholfri premiumglögg med inspiration från Kuba. Vintermojito har smak av både limejuice och mynta, samt flera traditionella glöggkryddor. Den specialdesignade flaskan finns i dagligvaruhandeln från och med slutet av oktober.  

Saturnus kommer också med ny glögg i höst.

Här är Blossas smaker år för år

2003: Pomerans

2004: Vinteräpple

2005: Hjortron & armagnac

2006: Lingon & enbär

2007: Havtorn & kanel

2008: Blåbär

2009: Clementin

2010: Saffran

2011: Arabica

2012: Yuzu & ingefära

2013: Hallon & nypon

2014: Lavendel

2015: Earl grey

2016: Kråkbär

2017: Old Delhi med mango, chili och spiskummin

2018: Blossa 18 di Limone, limoncello.

2019: Blossa 19 Aloha med passionsfrukt, kokos, hibiskusblomma och kaffe.

2020: Blossa 20 Marrakech med smak av mynta och grönt te. 

Vinexperten tipsar – alkoholfria alternativ till jul

Aktuellt just nu