ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Brännland Cider storsatsar – och släpper nyheter

Brännland Cider fördubblar produktionen i år, och planerar att dubbla produktionen igen nästa år.

Brännland Cider fördubblar produktionen i år, och planerar att dubbla produktionen igen nästa år.

1/2

Foto: Johan Gunséus

"I dag köper vi äpplen från såväl Norrland som Skåne och Småland men planen är att premiumprodukterna ska vara helt självförsörjande" säger Andreas Sundgren, Brännlands grundare och vd.

"I dag köper vi äpplen från såväl Norrland som Skåne och Småland men planen är att premiumprodukterna ska vara helt självförsörjande" säger Andreas Sundgren, Brännlands grundare och vd.

2/2

Foto: PRESS

Brännland Cider storsatsar – och släpper nyheter

Nya marknader, nya medarbetare – och nya produkter. Utvecklingen för Brännland Cider har de senaste åren gått i snabb takt, och nu står man inför ännu ett år med nyheter.

– Vi fördubblar produktionen i år, och planen är att dubbla igen nästa år, säger Andreas Sundgren, Brännlands grundare och vd.

Andreas Sundgren sätter själv ord på upplevelsen när vi rullar in med bilen och kliver ur på parkeringen utanför Brännlands cideri i den lilla byn Vännäs utanför Umeå:

– Ja, det är här det händer. I ett osexigt industriområde, granne med ett varulager och en byggfirma, säger han och tänder en cigarill.

Och ja, om man inte visste vad de vita tusenlitersbehållarna på gården utanför industrilokalerna innehåller skulle det vara svårt att gissa att det är här som den prisvinnande och hyllade söta nektarn som går under namnet Brännland Iscider tillverkas.

Andreas Sundgren, Brännlands grundare och vd.

Foto: PRESS

Vi har redan hört historien: Andreas kom från att ha gjort mjukvara i musikbranschen och hade en dröm om att göra cider på äpplen från Norrland. Efter ett par år av försök, misslyckanden och ännu fler försök lyckades man, med hjälp av utomhuskylan, skapa en norrländsk variant av iscider. 2013 listades iscidern i Systembolagets fasta sortiment och i dag hittar man Brännland i över 400 butiker runtom i Sverige – liksom i dryckeslistorna hos en stor mängd stjärn- och andra bättre krogar runtom i hela världen. 

– Sverige är fortfarande vår största marknad, men det rör på sig lite överallt just nu, bland annat i USA där premiumcider är ett viktigt produktsegment. Även i Frankrike börjar det hända spännande saker för oss, säger Andreas Sundgren.

Brännland har ända sedan starten haft som strategi att ”skjuta förbi” Sverige och i stället satsa stenhårt på den internationella arenan. En strategi som visat sig lyckad.

– Jag har alltid trott på att om man gör något som är tillräckligt bra för att slå utomlands så kommer Sverige på köpet. Och så har det verkligen varit för oss, säger Andreas.

Dröm om cider på äpplen från Norrland

Flera stora förändringar har skett de senaste åren, bland annat har personalstyrkan utökats och i dag jobbar tre heltidsanställda på cideriet. Dessutom har svenske Markus Lundén, till vardags vinmakare hos tyska Rheingauproducenten Georg Breuer, anlitats som konsulterande cidermakare. Något som inte bara innebär att Andreas kan ägna mer tid åt det administrativa, utan som också lett till förbättringar av många rutiner.

– Markus är så erfaren, och han har också ett väldigt avslappnat förhållande till hela processen. Han blir aldrig stressad om det blir problem med temperaturer eller med någon jäsning, för honom innebär det bara att man måste tänka om lite i produktionen. Det är bara att go with the flow, och det gör även mig mindre stressad för numera jag vet att det kommer ordna sig i slutändan.

Annat som hänt är att man bara de två senaste åren lanserat två nya produkter på marknaden: Dels den åttaprocentiga cidern Perle, dels den ekfatslagrade iscidern. 

Men det tar inte slut där, redan i år kommer ytterligare en helt ny produkt att se dagens ljus.

– Vi har tagit fram en vanlig cider på 4,5 volymprocent som vi ska lansera i höst. Vi testjäste den i december 2016 och är väldigt nöjda med resultatet. Det blir som en lillasyster till Perle, kan man säga.

Riktar sig mot en relativt smal publik

Med den nya cidern riktar sig Brännland framför allt mot hantverksölspubliken, och priset kommer att ligga strax under 30 kronor per flaska. 

– I USA kan man se en enorm cidervåg som kommer ur craft beer-traditionen. Jag hoppas att vi kan få se något liknande här, och att vi också kan få i gång en diskussion om vad cider egentligen är. Jag skulle gärna se en tydligare märkning där man kanske skiljer på traditionell cider från andra produkter med mindre äppelinnehåll, säger Andreas.

Nya produkter och nya marknader kräver så klart också nya investeringar: bland annat står en ny press och en buteljeringsanläggning på inköpslistan. Ett projekt för att utöka odlingsarealen är redan sjösatt – en hektar mark utanför Umeå är planterad med äpplen.

– I dag köper vi äpplen från såväl Norrland som Skåne och Småland men planen är att premiumprodukterna ska vara helt självförsörjande. Platsen är allt, precis som med vin, och jag tror att om vi ska försvara vår position som ultrapremium måste vi vara självförsörjande på de delarna.

Ett långsiktigt mål för Brännland Ciders och Andreas Sundgrens del är att skapa en appellation för svensk cider.

Foto: Erika Liden

Ett långsiktigt mål för Brännland Ciders och Andreas Sundgrens del är att skapa en appellation för svensk cider, och på vägen dit har man börjat tänka i banor om att i första hand arbeta med äppelsorter med ett svenskt historiskt ursprung. Bara i år har Brännland gått från tolv äppelsorter till tre.

– Vi får se hur det går. Vi gör ett försök i alla fall, även om vi kanske måste toppa upp med annat i slutändan. 

Vårsolen värmer utanför cideriet, och Andreas slår sig ner på ett par lastpallar med en kopp kaffe och tänder ännu en cigarill samtidigt som han urskuldrande slår ut med händerna.

– Från början gjorde jag allt själv här och jag började väl helt enkelt röka för att orka med. Ärligt talat visste jag nog inte vad jag gav mig in på, men jag har hela tiden sett det som en utmaning. Jag vill visa att det går. Och på kuppen har jag gått och blivit bonde, haha.

Rent ekonomiskt är det tufft

Och jodå, nog går det alltid. Envishet, visioner, driv, engagemang, kvalitetstänk och vanligt hederligt jävlar anamma lönar sig oftast i längden. 

Rent ekonomiskt är det fortfarande tufft, men det börjar lätta så smått, inte minst tack vare nya exportmarknader och fortsatt popularitet på internationella krogar.

Belöningen för det hårda arbetet kommer i små doser då och då, oftast i krogmiljö.

– Det är en otrolig känsla att se någon beställa en av våra flaskor på krogen. Att få vara del i någons dejt, firande eller födelsedag är bland de största känslorna av tillfredsställelse jag kan känna, säger Andreas, men lägger snabbt till med ett torrt skratt:

– Ibland blir man kaxig, men då går man bara tillbaka och pumpar eller rengör en tank och då är man nere på marken igen.