Varje morgon börjar med yoga vid huset Cas Bernats i Sóller på Mallorca.
Varje morgon börjar med yoga vid huset Cas Bernats i Sóller på Mallorca. Foto: Elisabeth Montgomery

"Vi fixade vår egen yogaresa till Mallis"

En av de starkaste hälsotrenderna just nu är yogaresor. Vi fixade en egen resa - till Mallorca.

17 tjejer i ett eget hus är nu en årlig tradition.

Jag läser att yogaresor blivit inne och inser att jag just varit på en sådan. Förra året var vi ett gäng tjejer som en hösthelg reste till Sóller på nordvästra sidan av Mallorca.
Det var meningen att vi skulle varva ner och "bara vara" - hur lugnt det nu kan bli med så många väninnor på resa. I Sóller högt upp på berget ovanför Puerto de Sóller hyrde vi huset Cas Bernats, en olivgård som byggdes någon gång mellan 1300-talet och 1500-talet. Där finns det 17 bäddar och i det vackra stenhuset var det bara vi som bodde.

Gården Cas Bernats känns lite hemlig. Det är knappt att taxichaufförerna hittar dit. Bara det gör ju att man blir avslappnad och lugn. Två år i rad har vi varit där - och en ny resa är inbokad. Så här såg vår senaste hälso­vecka ut:

Vandring i bergskedjan Tramuntana. Foto: Foto: Elisabeth Montgomery
Det första vi gör på morgonen är att yoga. Det är bokat tidigt. Klockan 08.00 samlas vi nere i en sal där man tidigare pressade oliver. Earth-yogaläraren Sandra Wijkman leder oss och jag njuter och fnissar om vartannat. Passet avslutas av att Sandra ger oss lite massage - alla jublar av beröringen.
Efter detta pass väntar en av de godaste frukostar jag har ätit. Habiba heter kocken som lagar både frukost och middag till oss. Vi äter på den stensatta terrassen och nedanför går hästar, får med bjällror, höns och vilda siameskatter. Det gäller att stänga dörrarna på kvällen, annars får man besök av husets hundar.
Första dagen gör vi lite olika saker. Några åker in till Palma för att shoppa och strosa och vi andra vandrar ner mot havet och ett gammalt bevakningstorn, Torre Picada. Från tornet har man fin utsikt över hamnen och fiskebyn Puerto de Sóller dit vi sedan går. Där badar vi i havet, handlar lite smycken och äter lunch på en lokal, mysig restaurang.

På eftermiddagarna hänger vi vid poolen på Cas Bernats. Med utsikt över Medelhavet, Sóllerdalen och bergen och omgiven av citron-, oliv- och limeträd löser vi korsord och andra världsproblem.
Vill man kan Habibas man komma och ge rolfingmassage, en slags djupgående kroppsterapi som ska lösa upp och balansera kroppen. Det ville vi förstås prova.
Andra dagen är det vandring på schemat. Yogaledaren Sandras man Drew är vår guide. Första året gick vi till Fornalutx, en by som flera gånger utsetts till Spaniens vackraste. Vägen dit är berömd för sina terrasserade gamla olivodlingar.
Denna gång går vi på en åsnestig rakt upp i den dramatiska bergskedjan Tramuntana, ett kulturlandskap som sedan i år är med på Unescos världsarvslista. Vi vandrar på en smal stig förbi åsnor, grottan cova des Migdia med dödskalleformationer, vattenfall och upp på toppen Puig de Balitx med svindlande utsikt över Medelhavet och Sóllers dalgång.
Vi ser också bergsgetter, örnar och Europas största fågel grågamen med nästan tre meter mellan vingarna, även kallad himlarnas konung. Den var länge utrotningshotad men fortplantar sig nu.

På vanringen möter man bland annat hästar. Foto: Foto: Elisabeth Montgomery
På kvällarna stannar vi kvar i "vårt hus" och njuter av Habibas läckra menyer, vackra solnedgångar och roligt prat.
Sóllerdalen har länge varit avskild från övriga Mallorca och känns därför mer ursprunglig än många andra orter. Den kallas också den gyllene dalen för att apelsin- och citronodlingarna under vissa tider av året ger hela dalen ett gyllene skimmer.
Cas Bernats är en bra bas för att ta sig runt, bada och vandra. Väljer du kustvägen söderut kommer du på små slingriga vägar snart till den vackra byn Deía - ett tillhåll för konstnärer som bland annat bosatt sig här för det speciella ljusets och det vackra landskapets skull.

Sista dagen avslutas, precis som besöket året före, med en lunch på chica svenskägda Puro Beach i Palma. En lyxig bar- och pool­anläggning dit även icke-hotellgäster är välkomna.
Krogen ligger på en liten halvö i havet. Allt är elegant inrett - ljust och fräscht - dynor, parasoller och krukor går i vitt. Där njuter vi av de sista solstrålarna, havsbad, paraplydrinkar och skaldjurslunch innan flyget tar oss tillbaka till Nyköping och Sverige.

Flyg från 3 000 kronor till Palma

RESA DIT: Mellan 3 000 och 5 000 kronor tur och retur till Palma. Tips på flygbolag: sas.se, norwegian.se , ryanair.se, lufthansa.se, swissair.com, plus stora charterbolag.
HYRA FÖR HUS FÖR 18 ­PERSONER: Huset kostar cirka ­ 22 000 kronor att hyra för max 18 personer torsdag till söndag. Mat cirka 1 000 kronor per person för hela helgen och yoga och vandring cirka 3 000 för hela gruppen.
BÄSTA TIDEN: Från mars till och med oktober.
VALUTA: Euro.
PRISNIVÅ: Något lägre än i ­Sverige. Forex semesterindex för Spanien är 75 (Sverige 100).
BO: Vi bodde på Cas Bernats, www.casbernats.com. Men det finns många andra hotell i närheten, bland annat hotell Portosoller, Puerto de Sóller. Går att boka med Fritidsresor.
ÄTA: Det finns massor av små mysiga lokala restauranter i Puerto de Sóller. Restaurangerna får fisken direkt från fiskebåtarna. Ät grillade sardiner som kommit direkt från havet till lunch. Missa heller inte lunch på Puro Beach i Palma.
SE: Fornalutx är en liten gullig by där man kan äta ljuvligt gott. Andra sevärdheter är konstnärstillhållet byn Deía, klostret i Lluc och kompositören Chopins bergsby Valldemossa. Missa inte den Gaudí-inspirerade kyrkan Sant Bartomeu i Sóller. Eller tågstationen med permanenta Miró- och Picassoutställningar.
GÖRA: Vandra, bada, shoppa och yoga.
SHOPPING: Vi handlade mest smycken i de små butikerna i hamnen. Carrer de sa Lluna är en bra ­shoppinggata med porslin, tyg, oliv­skärbrädor, vin, marmelad, olivolja.
BRA ATT VETA: Under gångna sekel var Sóllerbons enda kontakt med ön i övrigt via branta stigar i bergen. Följden blev att det var naturligare att söka handelsutbyte sjövägen och eftersom hamnen mynnar mot Frankrike var det här man fann sin kontakt med omvärlden.

Byn som vaknat

Puerto de Sóller är en slumrande by som fick ett uppsving när det byggdes en tunnel genom berget från Palma. Nu flanerar Palmabor och turister i de vindlande gränderna.

Finca Gourmet är en vinaffär på Carrer de sa Lluna. Säljer även ost och andra lokala specialiteter som mandlar och havssalt. Lägg märke till den mallorcans­ka arkitekturen med rundade fönsterbågar. Här kan man också boka tid för att smaka på ost och vin i källaren.

La Villa är ett bra hotell i Puerto de Sóller. Huset är över hundra år gammalt och omsorgsfullt renoverat. I maj kostar ett rum för två 108 euro.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.