Även fordon behöver en sista viloplats.
1 av 4: Även fordon behöver en sista viloplats.
Sönderfallande spårvagn på Windber Trolley Graveyard i Pennsylvania.
2 av 4: Sönderfallande spårvagn på Windber Trolley Graveyard i Pennsylvania. Foto: Shutterstock
Uppställda flygplan på The Boneyard i Tucson, Arizona.
3 av 4: Uppställda flygplan på The Boneyard i Tucson, Arizona. Foto: Shutterstock
Tågkyrkogården i Uyuni, Bolivia.
4 av 4: Tågkyrkogården i Uyuni, Bolivia. Foto: Shutterstock

Världens häftigaste fordonskyrkogårdar

Har du undrat vad som händer med flygplan, fartyg, tåg och bussar som inte används längre? Några av dem hamnar på gigantiska fordonskyrkogårdar runt om i världen – det här är några av de häftigaste.

1. Flygplanskyrkogården The Boneyard, Tucson, USA

The 309th Aerospace Maintenance and Regeneration Group (309th AMARG) i Tucson, Arizona, ofta kallad The Boneyard, är ingen vanlig slutstation för flygplan, missiler, helikoptrar och rymdskyttlar – det är världens största flygplanskyrkogård. Verksamheten på The Boneyard tog fart efter andra världskriget, då ett antal B-29:or placerades här. I dag jobbar över 500 personer med att ta hand om de drygt 4 400 olika flygmaskiner som här väntar på att återanvändas, plockas isär, säljas eller skrotas. Det innebär bland annat att man tar bort alla vapen och hemligstämplad hårdvara från planen. Och läget är ingen slump: den torra luften och höga höjden gör det till en idealisk förvaringsplats eftersom metall rostar i en mycket långsammare takt än på många andra platser. Delar av filmen ”Transformers: De besegrades hämnd” (2009) är inspelade här.

The Boneyard i Arizona är världens största flygplanskyrkogård. Foto: Shutterstock

2. Båtkyrkogården i Nouadhibou, Mauretanien

Hamnen i Mauretaniens näst största stad Nouadhibou är fylld med 300 rostiga båtskelett, vilket sägs göra den till världens största båtkyrkogård. Från början var den lokala ekonomin baserad på fiske och handel, men platsen på halvön visade sig vara idealisk för sjöfart, och Nouadhibou blev snart ett centrum för att bearbeta och distribuera den järnmalm som bryts i Mauretanien. Så småningom upptäckte redare att de styrande i staden var villiga att strunta i bestämmelserna kring de ekologiska farorna med att dumpa gamla fartyg – mot en lämplig avgift. Sedan 1980-talet, när tiderna för sjöfart försämrades, har mängden övergivna fartyg i Nouadhibou ökat dramatiskt. Men trots alla miljöproblem med giftiga färger som sipprar in i viken har skroven faktiskt skapat nya livsmiljöer för fisk och annat undervattensliv, vilket har gett stadens fiskeindustri ett välbehövligt tillskott.

Rostiga fartyg i Nouadhibou, Mauretanien. Foto: Shutterstock

LÄS MER: Här är sista viloplatsen för världens kryssningsfartyg 

3. Tågkyrkogården i Uyuni, Bolivia

Tre kilometer från järnvägsstationen i Uyuni i Anderna ligger en gigantisk kyrkogård för avställda tåg, känd som Cemeterio de Trenes på spanska. Uyuni blev en knutpunkt för tågtrafik i slutet av 1800-talet, och i början av 1900-talet fanns planer på att göra Uyuni till en ännu större järnvägsknutpunkt, men projektet övergavs på grund av en kombination av tekniska svårigheter och spänningar med grannländerna, och tåg och annan utrustning lämnades åt sitt öde. I dag finns över hundra lok och järnvägsvagnar här, många prydda med graffiti och sönderrostade av de salta vindarna som blåser in från världens största saltöken.

I Uyuni i Bolivia står över hundra lok och järnvägsvagnar uppställda. Foto: Shutterstock

4. Stridsvagnskyrkogården i Asmara, Eritrea

Eritreas befrielsekrig är ett av de längsta krigen i den moderna historien. Under 30 år, mellan 1961 och 1991, utkämpades detta blodiga krig som inte bara lämnade efter sig stupade soldater utan också ett antal mer eller mindre förstörda militära fordon. 1991, efter Eritreas seger, samlade eritreanska soldater alla militära fordon man kunde hitta och samlade ihop dem i det som nu är stridsvagnskyrkogården: rostiga stridsvagnar, lastbilar och andra förstörda fordon staplade i ojämna rader kantade med bitar av ammunition och ryska metallplattor med CCCP (den ryska förkortningen för Sovjetunionen) stämplade på dem. För eritreanerna fungerar platsen som en symbol för landets nationella befrielse och ett minnesmärke över de otaliga liv som förlorades under kriget.

Stridsvagnskyrkogården i Asmara – lämningar av ett blodigt krig. Foto: Shutterstock

LÄS MER: Världens kusligaste spökstäder

5. Bussgarage nr 7, Kiev, Ukraina

I den östra utkanten av den ukrainska huvudstaden ligger en gömd relik från det forna Sovjetunionen – Bussgarage nr 7. Det öppnade 1973 och ansågs då som en av de mest innovativa byggnaderna av sitt slag – uppifrån påminner den lite om ett flygande tefat. Garaget var en viktig knutpunkt för Kievs internationella och inhemska busstrafik och trafikerades av cirka 400 bussar dagligen. Det spelade också en roll i samband med kärnkraftskatastrofen i Tjernobyl i april 1986, då cirka 70 bussar som var stationerade där sattes in för massevakuering av invånarna i Pripjat, den stad som låg närmast kraftverket. Sovjetunionens kollaps 1991 blev början på slutet för Bussgarage nr 7. Först avbröts alla internationella rutter, sedan kom den ekonomiska krisen i Ukraina. 2015 stängdes garaget för gott, med ett antal bussar utanför som rostar sönder mer och mer för varje dag.

Uppifrån ser Bussgarage nr 7 ut som ett flygande tefat omgivet av massor av bussar. Foto: Shutterstock

6. Spårvagnskyrkogården i Windber, USA

Windber Trolley Graveyard i västra Pennsylvania är helt och hållet en mans verk. Hans namn är Ed Metka, och han växte upp i Chicago på 1940-talet, under spårvagnarnas glansdagar. Redan som barn blev han fascinerad av dessa eleganta transportmedel, ett intresse som höll i sig när han blev äldre. När han blev pensionär efter ett långt yrkesliv inom militären köpte han 14 vagnar från Massachusetts Bay Transportation Authority för att rädda dem undan förstörelse och transporterade dem med lastbil till en skogstomt som han ägde i Windber. Här, djupt inne i skogen, står de kvar medan grenar växer in genom krossade fönster och fyller vagnsgolven med löv. Ed Metka lever fortfarande och ger ibland guidade turer i området.

Sönderfallande spårvagn på Windber Trolley Graveyard i Pennsylvania. Foto: Shutterstock

LÄS MER: Kusliga gravplatsen för spårvagnar lockar turister 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Dröm dig bort med Allt om Resor! Se erbjudande