Lata eftermiddagar avnjuts med fördel i observationsvagnen i tågsättets slut.
1 av 6: Lata eftermiddagar avnjuts med fördel i observationsvagnen i tågsättets slut. Foto: JOHN WERICH
Lunchen dukas elegant med kristallglas och nymanglade dukar.
2 av 6: Lunchen dukas elegant med kristallglas och nymanglade dukar. Foto: JOHN WERICH
Loket Shaun är döpt efter grundarens son.
3 av 6: Loket Shaun är döpt efter grundarens son. Foto: JOHN WERICH
Tåget färdas i maklig takt genom Gautenprovinsens ökenlandskap.
4 av 6: Tåget färdas i maklig takt genom Gautenprovinsens ökenlandskap. Foto: JOHN WERICH
Vid Rovos Rails privata järnvägsstation i Pretoria hjälper piccolor till med väskorna.
5 av 6: Vid Rovos Rails privata järnvägsstation i Pretoria hjälper piccolor till med väskorna. Foto: JOHN WERICH
Rykande färska nyheter varje morgon i biblioteksvagnen.
6 av 6: Rykande färska nyheter varje morgon i biblioteksvagnen. Foto: JOHN WERICH

Stig ombord på världens lyxigaste tåg med extra allt

KAPSTADEN, SYDAFRIKA. Ombord på världens lyxigaste tåg färdas man i sober elegans genom Sydafrikas magnifika natur. Rovos Rail tar dig till en svunnen era då resan var målet, med eleganta måltider, vackra miljöer och service i världsklass.

Det finns ett romantiskt skimmer över tågresande. Tankarna går till Agatha Christies ”Mordet på Orientexpressen” och ”Mysteriet på blå tåget”. Välklädda damer och herrar som sippar på drinkar före middagen, stärkta vita dukar, servitörer med vita handskar. Att färdas i en takt där man ser landskapet förändras utanför fönstret är ett utmärkt sätt att ta del av ett nytt land man besöker.

Att resa med tåg har fascinerat mig sedan barndomen. När jag för första gången skulle besöka Sydafrika var resan med omtalade och exklusiva Rovos Rail given. Att tågresan skedde över nyår gav extra guldkant.

Världens lyxigaste privattåg

Färden börjar i Rovos Rails privata järnvägslounge i Kapstaden. I pösiga soffor och fåtöljer sitter förväntansfulla resenärer i alla åldrar och småpratar över te, kakor, drinkar och tilltugg. En stråkensemble spelar klassisk musik. Medan väskorna bärs till kupéerna hälsar Rohan Vos välkommen. I mitten av 1980-talet köpte och renoverade Rohan Vos den första tågvagnen, och tillsammans med sin hustru startade han det som i dag anses som världens lyxigaste privattåg.

– Kom ihåg att våra tåg nästan aldrig är i tid, men måltiderna är det – och drinkarna med all säkerhet, säger Rohan och alla skrattar.

LÄS MER: Kapstaden: bästa tipsen du inte vill missa på semestern 

En dry martini före middagen avnjuts med fördel ihop med vackra vyer. Foto: JOHN WERICH

Efter presentationen visas resenärerna till sina kupéer och med ett ryck ger sig tåget av. Många öppnar sina fönster och tittar ut när tåget majestätiskt rör sig genom Kapstadens förstäder i den varma förmiddagen.

Kupéerna är magnifika. En deluxesvit är stor som ett mindre hotellrum, med en enorm dubbelsäng, bekväm sittgrupp, minibar och rymliga garderober. Det eleganta badrummets dusch är större än de flesta lyxhotells, och har bättre vattentryck.

Det knackar på dörren när vi packar upp. Det är tågchefen Daphne Mabala, och hon presenterar vagnsvärden och personalen som tar hand om oss under resan. I ett nafs är smokingar och skjortor omhändertagna för pressning.

Luftiga utsiktsvagnen har bar och öppen terrass

Vi bekantar oss med det 470 meter långa tåget, som nu har fått upp farten och tuffar fram, behagligt gungande, i en hastighet av 60 kilometer i timmen. Det finns 18 vagnar. Här finns sovhytter för gäster och personal, två restaurangvagnar, salongsvagn med bibliotek, rökrum och sist en vacker, luftig utsiktsvagn med en bar och öppen terrass.

Här i den sista vagnen samspråkar vi med de andra gästerna, som kommer från hela världen. Servitören slår på gonggongen, det är dags för trerätterslunch, naturligtvis lagad ombord av skickliga kockar. Restaurangvagnens bord är utsökt dukade med linne och slipade kristallglas. Utanför fönstren har stadsbebyggelsen försvunnit och ersatts av savannliknande halvöken. När tåget passerar en giraff som betar på ett akaciaträd hörs glada utrop.

LÄS MER: Amelia Adamos 10 favoriter i Afrika – från städer till safari 

Sista vagnen i tågsättet är en utsiktsvagn med bar och öppet däck. Foto: JOHN WERICH

Det första stoppet görs på eftermiddagen, i byn Matjiesfontein, ett välbevarat skjutshåll på vägen mot inlandet med ett vackert litet hotell, en poststation och en pittoresk bygata. Vi strosar i den gyllene aftonsolen, och när vi kommer tillbaka till tåget är en riklig buffé för afternoon tea uppdukad i salongen.

Detta är samma rutt som Rovos började trafikera reguljärt 1988. Den går mellan Kapstaden och Pretoria och tar tre dagar och två nätter. Familjen Vos har köpt ett imponerande antal gamla vagnar från hela världen. Dessa har renoverats pietetsfullt i familjens egna verkstäder i Pretoria och trafikerar flera linjer reguljärt. Varje år görs även längre resor som utgår från Rovos Rails järnvägsstation i Pretoria. De längsta resorna går till Namibia, Victoriafallen, Dar es-Salaam och ända till Kairo.

Gäster i smoking och aftonklänningar sippar champagne

Eftersom det är nyårsafton har gästerna ombetts att klä upp sig lite extra. I smoking tar vi oss genom varma korridorer till vagnen med utsiktsterrass. Det är något magiskt med att stå i den varma kvällsluften, omgiven av medresenärer elegant uppklädda i smoking och aftonklänningar. Att njuta av drinkar och att se solen gå ner över den afrikanska savannen, att se rälsen försvinna bakom oss i fjärran. Det blir ett glas champagne innan gonggongen kallar oss till middag, som serveras i den andra av de två matsalarna. Middagen är en enastående fyrarätters nyårssupé med pilgrimsmusslor, hummer och antilopfilé med utsökta viner. Stämningen vid borden är god. Efter middagen samlas alla i utsiktsvagnen för att fira in det nya året, och smällkarameller, papperskronor och champagne delas ut när tolvslaget närmar sig.

LÄS MER: 10 resmål du borde besöka om du älskar vin 

Dukat för nyårsmiddag. Vagnarna är restaurerade restaurangvagnar från 1930-talet som tidigare rullat i Zimbabwe. Foto: JOHN WERICH

Vi vaknar till ett torrare landskap utanför fönstret. Frukosten avnjuts i matsalen och slår den på vilket femstjärnigt hotell som helst. Dagens morgontidningar erbjuds – utskrivna på tåget under natten – vi dricker kenyanskt te och äter bacon och ljuvligt krämig äggröra.

Dagen bjuder på ett stopp i Kimberley, Afrikas diamanthuvudstad med diamantgruvan Big Hole. Här grundade Cecil John Rhodes diamantbolaget De Beers, som blev världens största diamantbolag och ännu har huvudkontor i staden. Vi gör ett besök vid gruvan och dess museum och tar del av historien om diamantbrytningens guldålder. Värmen är tryckande, men vid tågstationen möts vi av tågets besättning, redo med kylda handdukar och förfriskningar.

Det blir ännu en elegant middag i välklätt sällskap, inte i smoking men väl i kostym och cocktailklänningar.

Magisk tågresa med service i världsklass

Den tredje dagen når vi Gautengprovinsen, Sydafrikas mest tätbefolkade provins med storstäder som Johannesburg och Pretoria. Rovos Rail har en egen järnvägsstation norr om Pretorias huvudstation och det är vår slutstation. Vårt tåg har dragits av ett elektriskt lok från det statliga järnvägsbolaget, som nu kopplas ifrån. Rovos Rails grundare Rohan Vos är en inbiten tågentusiast och äger en ånglokssamling i världsklass. Ett av hans lok kommer ståtligt ångande för att putta in oss den sista kilometern. Förtjusningen hos både tågentusiaster och barn är stor.

Med mat och vin i högsta klass, eleganta interiörer och ett slående skönt landskap är detta en resa att minnas. Personalen utmärker sig som otroligt vänlig, kunnig och professionell och erbjuder en service i världsklass. Det fantastiska bemötandet blir det bestående minnet av en på alla vis magisk tågresa.

RESFAKTA: ROVOS RAIL

Rovos Rail organiserar tågresor med utgångspunkt från Kapstaden eller Pretoria, exempelvis Kapstaden–Pretoria. Längre resor erbjuds också, som niodagars golfsafari eller Kapstaden–Dar es Salaam i Tanzania, 15 dagar. Kapstaden-Pretoria, två nätter, kostar cirka 17 000 kronor/person i delad deluxesvit, och inkluderar utflykter, mat, dryck, rumsbetjäning och tjänster ombord. 

rovos.com 

Resa hit: Flyg via Amsterdam och London går dagligen till både Kapstaden och Johannesburg.

LÄS MER: 9 häftiga resor med nattåg 

GUIDE: 3 ANDRA LYXIGA TÅGRESOR

1. Orientexpressen

Sedan 1930-talet synonymt med luxuöst resande. Sträckan Paris–Venedig klaras av på en dag och en natt. Venice Simplon i regi av Belmond kantas av uppassning och exklusiv kökskonst. Pris från cirka 20 000 kronor/person. 

belmond.com/trains/europe/venice-simplon-orient-express

2. Al Andalus

Renfe, spanska statens järnvägsbolag, erbjuder häpnadsväckande elegans i Belle Epoque-vagnar. Upptäck bland annat Sevilla, Cádiz, Granada och Cordoba under sju dagars resa. Pris från cirka 36 000 kronor/person. 

renfe.com/trenesturisticos

3. Transsibiriska järnvägen

Golden Eagle Luxury Trains erbjuder en lyxversion av sträckan Moskva–Vladivostok. All tänkbar service och komfort ingår, även ombordläkare, under denna tvåveckorsresa genom Ryssland. Pris vid förfrågan.

goldeneagleluxurytrains.com

LÄS MER: 6 läckra tåghotell – vilket väljer du?

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Dröm dig bort med Allt om Resor! Se erbjudande