Hyperloop är ett system med kapslar som färdas i ett rörsystem i hastigheter upp till 1300 kilometer i timmen.
1 av 4: Hyperloop är ett system med kapslar som färdas i ett rörsystem i hastigheter upp till 1300 kilometer i timmen.
Företaget Hyperloop Tech ska nu genomföra sina första fullskaletester.
2 av 4: Företaget Hyperloop Tech ska nu genomföra sina första fullskaletester.
Hyperloop kan liknas vid ett Concorde-plan i ett rörpostsystem.
3 av 4: Hyperloop kan liknas vid ett Concorde-plan i ett rörpostsystem.
Banan behöver vara så rak som möjligt för att det ska gå att hålla så höga hastigheter.
4 av 4: Banan behöver vara så rak som möjligt för att det ska gå att hålla så höga hastigheter.

Tågresan Stockholm - Göteborg ska ta 20 min

Elbilsmagnatens tågvision — 1300 kilometer i timmen.

De planerade svenska höghastighetståget ska göra det möjligt att åka mellan Stockholm och Göteborg på två timmar.

Med Tesla-skaparen Elon Musks nya tågvision skulle det ta 20 minuter. Men skulle du våga åka med?

Allt om Resor

Ett system med kapslar som färdas i ett rörsystem i hastigheter upp till 1300 kilometer i timmen. Låter det osannolikt? Inte om du frågar superentreprenören Elon Musk. För tre år sedan presenterad han sin vision – Hyperloop – som han hoppas ska förändra vårt sätt att resa. Då var det många som ansåg att idéerna var alldeles för vilda och osannolika. Men det sa man å andra sidan om Musks dröm om en eldriven lyxbil också. I dag är Tesla en verklighet.

Tekniken allmän egendom

Nu verkar det som Musk har fått kritiken mot projektet delvis på skam. För att tekniken och idén ska utvecklas så snabbt som möjligt har Elon Musk gjort den till allmän egendom på internet. Detta har gjort att företaget Hyperloop Tech (som inte har någon koppling till Musk) ska nu genomföra sina första fullskaletester utanför Las Vegas innan året är slut. Musks eget företag planerar i sin tur en testanläggning i Texas.

Tågens egna Concorde

Men vad är då Hyperloop?

Man kan likna det vid ett Concorde-plan i ett rörpostsystem. Passagerarna färdas i aerodynamiskt utformade kapslar i gigantiska stålrör. De förs fram av magneter och friktionen ska minimeras genom att kapslarna flyter fram på en konstant luftkudde i rörets extrema undertryck. Med hjälp av den tekniken kommer hastigheten att kunna vara så hög som 1300 kilometer i timmen. Det skulle innebära att restiden mellan Stockholm och Göteborg skulle hamna på 20 minuter. Och att resan Stockholm - Paris skulle ta ungefär en timme och en kvart. Systemet ska vara helt självdrivande och alstra sin egen energi med hjälp av solpaneler på rörets utsida. Enligt Elon Musk kommer systemet faktiskt bli billigare än vanliga höghastighetståg.

Kina vill bygga

Men naturligtvis finns det några nackdelar. Banan behöver vara så rak som möjligt. Det betyder att det inte går att “runda” viktiga naturområden, historiska byggnader eller omistliga naturarv som råkar ligga i vägen. Sedan måste säkerhetsaspekten vägas in. Konsekvenserna av en krasch i 1300 kilometer i timmen är inget man ens vill spekulera i. Men detta till trots är intresset för tekniken stor världen runt. Det ryktas bland annat att Kina är intresserade av att bygga en anläggning mellan Bejing och Shanghai.

Och vem skulle inte vilja ta sig mellan Stockholm och Göteborg på 20 minuter?

 

Text av: Krister Berntsson

 

Källa: Thrillist.com

 

LÄS OCKSÅ:

 Superplanet tar dig från London till New York på 11 minuter
Så är det att resa med världens lyxigaste tåg