Sverige eller Schweiz? Så ska länderna skiljas

Choklad, klockor och alper – det är vad Sverige är känt för utomlands. Eller var det Schweiz?

I Kina pågår en tävling som ska lära folk att skilja på länderna, och kampanjen kan komma att spridas i världen.

– Så roligt att du är från Sverige. Jag har en släkting som bor i Genève.

Hur många gånger har inte svenskar ute i världen råkat ut för liknande kommentarer? På en marknad i Buenos Aires, på gatan i New York eller på en pub i London.

I stället för att irritera sig ville personalen på generalkonsulatet i Shanghai göra något konstruktivt och kul av den ständiga sammanblandningen.

– Man stöter på det ofta här. På kinesiska heter Sverige Ruidain och Schweiz Ruishi. De låter väldigt lika och första tecknet är samma, säger generalkonsul Viktoria Li.

Älgar och ost

En kampanj lanserades på Sina Weibo, Kinas motsvarighet till Twitter. Schweiz generalkonsul tyckte att den var rolig och hakade på, och nu driver konsulaten tillsammans en tävling där kineser ska komma med humoristiska förslag på hur man kan skilja länderna åt. Priset är en resa för två till Sverige och Schweiz.

Kampanjen bedrivs i sociala medier. På en bild som används illustreras Sverige med bland annat en pappa med barn i bärsele, en älg, köttbullar och ett homosexuellt par, och Schweiz av bilder på pengar, ostfondue och tennisstjärnan Roger Federer.

– Vi skojar med oss själva med lite stereotypa bilder av länderna, säger Frida Roberts, chef för kommunikationsenheten på Svenska institutet, som är delaktigt i projektet.

Där klurar man nu som bäst på hur kampanjen ska kunna användas av andra konsulat och ambassader i världen.

– Det här har jag själv stött på ofta när jag reser. Vi får beröm för våra vackra berg och fina klockor. Och i internationella undersökningar får Sverige höga poäng för banksektorn, säger Frida Roberts.

Live-chat

I Kina har genomslaget varit stort.

– Vi har fått in väldigt många förslag. Till lanseringen kom kinesiska journalister och bloggare. Jag och den schweiziska konsuln har varit med på live-chattar och fick hundratals frågor på en timme. Det har också varit diskussioner i kinesisk radio och skrivits i tidningar, säger Viktoria Li.

Kampanjen har även fått spridning utanför Kina. Schweiziska medier har rapporterat, och även tyska.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Dröm dig bort med Allt om Resor! Se erbjudande