Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Allt om Resor i ett bättre anpassat format?

Mobil Tablet Dator
3 600 resenärer har betygsatt sina bästa sajter.
3 600 resenärer har betygsatt sina bästa sajter.
3 600 resenärer har betygsatt sina bästa sajter.
Tanken med listan är bland annat att hjälpa resenärerna att sålla bland alla resesajter.
Tanken med listan är bland annat att hjälpa resenärerna att sålla bland alla resesajter.
Tanken med listan är bland annat att hjälpa resenärerna att sålla bland alla resesajter.
1 AV 2
3 600 resenärer har betygsatt sina bästa sajter.
Foto: Colourbox
2 AV 2
Tanken med listan är bland annat att hjälpa resenärerna att sålla bland alla resesajter.
Foto: Colourbox

Svenskarnas bästa bokningssajter för resor

Ving och SAS hamnar i topp när svenskarna utser sina bästa resebokningssajter i en ny, unik undersökning.

3 600 resenärer har betygsatt sina bästa sajter. Här är resenärernas egna omdömen om 11 populära bokningssajter.

Ving och SAS hamnar på första- och andraplats när svenska resenärer säger sitt.

– Vi gjorde en liknande undersökning för ett par år sedan, och då hamnade också Ving i topp. Folk tycker att Ving-sajten är lättnavigerad och behaglig, säger Jan Ogner, vd på branschanalysföretaget Nordic Bench, som står bakom undersökningen.

Finns många bokningssajter

Tanken med listan är bland annat att hjälpa resenärerna att sålla bland alla resesajter.

– Det finns så otroligt många bokningssajter, inte minst i resebranschen. Vi är ett oberoende analysföretag som vill förmedla andra kunders uppfattningar om sajterna. Det blir en slags konsumentupplysning i djungeln av sajter, säger Jag Ogner.

Han konstaterar att två flygbolag – SAS och Norwegian – har klättrat på listan sedan förra gången undersökningen gjordes.

– Det är också intressant att två i grunden utländska sajter – Hotels.com och Booking.com – hamnar högt på listan. De har säkert jobbat aktivt mot den svenska marknaden, och gjort den användarvänlig och angelägen för svenskar.

Fyra nya namn har tagit sig in på listan jämfört med förra året: Norwegian, Skistar, Hotels.com och Viking Line.

Totalt ingick 48 sajter i undersökningen.

 

Ving och SAS hamnar i topp när svenskarna utser sina bästa resebokningssajter i en ny, unik undersökning. Foto: Colourbox

1. Ving

Medelbetyg: 7,7

Så lyder några av motiveringarna: ”Ärlig information om transporten och boendets standard”, ”Brett utbud av rese- och boendealternativ”, ”Många förslag på tilläggstjänster”, ”Snygg design och lättnavigerad hemsida”, ”Användarvänlig”.

Om Ving: En av Sveriges största researrangörer med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand.

Visste du att: Ving har cirka 700 000 resenärer årligen.

www.ving.se

2. SAS

Medelbetyg: 7,69

Så lyder några av motiveringarna: ”Bra bonuspoängsystem”, ”Positivt att det finns telefonnummer att ringa om det blir strul”, ”Bra att man inte får upp en mängd irrelevanta förslag med oacceptabel tidsåtgång och helknasiga byten, vilket ofta händer på andra flygbokningssajter”, ”Snabb och tydlig information, logisk utformning av sajten, utan massa pop-up-fönster, länkar och ovidkommande reklam. För dem som bor utanför den stora staden kan internet alltför ofta vara väldigt långsamt och resurskrävande hemsidor blir därmed omöjliga att använda. Det innebär att man tvingas använda en alternativ bokningssajt eftersom det inte går att avsluta bokningen man påbörjat. Men SAS har inte det problemet”.

Om SAS: Skandinaviens ledande flygbolag, som år 2016 hade 29 miljoner passagerare.

Visste du att: SAS samarbetar med 28 flygbolag inom Star Alliance, vilket innebär att företaget kör till 1 316 flygplatser i 192 länder.

www.sas.se

3. TUI

Medelbetyg: 7,59

Så lyder några av motiveringarna: ”Inga överraskande tilläggskostnader”, ”Brett utbud av rese- och boendealternativ”, Bra och ärliga bilder på hotellet, området, poolen och interiören”, ”Gillar TUI:s redovisning av tidigare gästers betyg”, ”Sajten är tydligt och enkelt konstruerad, och den beskriver hotellen på ett konsekvent sätt”.

Om TUI: En av landets största reseaktörer. Består av researrangörerna TUI i Sverige, Norge, Danmark och Finland, samt Nazar, WonderCruises och flygbolaget TUIfly.

Visste du att: 75 procent av all försäljning sker online, och att sajterna tui.se, tui.dk, tui.no och finmatkat.fi årligen har 80 miljoner besök.

www.tui.se

4. Nordic Choice Hotels

Medelbetyg: 7,53

Så lyder några av motiveringarna: ”Bra support”, ”Lätt att avboka”, ”Korrekt information om platstillgång”, ”Ger bonus/rabatter på framtida bokningar”, ”Fungerar bra på smartphone”, ”Cleant upplägg, ingen onödig information”.

Om Nordic Choice Hotels: Består av tre kedjor (Comfort, Quality och Clarion) och 16 fristående hotell. Sammanlagt 187 hotell ingår i företaget.

Visste du att: Nordic Choice Hotels är en av Nordens största hotellkedjor, och ägs av norrmannen Petter Stordalen.

www.nordicchoicehotels.se

5. Scandic

Medelbetyg: 7,51

Så lyder några av motiveringarna: ”Bra översikt. Inte svårt att navigera fram och tillbaka, och att kunna titta på andra alternativ utan att behöva stänga ner sidan”, ”Bra mix av lyx och enklare boenden så att man kan hitta ett alternativ för just den resa man söker”, ”Inte massa dolda avgifter, bra att rätt pris syns snabbt så att det går snabbt att ta ett beslut”, ”Tydlig information om pris och innehåll”, ”Hög användarvänlighet”.

Om Scandic: Nordens största hotelloperatör med 230 hotell och 44 000 hotellrum i sju länder. Scandic grundades 1963. 70 procent av intäkterna kommer från affärsresenärer och konferenser, 30 procent från privatresenärer.

Visste du att: Scandic blir den första hotelloperatör att noteras på Stockholmsbörsen, år 1996.

www.scandichotels.se

ANNONS: Hitta bästa reserabatterna innan du bokar – stor guide på Expressen Rabattkoder (extern tjänst)

6. Booking

Medelbetyg: 7,48

Så lyder några av motiveringarna: ”Tydlig information om pris och innehåll”, ”Användarvänlig”, ”Fungerar bra på smartphone”, ”Det går snabbt att söka information”, ”Bra att det går att läsa vad andra har gett hotellet för information och omdöme”.

Om Booking: Webbplatsen är tillgänglig på 40 språk, och erbjuder 1 149 207 boenden i 225 länder och territorier. Företaget grundades 1996. I dag är Booking.com marknadsledande i världen inom onlinebokning av boende.

Visste du att: Varje dag bokas 1 200 000 rumsnätter på Booking.com.

www.booking.com

7. Norwegian

Medelbetyg: 7,43

Så lyder några av motiveringarna: ”Inga överraskande tilläggskostnader”, ”Positivt att de erbjuder många olika betalningssätt”, ”Korrekt information om platstillgång”, ”Många förslag på tilläggstjänster”, ”Bra restips, till exempel var man ska gå och äta middag, och vilka sevärdheter som är roliga”.

Om Norwegian: Grundades 1993 och är det tredje största lågprisbolaget i Europa med cirka 5 500 anställda. Flygbolaget trafikerar över 400 rutter till mer än 130 destinationer i Europa, Nordafrika, Mellanöstern, Thailand, Västindien och USA. Fenan på Norwegians flygplan är prydd med nordiska hjältar. Norwegians flygplan kallas “Red Nose” (röda mulen) på grund av planens röda nos.

Visste du att: Norwegian menar att de lärt Norges flygresenärer att boka flyg online. Idag bokar mer än 80 procent av Norwegians passagerare sin flygresa på bolagets webbplats.

www.norwegian.se

8. Skistar

Medelbetyg: 7,39

Så lyder några av motiveringarna: ”Pålitlig”, ”Fungerar bra på smartpone”, ”Ger en skön känsla”. ”Positivt att det går så snabbt att söka information”, ”Många förslag på tilläggstjänster”.

Om Skistar: De fem största skidorterna i Skandinavien ingår i Skistars utbud: Sälen, Vemdalen, Åre, Trysil, och Hemsedal. Alpby St Johann, samt Hammarbybacken mitt i centrala Stockholm likaså.

Visste du att: Snögubben Valle är alltid närvarande på Skistars skidorter.

www.skistar.se

9. Hotels.com

Medelbetyg: 7,36

Så lyder några av motiveringarna: ”Användarvänlig”, ”Ger bonus/rabatter på framtida bokningar”, ”Korrekt information om platstillgång”, ”Säkra betalningssätt”, ”Jag gillar att det tydligt står hur långt det är till närmaste shoppingcentrum etc”.

Om Hotels.com: En av världens ledande hotellbokningssajter. Här finns flera miljoner gästbetyg från tidigare gäster.

Visste du att: 275 000 hotell över hela världen är anslutna till Hotels.com.

https://sv.hotels.com

10. Radisson Blu

Medelbetyg: 7,35

Så lyder några av motiveringarna: ”Bra bonuspoängsystem”, ”Hög användarvänlighet”, ”Brett utbud av boendealternativ”, ”Korrekt information om platstillgång”.

Om Radisson Blu: Har 380 hotell runt om i världen. År 1960 förvärvades det första Radisson-hotellet i Minneapolis i USA.

Visste du att: Kedjan samarbetar med designer och arkitekter för att skapa iögonfallande byggnader och modern inredning.

www.radissonblu.com

11. Viking Line

Medelbetyg: 7,34

Så lyder några av motiveringarna: ”Tydlig information om pris och innehåll”, ”Pålitlig”, ”Bra support”, ”Många förslag på tilläggstjänster”, ”Lätt att avboka”, ”Inga överraskande tilläggskostnader”, ”Säkert betalningssätt”.

Om Viking Line: Trafikerar Östersjön med fartygen Amorella, Gabriella, Mariella, Rosella, Viking Cinderella, Viking Grace och Viking XPRS. Den första bilfärjan – S/S Viking – sattes i trafik år 1959, med den åländske sjökaptenen Gunnar Eklund som initiativtagare. Inom ramen för Viking-rederiernas trafik har ett drygt femtiotal fartyg passerat revy sedan trafikstarten 1959.

Visste du att: Viking Lines huvudkontor finns i Mariehamn på Åland.

www.vikingline.se

 

LÄS OCKSÅ: 

• 10 vanliga misstag när du bokar hotell

• Dyra misstagen när du bokar resan

• Proffessorn: Så fixar du billigaste resan