Timeshare säljs med aggressiva metoder på charterstränderna.
1 av 3: Timeshare säljs med aggressiva metoder på charterstränderna. Foto: Anton Chernov (Antonchernov.Com)
På tre år har 536 lurade resenärer vänt sig till Konsument Europa för att få hjälp att häva kontraktet som de pressats att skriva på.
2 av 3: På tre år har 536 lurade resenärer vänt sig till Konsument Europa för att få hjälp att häva kontraktet som de pressats att skriva på. Foto: Drobzhev Evgeny
Konsument Europa varnar förs kumma skraplotter som alltid ger vinst.
3 av 3: Konsument Europa varnar förs kumma skraplotter som alltid ger vinst.

Svenskar varnas för bluffen med timeshare

Timeshare säljs med aggressiva metoder på charterstränderna. Över 500 lurade svenskar har sökt hjälp för att bli av med sina kontrakt.

Nu varnar Konsument Europa för skumma skraplotter som alltid ger vinst.

En svensk tjej kommer fram på stranden på Kanarieöarna eller någon annan populär charterort och ger dig en skraplott. Du vinner högsta vinsten! Som är en gratis utflykt till en timeshareanläggning. Där utsätts du för stenhård press för att skriva på ett timesharekontrakt. Redan i dag, sedan är chansen förbi.

På tre år har 536 lurade resenärer vänt sig till Konsument Europa för att få hjälp att häva kontraktet som de pressats att skriva på. De har i snitt betalat 30 000 kronor för medlemskap i olika typer av semesterklubbar eller timeshareboenden, oftast i Spanien.

Företagen vägrar betala tillbaka

Försäljningen av timeshare är reglerad av EU:s timesharedirektiv som bland annat säger att man har 14 dagars ångerrätt, men i praktiken går det ofta inte att få några pengar tillbaka. Företagen svarar inte alls eller vägrar betala tillbaka handpenningen trots påstötningar. Men det finns ett annat sätt att få igen sina pengar:

– Enligt timesharedirektivet är det förbjudet att kräva betalning inom ångerrättsperioden på 14 dagar, men om du som konsument ändå tvingats betala kan du vända dig till din bank för att få pengarna tillbaka förutsatt att betalningen gjordes med kreditkort, säger Jolanda Girzl på Konsument Europa.

Konsument Europa varnar

Inför vintersäsongen startar Konsument Europa en kampanj i sociala medier där man varnar för oseriös försäljning av timeshare.

Timeshare, eller semesterklubbar som det också kallas, innebär att man betalar för att få tillgång till en semesterlägenhet under några veckor om året. Om man är intresserad av det bör man följa Konsument Europas checklista.

Tänk på detta innan du skriver på:

* Det är förbjudet att kräva betalning innan ångerrättsperioden på 14 dagar gått. Lämna ingen information om bank- eller kreditkort till försäljaren.

* Kräv betänketid.

* Alla muntliga överenskommelser ska finnas i det skriftliga avtalet.

* Be att få skriftliga exempel på vad allt kostar. Jämför med priset om du bokar på egen hand i stället.

* Räkna ut vad ni har råd med och vad det faktiskt kostar. Vad kostar resan dit och finns det smidiga förbindelser på rätt veckodagar?

* Läs igenom kontraktet noga en sista gång innan du skriver på.

 

Fundera också på om det är troligt att flygen kommer att gå i samma omfattning i flera år framåt. Tänk på att andrahandsmarknaden för timeshare är dålig. Räkna inte med att kunna sälja din andel med någon vinst, snarare med stor förlust.

Checklista om du redan skrivit på och ångrar dig:

* Försök häva avtalet omedelbart, skriftligen till exempel via e-post.

* Be din bank betala tillbaka pengarna om du betalat med kreditkort.

* Ta kontakt med Konsument Europa vid behov.

 

Läs mer på Konsument Europas hemsida.

 

LÄS OCKSÅ:

 Dyra misstagen du gör när du bokar resan – och hur du undviker dem
 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Dröm dig bort med Allt om Resor! Se erbjudande