Foto: Richard Ryan/Scanpix

Stockholms slogan upprör norrmännen

Stockholms slogan "The capital of Scandinavia", väcker irritation hos norrmännen. Oslos turistchef Tor Sannerud kallar det arrogant.

- Det är typiskt svenskt storhetsvansinne, säger Oslo-patrioten och författaren Erling Fossen, till Aftenposten.

Medan fastighetsmässan Mipim i Cannes rör upp känslor i Sverige för att så många politiker och tjänstemän skickas dit för skattepengar, upprörs norrmännen av en helt annan anledning. När företrädare från de skandinaviska länderna möttes på mässan var flera norrmän upprörda. Oslos turistchef Tor Sannerud anser att de undergräver samarbetsmöjligheter genom att sticka ut hakan på det sättet.

- Det skapade irritation på mässan när Stockholm marknadsför sig som "Capital of Scandinavia".  Stockholm bör skärpa sig, sådan marknadsföring får konsekvenser. På nästa mässa slår vi "knock out" på dem, säger Erling Fossen till Aftenposten.

Vill ha höghastighetståg

Oslo marknadsför sig dock också som huvudstad. Fast inte för Skandinaven utan för kultur och natur, ”Capital of culture and nature".

Erling Fossen tycker att det vore bättre att satsa på en 8-miljonersstad, med visionen att bygga ett höghastighetståg från Oslo, via Göteborg och Öresund, till Köpenhamn.

- Det är 8-miljonersstaden som är Skandinaviens huvudstad. Stockholm ligger i Skandinaviens periferi och långt bort från "smörklicken".

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Dröm dig bort med Allt om Resor – hela 52 % rabatt! Beställ här!