ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Skulle till Spanien – fastnade på Arlanda i över 30 timmar

Publicerad 17 jul 2017 14.47
Sepideh Kooshaki och hennes mamma skulle flugit till Spanien på söndagsmorgonen.

Sepideh Kooshaki och hennes mamma skulle flugit till Spanien på söndagsmorgonen.

1/5

Jeanette Scherman är en av de som sitter fast på Arlanda: ”Jag har ju semester, jag skulle vilja använda min tid till annat än att sitta och titta på en tavla”

Jeanette Scherman är en av de som sitter fast på Arlanda: ”Jag har ju semester, jag skulle vilja använda min tid till annat än att sitta och titta på en tavla”

2/5

Foto: Jeanette Scherman

3/5

4/5

5/5

Sepideh Kooshaki och hennes mamma skulle flugit till Alicante i Spanien på söndagsmorgonen. 

Men 30 timmar senare sitter de fortfarande kvar på terminalen på Arlanda.  

– Det är en cirkus hela grejen, säger en besviken Sepideh. 

Samtidigt sitter svenskar fast i Alicante med över ett dygns väntan på planet hem. 

– Det här är inte OK alls. Barnen ligger och sover på golvet. Det är en cirkus hela grejen, säger Sepideh Kooshaki, 18, på måndagseftermiddagen från terminalen på Arlanda. 

På biljetten stod att resan till solen skulle börjat 07.50 på söndagen – men vid 14 på måndagen sitter passagerarna fortfarande fast.

Matkuponger och hotellsängar har erbjudits, men många passagerare är ändå upprörda över brist på information från flygbolaget Primera Air. 

Bolaget näst sämst i Sverige

Av tidningen Vagabond rankades bolaget som det näst sämsta i Sverige 2016.

Anledningen: Primera vägrar konsekvent ersätta resenärer för försenade och inställda flighter, trots att EU-lagstiftningen gör dem skyldiga till det. 

Expressen har inte kunnat nå Primera Air för en kommentar. 

Tekniska fel

De enorma förseningarna som drabbat Alicante-resenärerna sägs ha orsakats av tekniska fel, enligt passagerare som pratat med Expressen. 

Flera resenärer berättar att avgången flyttats fram ett par timmar i taget – i över ett dygn.

– Det är fruktansvärt. Hade de berättat för mig att jag kunde åka hem och komma tillbaka så hade jag gjort det. Jag har ju semester, jag skulle vilja använda min tid till annat än att sitta och titta på en tavla, säger resenären Jeanette Scherman.

"Stor ekonomisk förlust"

– Det är åt helvete. Det känns inte bra. Vi har små barn med oss, det är inte OK, säger Christian, som reser till Alicante med sin fru, två barn, och två vuxna släktingar. 

– Vi hade hyrt bil i Alicante för 3 600, men nu har vi fått boka om två gånger. Nu kostar det 6 800 kronor i stället, det är en stor ekonomisk förlust, säger han. 

Strax innan 14 bestämmer sig Christian och familjen att lämna Arlanda och ta sig till Västerås i stället, där de köpt biljetter med en Ryan Air-flight till Alicante. 

Prislappen: 12 000 kronor för sex personer. 

– Det är för jävligt, konstaterar Christian. 

Fler plan försenade

På söndagen berättade Expressen om ett annat plan bokat med bolaget Primera Air som också blev kraftigt försenat.

Det flyget, till Faro i Portugal, kom i väg efter 21 timmar. 

Enligt sajten Flightradar24 har två andra Primera Air-plan, till Barcelona och Malaga, blivit inställda under de senaste 24 timmarna. 

Dessutom sitter Primera Air-passagerare fast i väntan på försenade plan till Sverige i både Alicante och Barcelona, enligt uppgift till Expressen. 

Towe Säfström och hennes familj har väntat på sitt Primera-flyg från Alicante till Arlanda i över 24 timmar.

– Nu vill man ju bara hem. Men man får göra det bästa av saken, säger hon. 

– Det här är första gången jag åker med dem, men jag kommer nog aldrig åka med dem igen, säger hon om Primera Air. 

Även Amanda Bargot, 21, har väntat på ett Primera-flyg i tiotals timmar. Hon skulle ha åkt till Barcelona tillsammans med sin sambo i går, söndag, kväll men tiden flyttades först fram till måndag morgon men på måndagskvällen, vid 17, hade de fortfarande inte lyft. 

Amanda Bargot tillsammans med sin sambo.

Foto: Privat

– Vi har fått noll information. De på planet innan håller de på att skicka fram och tillbaka mellan check-in deskar. Det är ingen vi kan prata med. Vi har skrivit ut boardingkort med fel tider, säger Amanda Bargot. 

– Det känns skitjobbigt. Man vet inte vad man ska göra. Nu vet vi inte ens om vi kommer i väg i kväll. Det blir lite försenat hela tiden. Det hade varit trevligt med kommunikation, säger hon.  

Flygplatsen hänvisar till bolaget

Swedavia Airports, som sköter flygtrafiken vid Arlanda, känner till problemet med de strandade Alicante-resenärerna men hänvisar till flygbolaget. 

– Det är en flygbolagsfråga. Vi får hänvisa till flygbolaget, säger Anders Porelius, presschef vid Swedavia. 

Annons

ELISABETH MONTGOMERY