ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

SAS-plan tvingades gå ner efter problem

SAS-plan tvingades gå ner efter problem

Ett SAS-plan från Chicago till Köpenhamn har tvingats säkerhetslanda i Kanada.

Inom loppet av ett fåtal minuter nedsteg planet - med 196 personer ombord - tusentals meter i höjd.

– Det är en normal del av säkerhetsproceduren när man har ett tryckfall i kabinen, säger Tonje Sund på SAS pressjour.

På söndagsmorgonen lyfte SAS-flighten SK944 från Chicago i riktning mot Köpenhamn med 196 personer ombord. Redan innan man kommit ut över Atlanten fick planet allvarliga problem som ledde till att man var tvungen att säkerhetslanda i Kanada.

– Flygplanet SK944 som skulle ha gått från Chicago till Köpenhamn blev omdirigerat till Goose Bay i Kanada på grund av ett tapp i kabintryck, säger Tonje Sund på SAS pressjour.

Olika sajter som övervakar flygtrafiken visar att planet gjorde en dramatisk nedstigning från omkring 10 500 meters höjd ned till omkring 4 500 meter på bara några minuter.

Prognosen: Resan fortsätter först i natt.

Den snabba nedstigningen är i enlighet med flygbolagets säkerhetsrutiner när det uppstår ett tryckfall i kabinen, enligt Tonje Sund.

– Det händer sällan men om det inträffar har vi väldigt klara rutiner och processer för säkerhet, säger hon och fortsätter:

– Landningen ska ha skett normalt och kontrollerat. Passagerarna sitter på flygplanet i väntan på att flygplatsen ska öppna, eftersom den nu är stängd.

Under tiden på flygplatsen kommer passagerarna att få enklare logi och bli omhändertagna, menar flygbolaget.

Tekniker är väg till flygplatsen för att undersöka planet. Enligt den rådande prognosen kommer de att kunna lyfta i riktning mot Köpenhamn med samma flygplan vid 01-tiden i natt, svensk tid.

Flygsäkerhetsexpert Hans Kjell menar att det inte är särskilt vanligt att det uppstår sådant här tryckfall under flighter.

Uppstår snabbt syrebrist

– Det innebär att man trycket går ner på så låg nivå att man får syrebrist väldigt snabbt. Då får man göra något som kallas ”emergency descent” (nödnedstigning reds anm), säger Hans Kjell och fortsätter:

– Det som händer i kabinen är att syrgasmaskerna löses ut så att passagerarna kan få på sig dem så fort som möjligt.

Han menar att det är för tidigt att säga vad som kan ha orsakat tryckfallet.

– Rent generellt kan man säga att det man nu undersöker planet är om det finns sprickor i strukturen, om något fönster har blåst ut eller om någon tryckregulator är ur funktion. Det finns flera olika möjliga orsaker, säger Hans Kjell.

Platsen där passagerarna nu väntar, Goose Bay Airport, är en mindre flygplats långt ut i glesbygden i östra Kanada. Flygplatsen används av under 100 000 passagerare per år, jämfört med exempelvis Arlanda som används av 20 miljoner.

 

Förtydligande: I en pushnotis som skickades ut för den här texten angavs felaktigt att planet under kort tid hade tappat "tiotusentals" meter i höjd i stället för "tusentals" meter.

Annons

ELISABETH MONTGOMERY