Johanna Öberg kom över sin flygrädsla med EE-metoden, där man med händernas hjälp smälter samman två likartade känslor. Kvar blir ingenting.
Johanna Öberg kom över sin flygrädsla med EE-metoden, där man med händernas hjälp smälter samman två likartade känslor. Kvar blir ingenting. Foto: Niklas Henrikczon

Så här botar du dig själv

Emma Hörnqvist

1. Gamla känslor. Du tar minnet av känslan från det ursprungliga plågsamma tillfället och lägger den i din högra utsträckta hand.

 

2. Dagens känslor. I din vänstra hand lägger du dagens känsla. Det är samma känsla som den du minns. Skillnaden är att det inte är något minne, utan känslan du upplever just nu när du tänker på vad du varit med om.

 

3. Smält samman. När du har dessa två känslor klara, var för sig, för du ihop dem genom att sakta föra samman händerna.

 

4. Håll fast. Håll fast vid den blandade känslan i omkring 4 minuter. Var så koncentrerad som möjligt utan att ge upp.

 

5. Känslan försvinner. Nu börjar känslan att avta i styrka. Håll då fast vid känslan tills den försvinner eller bara ett ”knappnålshuvud” finns kvar.

 

6. Om det inte funkar. Om du inte kan få bort det som återstår av känslan gör du om behandlingen igen. Också ”knappnålshuvudet” ska försvinna.

 

7. Borta för gott. Känslan ska nu vara borta för alltid. Efter behandlingen kan du testa om obehagskänslorna verkligen försvunnit. Gå tillbaka till det minne du använde dig av och känn efter om känslan är kvar. Ibland är det tydligare nästa dag. Tecken på en lyckad behandling kan vara lätt huvudvärk, yrsel, spontan handsvett eller gelé i knäna.

 

Om det inte fungerar

 Det kan vara svårt att koncentrera sig under behandlingen. Att skilja på känslan nu och då kan också vara problematiskt. Då kan du antingen ta hjälp av en vän som läser upp instruktionerna, eller gå till en psykoterapeut.