Att missa flyget är en skräck för många...
...slarv är vanligaste orsaken när vi blir kvar på flygplatsen.
Och passtabbarna är oräkneliga.
1 AV 3
Att missa flyget är en skräck för många...
Foto: Andrey Armyagov
2 AV 3
...slarv är vanligaste orsaken när vi blir kvar på flygplatsen.
Foto: Erwin Wodicka - Wodicka@Aon.At
3 AV 3
Och passtabbarna är oräkneliga.

Så gör vi bort oss på resan – vanliga tabbar

Vi reser som aldrig förr. Trots det missar vi viktiga detaljer – som att passet har gått ut eller att datumet för hemresan var en helt annan dag än vi trodde.

– Många verkar tro att försäkringsbolaget ska stå för sånt, säger Christina Karlegren på reseförsäkringsbolaget ERV.

10 tips för att undvika restabbar

  • Ta alltid med pass. Även nyfödda barn behöver pass.
  • Dubbelkolla att det är giltigt. Det finns olika passregler för olika länder – en del kräver minst tre månaders giltighet vid hemkomst, andra sex månader.
  • Dubbelkolla resedatum och resetider.
  • Passet måste vara helt för att vara giltigt.
  • Kolla så namnet på biljetten/resehandlingarna motsvarar tilltalsnamnet i passet.
  • Du måste själv kontrollera om landet kräver visum.
  • Reser du med annat pass än svenskt, måste du själv undersöka om du behöver visum.
  • Ställ flera väckarklockor, inte bara en. Det gäller både dagen du ska res i väg och dagen du ska resa hem.
  • Skumma igenom försäkringsvillkoret innan avresa, på så sätt slipper man få en otrevlig överraskning om man råkar ut för något som försäkringen inte täcker.
  • Även om flygbolaget godkänner mindre än två timmars anslutning så bör man ändå boka så man får en marginal på minst två timmar, detta för att försäkringen ska gälla.

Källa: Fritidsresor och ERV

Att missa flyget är en skräck för många, men faktum är att det händer då och då, på grund av slarv. Närmare 1,3 miljoner svenskar åker på charterresa i sommar, enligt Fritidsresors beräkningar. Samtidigt är det många som sätter ihop sina egna resepaket – och plötsligt är det betydligt mer som kan gå fel.

Det finns två vanliga tabbar som resenärer gör: glömmer passet eller missar flyget. Marie Malmros på Fritidsresor har själv varit där för några år sedan när hon råkade ta med sig ett gammalt pass till flygplatsen.

– Om man glömmer passet är den enda möjligheten att komma i väg att ordna ett provisoriskt pass. Men det utfärdas bara på vissa platser och vissa tider. Kolla med polisen, säger hon.

Försöker resa med trasigt pass

Passtabbarna är många. Vissa resenärer kommer med trasiga pass till flygplatsen – men ett sånt är inte giltigt. Andra är inte medvetna om att passet måste vara giltigt även en tid efter hemkomsten och har glömt kolla vad som gäller för just det landet man ska resa till. Fritidsresor rekommenderar att passet alltid ska vara giltigt i sex månader efter hemkomst – för att vara på den säkra sidan.

Att missa flyget kan ibland handla om att man varit slarvig och råkat boka fel dag, eller sett fel på datumet. Men det rör sig också om resenärer som bokar för liten marginal vid anslutningar – är det mindre än två timmars marginal täcker oftast inte försäkringsbolagen en eventuell försening. Christina Karlegren på ERV har varit med om kunder som kontaktar försäkringsbolaget för just såna saker.

– Många verkar tro att försäkringsbolaget ska stå för att man bokat fel datum, inte får visum, glömt passet eller till och med tagit med sig fel pass, säger hon.

Kräver ersättning för dåligt väder

Men det gör de alltså inte. Inte heller om du blivit sjuk och vill få ersättning – utan läkarintyg. Läkarintyg måste skickas till försäkringsbolaget om du ska få ersättning för förlorade resdagar.

Men det finns också andra märkliga saker som resenärer vill få ersättning för. Dåligt väder, till exempel.

– En lite väl överoptimistisk tolkning av försäkringsvillkoren som vi ibland stöter på är att vissa resenärer tror att kraftigt regn ska räknas som en naturkatastrof om man åkt på sol- och badsemester, säger Christina Karlegren.

Om reseförsäkringen ska täcka oförutsedda händelser gäller det att ha koll på vad som gäller. De vanligaste händelserna som resenärer får ersättning för är sjukdomar, stölder eller förlorat bagage.

– Resenären själv har ansvar. Det viktiga är att man har koll så allt stämmer och vad som gäller. Då slipper man obehagliga överraskningar när man står på flygplatsen och ska på sin efterlängtade semesterresa, säger Marie Malmros på Fritidsresor.