Foto: Peter Morrison

Ryanairpassagerare strandade i Venedig

Det skulle bli en billig sommarsemester i Italien. 

Men Ryanairflyget från Treviso till Stockholm ställdes in - och hundratals svenskar är nu strandsatta.

– Jag tycker att det är nonchalant, som ett stort flygbolag kan man inte bete sig på det viset, säger Shahjahan Chowdury från Eskilstuna som skulle ha rest hem med flyget.

I går kväll skulle ett Ryanairplan lyfta från Trevisos flygplats i närheten av Venedig, och ta hem resenärer till Stockholm-Skavsta. Men planet ställdes in på grund av oväder, och passagerarna lämnades strandade, som Aftonbladet först rapporterade om. 

Enligt Shahjahan Chowdury från Eskilstuna, som varit på semester med sin familj och i går kväll var på väg hem, fick passagerarna ingen ersättning för hotell, mat eller nytt flyg. Det enda han fick tillbaka var ett delbelopp av det han betalat för flyget.

– Jag tycker att det är nonchalant, som ett stort flygbolag kan man inte bete sig på det viset, säger han till Expressen.se.

Kunde få flyga hem 3 augusti

Först sköts flygplanets avgångstid upp i flera timmar. Vid 20-tiden på kvällen fick de trötta passagerarna slutligen beskedet att planet ställts in. De uppmanades kontakta servicedesken för ombokning. Fyra timmar senare, vid midnatt var det Shahjahan Chowdurys tur. Men där kom nästa jobbiga överraskning: enligt personalen på flygplatsen fanns inget ledigt flyg att boka om till förrän 3 augusti.

– De sa att det inte fanns några andra möjligheter, inget annat flyg inom hela Italien eller till något annat av de nordiska länderna var ledigt, säger Shahjahan Chowdury.

Fick sova på flygplatsen

I stället fick familjen på fyra personer lägga sig och sova på flygplatsen, eftersom klockan blivit så mycket. Nu har de bokat ett nytt flyg hem med Lufthansa, och familjen kommer tillbaka till Sverige under kvällen.

– Det kostar 12 000 kronor för oss fyra. Biljetterna som skulle ha blivit de billigaste blev i stället de dyraste, säger Shahjahan Chowdury.

Enligt honom valde flera andra svenska resenärer som skulle tagit det inställda flyget att göra samma sak. Shahjahan Chowdury uppskattar att hundratals svenska passagerare skulle ha rest med planet.

– Vi hörde av några som bokade ett annat flyg med Norwegian hem att de fick betala 20 000, men riktigt hur de kom upp i de summorna vet jag inte, säger Shahjahan Chowdury.

Till råga på allt parkerade han dessutom bilen på Skavstas parkering och måste på något se till att få den därifrån, eftersom han själv nu ska landa på Arlanda.

"Ber om ursäkt"

Ryanair säger själva att de inte vet exakt vad som hänt, men att företagets policy är att boka om passagerarna till andra flyg vars avgångar ligger så nära som möjligt i tid.

– När det här händer så försöker vi se till att boka om passagerare till andra flyg som går så snart som möjligt. Men vi har över 1600 flighter per dag, så vi måste undersöka vad som hänt här, säger Elina Hakkarainen, marknadschef på Ryanair för de nordiska och baltiska länderna.

Efter att Expressen pratat med Elina Hakkarainen skickar Ryanair ut ett uttalande om händelsen:

"En Ryanair-flight från Treviso Venedigs flygplats 24 juli ställdes in på grund av åskoväder. Ryanair ber om ursäkt till alla passagerare som påverkades av det inställda flyget. De har försetts med värdekuponger för boende och kommer att bokas om till kommande flighter".

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Dröm dig bort med Allt om Resor! Se erbjudande