ryanairfb
ryanairfb

Ryanair – 10 saker du bör veta om bolaget

Ryanair är ett flygbolag som används flitigt av många svenskar.

Men bilden av lågprisföretaget är ofta allt annat än smickrande.

Här är en lista på tio saker som du bör veta innan du ger dig ut och reser.

1. Näst sämst i rankning


I en kundundersökning från 2014, gjord av det USA-baserade företaget Siegel & Gale, placerade sig Ryanair på näst sista plats bland företagen, endast det franska försäkringsbolaget AXA placerade sig lägre. I samma undersökning i fjol tog Ryan Air ett kliv upp i tabellen och hamnade på plats 85 av 87.

Undersökningen omfattar 12 000 personer i tolv länder och kunderna klagar främst på företagets dåliga hemsida och app.



Foto: Matt Dunham

2. Regler vid bokning


Efter upprepade klagomål från kunder försökte företaget skapa en snällare image. Bland annat lättade man upp reglerna vid bokningen, och tillåter ett extra handbagage. Nu är det möjligt att rätta till små stavfel vid internetbokningar upp till 24 timmar efter bokningen.

Flygbolaget har även sänkt priset för att få boardingkortet utskrivit på flyplatsen. Har man bokat resan på nätet kostar det nu 157 kronor att få det utskrivet.



3. Upprörda röster på nätet


Det är en inte alltför smickrande bild av företaget som målas upp i olika nätforum. På hemsidor som I hate Ryanair skriker upprörda kunder ut sin ilska och delar upplevelser med varandra om alltifrån försenade flighter till dåligt bemötande. Det finns även ett Twitterkonto och en Facebookgrupp.


4. Ville införa ståplatser


För ett par år sedan ville Ryanair införa ståplatser längst bak på planen som skulle kosta 45 kronor styck. Platserna och det låga priset marknadsfördes som en revolution för lågprisflyget.

Passagerarna skulle spännas fast med bälten också över axlarna, ungefär av den typ som kabinpersonalen använder. Men efter kritik från luftfartsmyndigheter sattes det stopp för testflygningar 2012 och projektet lades på is.



5. Skandalomsusad Vd


I ett försök till att skapa den nya snällare imagen av flygbolaget skulle Vd:n Micheal O´Leary börja twittra. Men det fick snarare motsatt effekt eftersom O´Leary inte verkade förstå att det man skriver på sociala medier kan läsas av andra människor. Dessutom var han inte förberedd på den kritik han och företaget kunde utsättas för. O´Leary har även setts posera tillsammans med anställda i bikini under olika former av PR-jippon.


Foto: Evan Doherty

6. Kritiserad kalender


Mellan åren 2008 och 2013 gjorde Ryanair en kalender med lättklädda bilder på företagets anställda flygvärdinnor. Överskottet från försäljningen gick till välgörande ändamål, men kritiken mot bilderna, där flygvärdinnor poserade i bikini, var hård.

I Sverige fälldes kalendern för sexism av Reklamombudsmannen och den fick även kritik i Storbritannien och Spanien.


7. Försök till avgift för toalettbesök


För ett par år sedan var det tal om att flygbolaget skulle införa extra avgift för toalettbesök. Detta väckte upprörda reaktioner och företaget tog senare tillbaka uppgifterna och kallade det hela för ett skämt.

Senare kom uppgifter om att flygbolaget på nytt försökte få till en toalettavgift på cirka tio kronor för att finansiera ombyggnationen av flygplanen. Även den här gången tvingades flygbolaget, till Vd:n Micheal O´Leary's förtret, backa.



8. Punktliga


Trots alla klagomål är Ryanairs flighter oftast punktliga. Statistik från 2015 visar att av 90 procent av flygbolagets flighter anlände i tid. Flygbolaget ställde dessutom in färre avgångar än andra flygbolag.

Siffrorna från 2015 visar också att Ryanair mottog ett klagomål per 1 300 passagerare och att 99 procent av av alla klagomål besvarades inom sju dagar.

Här finns statistik över flygbolagets punktlighet.



Foto: Bebeto Matthews

9. Grundades på Irland


Ryanair är ett irländskt företag som grundades 1985. De har dagligen mer än 1,800 flighter från 84 olika flygplatser och 200 olika destinationer i 33 länder.

Företaget har en flotta på cirka 350 Boeing 737-800, och har gjort en beställning på ytterligare 315 plan.




10. Tysta flyg


Tidigare klagade många kunder på att flighterna med Ryanair var för högljudda. Som svar på kritiken införde bolaget så kallade tysta flygningar.

Det innebär att företaget inte gör utrop i högtalaren så länge det inte rör sig om nödvändiga budskap till flightens passagerare.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday Rea - 70% rabatt på Allt om Resor! Se erbjudande