Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa resor i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Taj Mahal har visat sig vara en stor besvikelse bland unga resenärer.
Taj Mahal har visat sig vara en stor besvikelse bland unga resenärer.
Taj Mahal har visat sig vara en stor besvikelse bland unga resenärer.
Lika så Stonehenge i sydvästra England.
Lika så Stonehenge i sydvästra England.
Lika så Stonehenge i sydvästra England.
1 AV 2
Taj Mahal har visat sig vara en stor besvikelse bland unga resenärer.
Foto: SHUTTERSTOCK
2 AV 2
Lika så Stonehenge i sydvästra England.
Foto: SHUTTERSTOCK

Instagram är avgörande när unga väljer resmål

När yngre väljer semesterresmål är inte prisnivån eller spännande upplevelser det viktigaste.

Nej, faktorn som styr valet allra främst är något helt annat.

Nämligen hur Instagrambart målet är.

Det kan låta osannolikt men bakom undersökningen ligger den väletablerade resesajten Expedia. 

Företaget har genomfört en undersökning där man försökt kartlägga faktorerna bakom resmålsval i den yngre åldersgruppen, personer mellan 18 och 34 år, berättar The Independent.

LÄS MER: Så blev Christoffer Sveriges största Instagram-fotograf 

Bokar Instagram-vänliga resmål

Och resultatet kan knappast misstolkas.

Så gott som alla i åldersgruppen säger att de kollar in hur ett resmål tar sig ut på Instagram innan de bokar – och två tredjedelar uppger att bilderna av målet på Instagram är den viktigaste faktorn när de ska bestämma sig för att boka en semesterresa.

Och allra viktigast är det för den manliga delen av de tillfrågade. 

Resultatet rimmar väl med det ständigt ökande antalet av så kallade "influencers" ("påverkare") i sociala medier som får betalt för att resa till exotiska mål och posta extremt lockande bilder därifrån på nätet. 

LÄS MER: Igelkottens kärlek till camping gör succé

Lägger ut bilder för att skapa avund

Det är väl investerade pengar ur de olika orternas synvinklar – en av fyra unga har valt resmål baserat på den sortens bilder.

Resenärerna kommer att lägga ut sina egna bilder från målet i sociala medier, men inte som man kanske kan tro för att bevara fina minnen. Nej, enligt undersökningen svarar en majoritet utan att skämmas att de främst lägger ut bilderna för att göra sina vänner och följare avundsjuka. 

Den bittra sanningen är dock att många resmål inte riktigt lever upp till de fina Instagrambilderna.

LÄS MER: Hotellets unika service – ger dig Instagram-butler 

Times Square i New Yorks – en besvikelse

Enligt undersökningen har en av fem i åldersgruppen blivit besviken på ett resmål i förhållande till hur det tog sig ut på Instagram. Besvikelsen gäller främst ikoniska landmärken. 

De fem största besvikelserna enligt Expedia är:

Operahuset i Sydney.

Taj Mahal.

Dubai.

Stonehenge.

New Yorks Times Square.