Venedig är en stad som hela familjen gillar.
1 AV 2
”Pass für alle” finns nu tillgänglig för allmänheten • Responsen från polisen: ”jätteglada”
2 AV 2
Venedig är en stad som hela familjen gillar.
Foto: JOAKIM RÅDSTRÖM

Tågluffa med familjen – på räls genom Europa

Familjen Rådström packade väskorna och begav sig ut på ett tågäventyr genom Europa. På vägen prövade de rokokodräkter i Wien, åt glass i Venedig och susade ner för häftiga vattenrutschkanor i Kroatien. Det blev en semester matad med upplevelser, där själva resan blev en upplevelse i sig.

Joakim Rådström

Gondoljärerna dyker upp redan längs med tågbron när vi har lämnat fastlandet på väg ut till Venedigs station Santa Lucia. Väl framme i kanalernas stad slår den fuktiga Medelhavsvärmen till, och vi börjar leta glasställen. Senaste gången vi stod på en perrong var i österrikiska Innsbruck, med den friska alpluften runtomkring. Dessförinnan var det Hamburg, och innan dess färjeläget i danska Rödby.

Det känns som att vi har varit borta i flera månader, minst. Upplevelserna, länderna, städerna radar upp sig, och nästa spännande resmål är bara en mysig tågresa bort. Ingen incheckning, ingen säkerhetskontroll, inget vara-ute-minst-två-timmar-i-förväg-för-att-komma-med. Tågluff är roligt: man får se och upptäcka saker efter vägen, man reser bekvämare och man hinner faktiskt göra fler saker. Signe, 9 år, håller med:

– Själva resan är roligare. Det är något nytt som händer hela tiden. Och det är annorlunda jämfört med andra resor som man brukar göra, säger hon.

– Men det är också lite stressigt att åka hit och dit, och lite jobbigt att gå mellan tågen, påpekar Iris, 6 år.

Mamma Emma uppskattar resan, men lägger också till några viktiga erfarenheter som hon har gjort. Bland annat att man inte bör göra alltför många stopp, att man bör ha en liten och kompakt packning (helst ryggsäck) och att ta med sig mat på tåget i så stor utsträckning som möjligt.

– Dessutom har ju vi vuxna betydligt mer fritid än om vi skulle ha kört bil, lägger hon till.

Nu börjar äventyret! Signe, 9, och Iris, 6 år, tittar ut genom tågfönstret när vi åker på färjan från Rødby i Danmark till Puttgarden i Tyskland. Foto: JOAKIM RÅDSTRÖM

Över Öresund mot kontinenten

Resan genom Sverige hade startat tidigt. Lite medhavd frukost, en tupplur mot de sköna sätena och en dos mobilspel, och så är man redan framme i Malmö. Här byter vi till danska DBB:s karaktäristiska X31-tåg som tar oss över Öresund och kontinenten. Vi hinner också prata med en finsk dam som ska åka till holländska Maastricht för att se på världsviolinisten André Rieu – eftersom han påminner henne så mycket om hennes nyligen avlidne make.

På grund av banarbeten i Danmark ligger mycket av tågtrafiken i landet nere, och vi får ta ersättningsbuss i stället. Ombord på bussen äter vi pastasallad med spork (bestick med sked, kniv och gaffel i ett) – även sexåringens gosedjur får smaka – innan vi kommer fram till färjeläget Rödby. Här får man vänta vid en plattform på att stiga på nästa tåg, som i sin tur rullar på färjan. Stort äventyr! Samma tåg fortsätter så hela vägen ned till Hamburg, där vi stiger av för att äta pizzamiddag och borsta av oss resdammet.

Nästa etapp har vi telefonbokat tidigare hos österrikiska statsjärnvägarna ÖBB. Deras nattåg Nightjet är ett populärt sätt att på samma gång komma längre ned i Europa och spara pengar på dyra hotellboenden.

– Jag kan boka en extra säng åt er för en liten extraavgift, så får ni en hel kupé för er själva, föreslog den hjälpsamme bokningstjänstemannen i telefon, och vi accepterade erbjudandet.

Men britsarna är i kortaste laget, så nattsömnen blir obekväm och knölig för oss vuxna. På morgonen bjuds det dock på frukostfrallor, marmelad och varm choklad, så nattens brist på komfort glöms nästan bort.

– Det var ändå ganska mysigt, för man fick liksom ett eget rum, sammanfattar Herman, 11 år.

Guten Appetit! Kontinental frukost, med bland annat frallor, marmelad och varm choklad, ingår på nattåget i Österrike. Foto: JOAKIM RÅDSTRÖM

Mycket att se i Venedig

Nu är vi framme i Innsbruck, charmigt belägen nära Alperna. Här tittar vi på gamla tyrolerhus, inklusive landmärket Gyllene taket, shoppar krimskrams och äter pasta – innan det är dags att hoppa på tåget till Venedig.

Att verkligen se landskapets skiftningar är en stor anledning att välja att resa med tåg. Övergången från de österrikiska Alperna, via Norditaliens kullar och kalkstenshus, till Venediglagunens palmer och sandbankar, är häftig att beskåda.

Här har vi hyrt bostad genom Airbnb, och den hjälpsamme Giancarlo möter upp där stadsfärjan – vaporetto – lägger till för att guida oss genom Venedigs labyrintiska gränder till en charmig lägenhet nära Markusplatsen. Under de kommande dagarna njuter vi av italiensk mat, gott vin, glass och espresso, varvat med turistande till Dogepalatset, en gondolfärd, pokémonjakt runt Markuskampanilen och mycket annat. Venedig är dock en dyr stad, och vi försöker hålla nere på restaurangbesöken för att i stället laga en del mat i lägenhetens kök.

– Att hyra lägenhet ger en bra kontrast till hotell. Det känns som att man kommer närmare själva staden. Dessutom är det bra att man kan tvätta. Det behövs när man reser med få ombyten, säger Emma.

Efter två dagar i fantastiska Venedig är det dags att åka vidare. Nu tar vi det lite mer med ro, och åker bara en etapp i taget. Nästa stad är Trieste, på vägen mot Slovenien. Här flyr vi undan ett åskoväder och tar in på ett mysigt pensionat fullt med katter.

Stan är full av vatten. Iris, 6, och Herman, 11 år, begrundar kanalernas stad Venedig. Foto: JOAKIM RÅDSTRÖM

Via Slovenien till Kroatien

Dagen därpå tar vi oss via Slovenien till Kroatien, där vi hyrt semesterhus i en vecka. Tågnätet på Balkan är dock tämligen undermåligt, och vi får helt sonika byta till buss till Umag på kroatiska halvön Istrien.

Huset vi har hyrt ligger utanför lilla Vodnjan på Istrien, har en inbjudande pool på baksidan, bougainvilleor i rabatten och en kyl fylld med choklad, öl och hemgjord šljivovica.

– Jag tål inte frukt så bra. Men det här, det är jag väldigt svag för! säger värdinnan Maja, som vi hyr av, och pekar på ett fat med sötsaker.

I stället för tåg. Lokalbefolkningen i Vodnjan, Kroatien, har hittat en smart lösning för att både bärga höet och transportera sig själva på samma gång. Foto: JOAKIM RÅDSTRÖM

Det visar sig också vara helt rätt att ta en paus i tågkuskandet med en veckas slappande och solbad. Barnen kastar sig i bassängen minst hundra gånger om dagen känns det som, och mamma och pappa ligger lojt i Baden-Baden-stolarna och läser igenom den där tegelstensboken som aldrig hanns med där hemma. Mulna dagar åker vi in till en shoppinggalleria i närbelägna Pula eller besöker den romerska amfiteatern i samma stad.  

Resans verkliga höjdpunkt visar sig bli besöket på kroatiska vattenparken Istralandia, som lockar med över 20 häftiga vattenrutschkanor, en väldig pool med vågmaskin och bubbelkanoner, flera vattenlekland för yngre barn och massor av restauranger och kaféer. Hugade entusiaster kan åka fritt fall och den mörklagda Black Kamikaza-banan eller den hisnande Space Rocket, medan de mer lättskrämda har många lugnare kanor att åka.

– Det är lätt det bästa badlandet jag har varit på! säger Herman entusiastiskt.

– Jag är glad att jag vågade åka en läskig vattenrutschkana, flikar Signe in.

Amfiteatern i Pula, Kroatien, räknas som den bäst bevarade från antiken och byggdes under det första århundradet efter Kristus. Foto: JOAKIM RÅDSTRÖM

Legendariska grottor i Slovenien

Efter vår kroatiska sejour lämnar vi tillbaka hyrbilen och tar återigen buss, denna gång till slovenska Koper. Här byter vi till tåg och åker mot bergsstaden Postojna, hem åt de sägenomspunna Postojnagrottorna. Här vidtar en ny upplevelse för livet: grottorna, som var ex-Jugoslaviens största resmål, rymmer fantastiska droppstensformationer, väldiga salar och vindlande gångar. Man åker till att börja med tåg genom grottorna, för att sedan promenera i grupp med en guide.

En kort bussfärd från grottorna ligger dessutom slottet Predjama, som är väl värt ett besök. I denna medeltidsborg som är insprängd i berget, finns ett kapell, skyttevärn och en tortyrkammare i källaren. Små vapenreplikor – medvetet trubbiga! – kan köpas i presentshoppen, vilket Herman är glad för. 

Nästa stopp på resan är Sloveniens nästan löjligt gulliga huvudstad Ljubljana. Med sin begränsade storlek (färre invånare än Malmö) är Ljubljana enkel att navigera i. Och tack vare ett rikt utbud av krogar och kultur, mysig torghandel, en egen borg som man tar sig till med hjälp av bergbana och mycket annat, är detta ett måste för alla tågluffare på väg genom Centraleuropa och Balkan. Gatulivet är dessutom världsklass, med uppträdanden av klezmergrupper, dragspelare, såpbubbelartister och andra.

Postojnagrottorna bör inte missas om man besöker Slovenien. Foto: JOAKIM RÅDSTRÖM

Världens äldsta djurpark i Wien

Ny dag, ny tågfärd – denna gång över gränsen till Österrike, och till metropolen Wien. Här frossar vi i små bakverk på wienerkonditorier och besöker slottsområdet Schönbrunn med världens äldsta djurpark. En oväntad pärla är barnmuseet i anslutning till slottet, där vuxna och barn kan lajva loss med rokokodräkter, höga vita peruker och andra passande slottsattiraljer.

Signe sätter sig i en låtsasbärstol och låter lillasyster agera bärslav åt henne. Vibbarna hemifrån infinner sig osökt.

Själv kombinerar jag sidenjacketten och det vita barockkrullet med semestertofflor och bermudashorts. Och fnissar som aldrig förr åt resultatet.

Sista stoppet på resan är Prag, och nu börjar onekligen en viss reströtthet infinna sig hos samtliga i sällskapet. De tjeckiska tågvagnarna är dock mysiga (i barnhörnan visas klassisk tjeckisk tecknad film) och vi kommer fram utvilade. Här ägnar vi oss åt sightseeing bland Prags magnifika jugend-byggnader, äter kaloristinna friterade trdelník-strutar med mjukglass, njuter av lokal pilsner och tittar på gatukonstnärerna på legendariska Karlsbron.

– Alltså, det är så mycket saker som händer, sammanfattar Iris resan.

För tågluff är – och ska vara – ett äventyr. Det får inte bli för tråkigt eller slött. Koppla av, det kan man ju göra när man kommit hem.

Gamla stans torg i Prag med bland annat världens äldsta astronomiska ur. Foto: JOAKIM RÅDSTRÖM
Resan mellan Slovenien och Österrike bjuder på storslagna naturscener och mysiga byar. Foto: JOAKIM RÅDSTRÖM

GUIDE: 10 TIPS TILL TÅGLUFF GENOM CENTRALEUROPA

SE & GÖRA

1. Venedig, Italien

Mycket välbekant resmål som kan besökas om och om igen. Markusplatsen med Dogepalatset, Markuskyrkan med klocktornet och mycket annat är ett måste, liksom en glass eller granita på något kafé.

2. Istralandia, Pula, Kroatien

Utsett som världens fjärde bästa vattenland 2020, med 81 000 kvadratmeters parkyta, pooler och ett tjugotal vattenrutschkanor med olika adrenalinnivå.

Mer info: istralandia.hr/en 

Istralandia på den kroatiska halvön Istrien är ett av världens bästa vattenland. Foto: JOAKIM RÅDSTRÖM

3. Postojna, Slovenien

Postojnagrottorna i Slovenien rymmer sagolika droppstensformationer, vindlande gångar och väldiga grottsalar. Du tar dig genom grottorna dels med tåg, dels till fots.

Mer info: postojnska-jama.eu/en 

ÄTA & DRICKA

4. Cantina Mexicana, Ljubljana, Slovenien

För den som ledsnar på att äta sig igenom det centraleuropeiska köket finns det mexikanska lätt tillgängligt i Ljubljana. Cantina Mexicana frestar med grymma fajitas, margaritas och annat.

Mer info: cantina.si/en 

5. Gerstner Hofzuckerbäcker, Wien, Österrike

Wien är konditoriernas stad! Gerstner, invid Operan, lockar med ljuvliga bakelser, glass och champagne.

Mer info: gerstner-konditorei.at

På wienerkonditoriet Gerstner Hofzuckerbäcker nära Operan dignar det av sötsaker. Foto: JOAKIM RÅDSTRÖM

6. Restaurace Potrefená Husa Albertov, Prag, Tjeckien

Tjeckien erbjuder mängder med restauranger med bra ölsortiment och klassisk, rejäl krogmat – ofta korv, fläsk, surkål och rotfrukter. Uteserveringen till ”U Husa” i Prags Gamla stad har utmärkt utsikt över stadsdelens stora torg.

SHOPPING & NÖJEN

7. Max City, Pula, Kroatien

Semesterbesökare till den historiska staden Pula på den kroatiska halvön Istrien kan finna det mesta på jättegallerian Max City.

Mer info: maxcity.hr/en 

8. Schönbrunns slott, Wien, Österrike

Direkt utanför Wien ligger det pampiga kejsarslottet Schönbrunn. Här finns även ett roligt och interaktivt barnmuseum, världens äldsta djurpark, häcklabyrinter och stora parker.

Mer info: schoenbrunn.at/en 

Schönbrunn utanför Wien rymmer förutom ett stort slott med slottsträdgård även världens äldsta zoo, häcklabyrinter och ett barnmuseum. Foto: JOAKIM RÅDSTRÖM

BO BRA

9. Hotel Lev, Ljubljana, Slovenien

Sloveniens huvudstad Ljubljana är en rar liten pärla. Hotel Lev ligger centralt i staden, har klassiskt vacker inredning och en riklig, fräsch frukostbuffé.

Mer info: uhcollection.si/hotel-lev 

10. Airbnb, Venedig, Italien

Ett bra alternativ till hotell – särskilt i dyra städer – är att hyra sitt boende. I Venedig testar vi att hyra lägenhet genom hyrsajten Airbnb, och får en mysig boendeupplevelse nära Markusplatsen.

Mer info: airbnb.se/s/Venice--Italy

TÅGLUFFA I EUROPA

Bästa tiden: Flest möjligheter under sommaren. Mindre trängsel och lägre bokningstryck på våren och hösten. I Sydeuropa behagligare temperaturer framåt hösten.

Tidsskillnad: Från en timme efter svensk tid på Irland och i Portugal och Storbritannien till en timme före i östra Europa.

Språk: Engelska går ofta att ta sig fram med varstans. I Östeuropa är det bra att kunna några fraser på tyska och/eller ryska.

Valuta: Euro i stora delar av kontinenten, annars lokala valutor.

Prisnivå: I början av 2022 kostade en Big Mac 19 kronor i Turkiet, 36 kronor i Kroatien, 49 kronor i Danmark, 44 kronor i Italien och 71 kronor i Schweiz.

Böcker: Läs gärna till exempel ”Med tåg genom Europa: 470 tips och sju rutter” av Marko T Wramén och Anna W Thorbjörnsson, ”Resa med barn” av Niklas Kämpargård eller antologin ”Tågsemester” (redaktör Eva Wrede).

Tips för smidig tågresa

Interrailkort: Interrailkort gäller i 31 europeiska länder. De europeiska tågbolagens gemensamma säljwebb för Interrailkort, Interrail.eu, är en bra sajt för tidtabellsletande och reseplanering. Här skräddarsyr man sitt pass utifrån sina önskemål. Sju resdagar under en månads tid för vuxna kostar 2 885 kronor (barn upp till och med elva år åker gratis tillsammans med vuxen, ungdomar 12–27 år samt äldre 60+ har rabatt). 

Platsbokning: På vissa tåg behövs platsreservation och/eller att man betalar en extraavgift. Flera europeiska tågoperatörer, inklusive svenska SJ och viktiga tyska Deutsche Bahn, erbjuder möjlighet att boka sträckor direkt i Interrails Rail Planner-app. Men de flesta andra kräver bokning via sina egna system. Många europeiska länders tågbolag har emellertid inte onlinebokning utan endast kundtjänst via telefon. Flera skickar endast fysiska biljetter via posten. Många populära turer, särskilt nattåg under sommarsäsongen, blir fullbokade månader i förväg.

Ha god tidsmarginal: Interrail garanterar inte att de rutter som den föreslår synkar tidsmässigt. För att vara på den säkra sidan bör man därför lägga in lite extra tid mellan de enskilda sträckorna, eller unna sig ett extra stopp i en stad på vägen mellan två inplanerade resmål.

Rutter: Många resor längre ned i Europa börjar i Hamburg eller Berlin. Ta tåg till Malmö, vidare till Köpenhamn, sedan tågfärja via Rødby ner till kontinenten. Från Hamburg finns många nattåg, bland annat med österrikiska statsjärnvägarna ÖBB ned till Österrike och vidare ner söderut.

Predjamaslottet, nära Postojnagrottorna, är insprängt direkt i berget. Foto: JOAKIM RÅDSTRÖM

LÄS MER: Åk på tågluff längs franska och italienska rivieran
LÄS MER:
Så tågluffar du i Europa – vanliga frågor och svar
LÄS MER:
Tågexpertens 3 bästa rutter för en Europasemester i sommar