Upplev vackra Sverige med tåg i sommar.
Upplev vackra Sverige med tåg i sommar. Foto: SHUTTERSTOCK

Ta tåget genom ett härligt sommar-Sverige – här är de vackraste sträckorna

Bland de tågresor som resenärerna har röstat fram som vackrast i Sverige har SJ valt ut några tips inför sommaren, som vi har kompletterat med våra egna favoriter. Så varsågod – här är några av Sveriges vackraste tågresor!

1. Malmö–Helsingborg

Njut av utsikten över böljande kullar vid Glumslövs backar och utsikten över ön Ven. Dalen och kullarna har bildats av inlandsisen och den branta kusten har mejslats ut av havets erosion. Här upplever du den skånska naturen som är särskilt vacker under sommaren. Resan börjar med de bördiga Skåneslätterna. En speciell tid är då rapsfälten på Lundaslätten lyser gula. Sträckan går sedan längs med kusten och resenären ser både Öresund och Danmarks kust.

Hur: Trafikeras av SJ, Skånetrafiken och Öresundståg.

Utsikt över Ven. Foto: SHUTTERSTOCK

2. Halmstad–Göteborg

Västkustbanan löper längs Hallands kust, och här är havet så gott som ständigt närvarande. Du passerar öppna åkrar i Falkenberg och strandnära campingar i kuststaden Varberg. I Varberg åker tåget längs havet och resenären får en fantastisk vy över den dramatiska kusten. Den långa traditionen av sommar- och badliv syns när tåget passerar Apelvikens långgrunda strand och övervuxna sommarkolonihus. På en höjd ser du Varbergs fästning på den fortsatta färden mot Kungsbacka. En härlig resa som tar dig utmed Hallands skiftande kust.

Hur: Trafikeras av SJ och Öresundståg.

Skärgårdsvy med Varbergs fästning i bakgrunden. Foto: SHUTTERSTOCK

3. Borlänge–Mora

Om du reser i midsommartid – passa på att räkna antalet midsommarstänger. Vem får syn på flest? Låt blicken vila på skogen, vattnet och de blånande bergen i fjärran när du reser genom hjärtat av Dalarna. En resa genom ett sommarvackert Dalarna med skog, berg, sjöar och röda stugor. Järnvägen slingrar sig runt Siljans vikar och bäddas in i ett magiskt ljus, speciellt i gryning och skymning. Tåget korsar även den 30 mil långa Österdalälven.

Hur: Trafikeras av SJ.

Midsommarfirande i Dalarna. Foto: SHUTTERSTOCK

LÄS MER: 10 charmiga pensionat – för dig som vill upptäcka Sverige 

4. Järvsö–Ånge

Förmodligen en av de vackraste delarna av Norra stambanan. Här har älven Ljusnan genom årtusenden skapat den natursköna Ljusnandalen som du upplever när du söderifrån närmar dig Järvsö. Tågresan fortsätter in i vildmarken och in i de djupa hälsingeskogarna. Närgånget och med lite tur, solglitter i sjön, passerar tåget förbi de vackra sjöarna Letssjön, Storsjön och den vidsträckta Hennansjön med bergen som fond. Trakten kännetecknas förutom av sjöar och blånande berg också av fina hälsingegårdar som i sekel efter sekel visat upp sin unika och stolta byggnadstradition för passerande resenärer.

Hur: Trafikeras av SJ.

Vy över Ljusnan. Foto: SHUTTERSTOCK

5. Kiruna–Narvik (Malmbanan)

Även om Sverige har ett vackert landskap spelar Norge alltsomoftast i en egen liga. Det kan vara jättefin natur i Sverige, men nästan i samma ögonblick som du passerar gränsen mot Norge höjs det några snäpp till. Så är också fallet med sträckan Abisko–Narvik, som är den norra änden av Malmbanan (som dock egentligen slutar vid Riksgränsen). Den svenska sidan är tveklöst landets vackraste tågsträcka, med bergen som reser sig både till höger och vänster och sjöar överallt. Men som sagt, när du kommer in i Norge syns de djupa fjordarna där vattenfallen är överväldigande i sin mäktighet. Andra höjdpunkter längs med resan är den majestätiska Lapporten, och Sveriges näst djupaste sjö, Torneträsk. Båda ligger i närheten av Abisko. Så luta dig tillbaka och njut.

Hur: Nattågen till Narvik som avgår från Stockholm kvällen innan körs numera av norska Vy. Passerar flertalet andra orter på vägen upp genom landet. För högsta komfort erbjuds sovkupé i första klass.

Malmbanan vid Björkliden. Foto: SHUTTERSTOCK

6. Torsby–Kil (Fryksdalsbanan)

Om Kiruna–Riksgränsen toppar listan över Sveriges vackraste tågsträckor kommer denna som nummer två. I alla fall om tågpersonalen själv får välja. Och visst bjuder sträckan på vackra vyer, inte minst över sjön Fryken som man åker så nära inpå att det känns som om man är på väg i för att ta ett dopp. De moderna och fräscha (om än lite spartanska) tågen tuffar på längs med den enkelspåriga, ännu ej elektrifierade Fryksdalsbanan. På färden genom de värmländska skogarna passeras ett flertal charmiga små tågstationer. Du får även se den värmländska landsbygden från sin bästa sida, när du åker tätt intill kohagar. Tyvärr är stationerna Trångstad och Öjervik numera nedlagda. Men Frykåsen är kvar.

Hur: Sträckan körs av Värmlandstrafik, tidtabeller finns på deras hemsida.

Fryksdalsbanan färdas genom de värmländska skogarna. Foto: SHUTTERSTOCK

7. Gårdsjö–Håkantorp  (Kinnekullebanan)

Vill man i stillhet betrakta Sveriges största sjö, Vänern, från insidan av en tågvagn är det här rätt väg att gå. Kinnekullebanan känns stundtals som en museijärnväg, när den stannar på pittoreska stationer som man trodde tillhörde det förgångna. Vid både Mariestad och Lidköping finns det till och med en riktig stins (eller lokaltågklarerare, som är det korrekta namnet). Självklart passeras Kinnekulle. Där skymtas fruktodlingar, stengärdsgårdar och öppna landskap.

Hur: Det är Västra Götalandsregionens lokaltrafik Västtrafik som kör tågen. Biljetter köps via försäljningsställen eller en app i mobilen.

Utsikt över Kinnekulle. Foto: SHUTTERSTOCK

8. Mora–Gällivare (Inlandsbanan)

Den gamla trotjänaren Inlandsbanan har fått en revival och kör turisttrafik under sommarsäsongen. Det finns ingen tur som kör hela den ursprungliga banan från Kristinehamn i söder till Gällivare i norr, utan den är i stället uppdelad i etapper. Men om man gillar långa tågresor är ett alternativ att åka med Tågab från Kristinehamn till Mora, vidare till Östersund där man kan övernatta och sedan fara vidare upp mot Gällivare. Höjdpunkter på vägen finns bland annat mellan Mora och Orsa där man färdas i ett gammalt jordbrukslandskap med vackra Orsasjön, glittrande i solen och med bergen i horisonten. Sedan upp i Orsa Finnmark, genom storskog och över djupa bäckraviner. Vid högsta punkten, omkring 500 meter över havet, som nås strax före Gråtbäcks station, löper järnvägen över en stor sluttande myr. Fortsätter du sedan upp mot Gällivare kan du se fram emot att åka på ståtliga broar över Piteälven och vattendraget Pakkojåkkå i Jokkmokk.

Hur: Tågab trafikerar sträckan Kristinehamn–Mora på fredagar, söndagar och måndagar i sommar. Inlandsbanan AB kör Inlandståg under säsong. Information och biljetter finns på hemsidan.

Inlandsbanan – järnvägsstationen i Mora. Foto: SHUTTERSTOCK

9. Huskvarna–Jönköping–Bankeryd (Jönköpingsbanan)

Även denna underbara men korta resa brukar hamna högt upp när Sveriges vackraste tågsträckor listas. Det här är en delsträcka av en rutt som löper mellan Nässjö och Falköping. Under denna 17 minuter korta tågfärd syns en oavbruten utsikt över Vättern. Bara öppet vatten – helt utan öar eller vikar. Så oavsett vilket håll du reser ifrån, se till att sätta dig på östra sidan av vagnen! Om du inte kände lugn innan du klev på tåget så lär du säkerligen göra det efteråt. Vill du dela upp sträckan lite är Jönköping en trevlig stad att hoppa av och ta en fika i.

Hur: Det är Västtågen som kör sträckan, men tidtabell och biljetter kan hittas hos Jönköpings länstrafik.

Jönköping sedd från Vättern. Foto: SHUTTERSTOCK

10. Linköping–Kalmar (Stångådalsbanan) & Linköping–Västervik (Tjustbanan)

Sträckan Linköping–Kalmar tillsammans med sitt syskon Linköping–Västervik (Tjustbanan) är två riktiga pärlor. Det är Linköping–Kalmar som är den längsta av dem. Båda sträckorna körs med dieseldrivna tåg på enkelspår. Det är en intim naturupplevelse där grenarna från träden nästan skrapar emot rutorna medan kvällssolens strålar fångas upp av den lätta dimman över den östgötska slätten, och regnet smattrar på rutorna. Tanken är att båda banorna ska elektrifieras.

Hur: Tågen heter Kustpilen och körs av Transdev. Men biljetter kan köpas av respektive lokaltrafik, det vill säga Östgötatrafiken eller Kalmar Länstrafik (KLT).

Se Östgötaslätten genom tågfönstret. Foto: SHUTTERSTOCK

11. Ljusdal–Ånge (Norra stambanan)

Den drygt tio mil långa delsträckan är ytterligare en norrländsk pärla. En järnväg som leder genom stora skogar och längs vidsträckta sjöar. Detta är definitivt en av höjdpunkterna längs med Norra stambanan. Här kan du få uppleva solnedgången över sjön Hennan och en hel del väl bevarade byar. Från Ånge finns möjligheten att ta sig vidare åt både öster till Sundsvall och väster till Trondheim i Norge, eftersom banan knyts ihop med Mittbanans två delar.

Hur: SJ trafikerar sträckan, både med snabbtåget SJ 3000 och långsammare Intercity.

Norra stambanan, Ljusdals station. Foto: SHUTTERSTOCK

12. Malmö–Köpenhamn (Öresundsbanan)

Resan är kort men sträcker sig över två länder, och kunde inte börja bättre – Malmö central är nämligen Sveriges finaste tågstation. Medan du sitter i det stilla tåget på stationens nybyggda undre del rullar projektioner av olika natur- och stadsmiljöer på väggarna. Det skapar illusionen av att tåget rör sig eftersom projektionerna är formade som tågfönster. Stationen är dessutom fräsch och modern med en bred, luftig perrong. Gillar du tunnlar är den sex kilometer långa Citytunneln en upplevelse för dig. Den leder ut mot den omskrivna stationen Hyllie där polisens gränskontroller mot Danmark görs. Men det är förstås strax därefter som den stora behållningen av turen kommer – Öresundsbron. Att susa över sundets öppna hav i nästan åtta kilometer är en upplevelse utöver det vanliga. Helt klart värt en resa bara det.

Hur: Både SJ och Öresundståg trafikerar, men det är den senare som har flest avgångar.

Öresundsbron – värd en resa. Foto: SHUTTERSTOCK

13. Karlskrona–Kristianstad (Blekinge kustbana)

Namnet till trots åker inte tåget så mycket utmed havet, men den är riktigt fin ändå. Vid infarten till Ronneby station passerar tåget över den vackra Ronnebyån. Blekinges orter har mycket sevärt att bjuda på, och tågstationerna på sträckan är moderna och fräscha sedan banans återinvigning 2007. Det var nämligen inte förrän då som Blekinge kustbana blev elektrifierad. Väl framme i Kristianstad finns möjlighet att besöka stadens lilla järnvägsmuseum. Men även om bangården är öppen året runt är själva museet endast öppet på sommaren.

Hur: Det är Öresundståg som kör på sträckan. (Kuriosa: före elektrifieringen körde Kustpilentågen på denna bana, alltså de som också åker mellan Linköping–Kalmar/Linköping–Västervik.

Ronneby och Ronnebyån. Foto: SHUTTERSTOCK

LÄS MER: 10 hotell och pensionat på svenska Västkusten


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Dröm dig bort med Allt om Resor! Se erbjudande