Annons
X
EXPRESSEN.SE
Allt om resor>Resmål>Europa>Sverige

Publicerad 13 feb 2018 16:49

NK bygger enormt utegym på taket

NK expanderar – och det ordentligt, säger varuhuschefen Andreas Edström.

NK expanderar – och det ordentligt, säger varuhuschefen Andreas Edström.

1/3

Foto: DAVID THUNANDER

Löparbanor, padeltennisbanor och juicebar? Ja, det är sant!

Löparbanor, padeltennisbanor och juicebar? Ja, det är sant!

2/3

Foto: NK / Parkaden

Under de kommande åren flyttar flera internationella premiumvarumärken in på gatuplanet utav Parkaden, som NK flyttar in sin verksamhet i.

Under de kommande åren flyttar flera internationella premiumvarumärken in på gatuplanet utav Parkaden, som NK flyttar in sin verksamhet i.

3/3

Foto: NK / Parkaden

Ett utomhusgym på taket med löparbanor, padeltennisbanor och juicebar.

Det är en av många  nyheter när varuhuset NK i centrala Stockholm gör en av sina största satsningar någonsin.

Varuhuset utökas med 1 000 kvadratmeter och tar över stora delar av intilliggande p-huset Parkaden.

Ungefär hälften av det berömda varuhuset i centrala Stockholm byggs om eller renoveras.  Dessutom utökas NK med cirka 1 000 kvadratmerter bland annat genom att delar av parkeringshuset Parkaden omvandlas till varuhusytor.

Parkaden ligger intill NK i kvarteret mellan Regeringsgatan och Malmskillnadsgatan.

I samband med sammanslagningen får NK en ny entré på Regeringsgatan och även en rulltrappa under gatan som kopplar samman de två delarna.

LÄS MER: NK:s klassiska takterrass planeras öppna igen

Enormt gym på Parkadens tak

På Parkadens tak bygger NK ett gym om 1 700 kvadratmeter.

Dessutom hoppas man kunna öppna en takterrass plus en ny byggnad på det gamla varuhusets tak. Där har man dock inte kommit lika långt ännu som med gymet (som fått bygglov).

För de nya varuhusytorna blir inriktningen hälsa, mat, och service.

NK siktar in sig på lyxiga varumärken

I den hårdnande konkurrens väljer NK nu att fokusera mer på lyxsegmentet. Under de kommande åren flyttar flera internationella premiumvarumärken in på gatuplanet. Redan i höst öppnar två av dem, Valentino och Balenciaga.

– Det här är bara början på de spännande förändringar som kommer att ske på gatuplan där totalt 90 procent kommer att vara omgjort när vi är klara, säger Andreas Edström, varuhuschef på NK Stockholm, till Fastighetsvärlden.

Utvecklingsarbetet beräknas ta tre år och omfattar hälften av den befintliga varuhusytan. I själva NK-huset kommer en del kontorsutrymmen att omvandlas till butiksytor.

ELISABETH MONTGOMERY