Att kryssa på Göta kanal är en populär turistattraktion.
1 av 3: Att kryssa på Göta kanal är en populär turistattraktion. Foto: JOHAN DAHLQVIST
Göta kanal är väldigt smal på sina ställen.
2 av 3: Göta kanal är väldigt smal på sina ställen. Foto: JOHAN DAHLQVIST
Göta kanals längsta slusstrappa finns i Berg och består av sju slussar.
3 av 3: Göta kanals längsta slusstrappa finns i Berg och består av sju slussar. Foto: JOHAN DAHLQVIST

Göta kanal: Stora Sverigeresan – en klassiker

Göta kanal är en av Sveriges största turistattraktioner. Att kryssa från Stockholm till Göteborg eller tvärtom har människor gjort sedan kanalens invigdes 1832. Vi äntrade M/S Diana och följde på Stora Sverigeresan. 

En kryssning på Göta kanal är en njutningsfylld färd där själva resan är viktigare än målet. Så kortfattat kan en kanalresa beskrivas. Men bakom orden finns så mycket mer. Det är gammaldags charm och flärd. Det är anrik miljö. Det är underbar mat och passande viner. Det är det goda livet varvat med intressanta utflykter.

Det handlar också om möten med människor, som det pensionerade jordgubbsodlarparet Doris och Max från Sydney. Eller paret från Schweiz, Josef och Ursula, som tillbringar somrarna i Europa men byter bort snö och rusk mot sol och huset i Bolivia vintertid. Eller Maj-Lis, en pensionerad sjuksköterska från Ersta sjukhus, som tillsammans med sin norrländske livskamrat Staffan firar födelsedagen med en kanalresa. 

”Stora Sverigeresan” är den kanalkryssning som har flest internationella gäster. 

Fakta: Stora Sverigeresan

• Turen går: Stockholm – Göteborg, Göteborg – Stockholm (eller vice versa)

Resan är på sex dagar och fem nätter ombord på M/S Diana.

• Helpension med fem frukostar, sex tvårättersluncher och fem trerättersmiddagar.

• Kryssningsvärd.

• Nio längre stopp.

• Guidade utflykter.

• Alla hytter är belägna ovanför vattenlinjen och utsides.

Ett av världens äldsta passagerarfartyg

Ombord på ett av världens äldsta passagerarfartyg lever vi gammaldags utan tv, och med uppmaning att inte använda mobilen, surfplattor eller laptops så att andra passagerare störs. Wifi finns i alla fall.

Det är ganska trångt ombord, handikappanpassningen är obefintlig och standarden enkel med varmt och kallt vatten i den lilla hytten. Toalett och dusch delas med andra passagerare. Tänk mindre sovkupé på tåget. 

Vi är ombord på M/S Diana som byggdes 1931 vid Finnboda varv utanför Stockholm. Ombord finns 25 hytter. Matsalen och salongen ligger på mellandäcket, det så kallade shelterdäcket. På övre däck, bryggdäck, finns det övertäckta akterdäcket med härlig utsikt.

M/S Diana är yngst av Göta kanal Rederiaktiebolaget, som ägs av Strömma Turism & Sjöfarts tre fartyg. M/S Juno från 1874 är äldst. M/S Wilhelm Tham från 1912 är mellanfartyget och kanske mest känt för att den danske resekungen Simon Spies hyrde det för sin bröllopsresa med hustrun Janni Spies.

M/S Diana har Göteborg som hemmahamn. Foto: JOHAN DAHLQVIST

 

Hela tanken med kryssningen är att ta det lugnt och njuta av nuet. Det finns ingen oro för vad som komma ska, maten är förutbestämd och bordsplaceringen likaså.

Visst hade jag mina farhågor om att bli uttråkad och att det skulle vara långsamt längs vägen. Men jag hade fel. Det finns alltid något nytt att se, att förundras över, att diskutera med andra passagerare eller att bara sitta och läsa en bok på ”bryggdäcket” medan landskapet passerar förbi med råmande kor, surrande humlor och svalor som snappar insekter längs vattenytan.

Slussning in i Mälaren

Klockan 10.00 ljuder ångvisslan och M/S Diana lägger ut från Skeppsbrokajen i Stockholm. Framför oss har vi en kryssning på Göta kanal eller ”Sveriges blå band”, eller ”skilsmässodiket”, som kanalen ibland skämtsamt kallas för eftersom häftiga diskussioner kan uppstå vid slussning.

Vi slussar in till Mälaren via Hammarbyslussen. Se där, resans första sluss även om höjningen är liten. I runt åtta knops fart fortsätter vi över Mälarens vatten mot slussen i Södertälje för att åter komma ut i Saltsjön. Trosa blir första längre stoppet och vi tar en promenad genom stadens gränder innan färden fortsätter till natthamnen i Stegeborg. 

Tidigt på morgonen lossar besättningen förtöjningarna och kapten Peter Harryson lägger i växeln framåt. Han rattar vanligen färjan Stena Danica mellan Göteborg och danska Fredrikshamn, men tar ledigt för att arbeta på Diana på somrarna. 

En liten bit bort i Mem börjar Göta kanal och här invigdes kanalen under pompa och ståt den 26 september 1832, i närvaro av kung Karl XIV Johan med familj. 

GÖTA KANAL – ETT AV SVERIGES STÖRSTA BYGGPROJEKT

Byggår: 1810–1832.

Byggherre: Baltzar von Platen. 

Byggdes av: 58 000 soldater med plåtskodda träspadar.

Sträckning: Från Mem vid Östersjön till Sjötorp vid Vänern. 

Längd: 190 kilometer. Det finns två akvedukter. 

Antal slussar: 58. De i Tåtorp och Borensberg är handdrivna, resten automatiserade. 

Antal sjöar som passeras: 5.

Antal broar som passeras: 50. 

Under hela 1800-talet hade kanalen stor betydelse som transportled, både för varor och passagerare. Däremot fick inte kanalen den långsiktiga betydelse som von Platen hade hoppats på. Järnvägen och framför allt lastbilstrafiken tog så småningom över kanalens roll. I stället blev den en av Sveriges mest välbesökta och kända turistattraktioner.

I Mem ligger den första av de 58 små slussarna i kanalen. Vi glider i sakta mak fram på den nio mil långa handgrävda kanalen och på bryggdäck finns korgstolar att koppla av i och filtar att svepa in sig i om kvällen är kall. 

Till Söderköping och Borensberg

Söderköping beses, och på kvällen når vi kanalens största sevärdhet och turistmål i Berg och Carl Johans slusstrappa som med sina sju sammankopplade slussar är kanalens längsta. 

Vi lägger till för natten vid nedersta slussen. Dagen efter promenerar vi tillsammans med båtens kryssningsvärd, Amanda Hessle, till Vreta klosterruin och kyrkan och stiger på igen i Heda sluss. Det är en frivillig utflykt. Ombord på en kanalbåt finns inga måsten, man väljer själv om man vill följa med på de guidade turerna och aktiviteter som erbjuds.  

I kanalsamhället Borensberg finns en handmanövrerad sluss. Slusstrappan i Borenshult är kanalens näst största med fem sammankopplade slussar och en nivåskillnad på 15,3 meter. Strax innan slussen passerar vi ett lusthus i Västanåkröken, och styrman Håkan Eriksson blir lite blek om nosen eftersom svängen är skarp och kallas för styrmans fasa. Strax därefter det passerar vi kända Göta Hotell från 1908. 

Göta Hotell byggdes 1908. Foto: GÖTA KANALBOLAG

Besök på Motala Motormuseum

Vi ankommer ganska tidigt till natthamnen i Motala, en stad som ritades av Baltzar von Platen och som brukar kallas ”Göta kanals huvudstad”. Vi besöker Motala Motormuseum som har en omfattande samling av bilar, motorcyklar och kuriosa i tidstrogna miljöer som radioapparater, leksaker och vardagsföremål. Vi tar också en promenad längs kanalen till Baltzar von Platens grav.

På morgonen lämnar vi Motala och stävar ut på Vättern för att besöka småstaden Vadstena. Den växte upp runt den Heliga Birgittas kloster på 1300-­talet och blev ett viktigt andligt, kulturellt och ekonomiskt centrum och med ett magnifikt Gustav Vasa-slott från slutet av 1540-talet.  

Det är härligt att tuffa fram över en spegelblank Vättern mot Karlsborg och Västgötasidan av kanalen och njuta av lunchen ombord.

LÄS MER: 7 smultronställen runt Vättern 

I Forsvik finns kanalens äldsta sluss från 1813. Här möts vi av den sjungande familjen Kindbom som välkomnar med psalmer, väckelsesång, blommor och välsignelser av både skepp och passagerare. Traditionen startades 1946 av Henry Kindbom och hans fem söner och lever vidare än i dag. 

Kanalen slingrar sig genom Tivedens magiska skogar där det förr fanns gott om rövare och i Töreboda korsas vattenvägen av järnvägen mellan Göteborg och Stockholm. Här finns även Lina, Sveriges minsta färja, som trafikerar Göta kanal på tvären. 

Sent på kvällen kommer vi till Hajstorp där vi tar natthamn i slussen. Kvällen är trolsk och dimmorna dansar och leker i kanalbassängen. Flera i besättningen passar på att gå till en udde och ta ett kvällsdopp. Några av passagerarna hänger på. Det tjoas i halvmörkret medan vi andra sitter i lampornas sken på bryggdäck. 

Vid Sjötorp passerar vi åtta slussar och en välbevarad äldre varvsmiljö. Här slutar egentligen Göta kanal när den mäktiga sjön Vänern tar vid. 

Det fläktar lite när vi i god fart passerar Torsöbron och Mariestad på nära håll och tar oss ut i Kinneviken. Babord om oss ser vi platåberget Kinnekulle och rakt föröver skymtar det vita Läckö slott, på en udde längst ut på Kållandsö. 

Läckö slott tillhör resans höjdpunkter. Foto: JOHAN DAHLQVIST

Sista etappen: Trollhättan–Göteborg

På kvällen kommer vi till Vänersborg och vår avslutande natthamn under den här resan. Vid Brinkebergskulles sluss i Trollhätte kanal märker vi att slussarna är betydligt större jämfört med Göta kanal. Inte minst i Trollhättan där den imponerande slusstrappan har fyra slussar och en fallhöjd på 32 meter. 

Klockan 16.00 anlöper vi Packhuskajen 10 i Göteborg och resan har nått sin slutdestination. Medan besättningen rullar ut röda mattan och radar upp sig för att säga tack och adjö till passagerarna känner jag vemod blandat med glädje. Jag hade gärna varit kvar på fartyget och åkt andra vägen till Stockholm. 

Att resa är ett leva på riktigt, och en kryssning på Göta kanal har alla förutsättningar att bli en njutningsfylld resa. Ett minne för livet. Eller som Carol O’Brien från Sydney, som reser runt själv i Sverige i någon månad för att hon älskar ”Wallander” och allt som är svenskt och som har skrivit till sin premiärminister och tipsat om Sveriges miljöprogram och världsledande återvinning, uttryckte det: ”Detta var en ”en gång i livet-upplevelse”, helt fantastisk och värd att vänta på och definitivt värd att göra”..

LÄS MER: Cykelsemester längs Göta kanal – en vinnare i sommar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Dröm dig bort med Allt om Resor! Se erbjudande