Inlandsbanan går mellan Mora och Gällivare.
1 av 2: Inlandsbanan går mellan Mora och Gällivare. Foto: Shutterstock
Så här fin är sträckan från Linköping precis innan tåget stannar i Västervik.
2 av 2: Så här fin är sträckan från Linköping precis innan tåget stannar i Västervik. Foto: Carl-Oscar Alsén

Åk tåg genom Sverige – 9 vackraste sträckorna

Att åka tåg är inte bara ett miljövänligt och bekvämt sätt att resa – det erbjuder också vackra vyer av landskap som aldrig kan jämföras med de från ett flygplan. Här är tågentusiasten Carl-Oscar Alséns nio favoritsträckor genom Sverige.

”Vad är det som är så speciellt med tåg?” är en fråga tågfantaster ofta får. De som gillar tåg och järnväg är ofta män som kanske inte var de coola killarna i högstadiet. Därför betraktas vi som vurmar för detta färdsätt ofta som lite speciella. Och det klart, när jag härom månaden åkte nattåg från Stockholm till Luleå tur och retur för ett par tusenlappar i stället för att flyga – vilket hade varit både billigare och snabbare – då är det inte utan att jag frågar mig om det inte gått lite för långt. Inte minst eftersom anledningen till stor del var att jag då skulle nå upp till högsta nivån på SJ:s bonusprogram SJ Prio, så att jag får hänga gratis i loungerna på Stockholms och Göteborgs central.

De är många, inte minst bland journalistkollegor, som har haft roligt åt min galenskap.

Åk tåg för miljön

Carl-Oscar Alsén älskar att åka tåg. Foto: Privat

Men den där resan norröver handlade givetvis om mer än bara poängjakt. Tåg är nämligen ett fantastiskt resesätt. Det gäller kanske särskilt nattågen. Ett mer rogivande sätt att ta sig fram är svårt att tänka sig. Hjulen som rullar mot rälsen. Djupa skogar och sjöar under solnedgång som skymtar utanför fönstret, vidder som breder ut sig. En kaffe eller varm middag i restaurangvagnen. Och det finns gott om tid att komma ikapp lite med den där läslistan som många av oss har.

Ett argument för tåg som i dag ofta framförs är också den miljömässiga aspekten. Medan flyget från huvudstaden till Norrland fram och tillbaka hade inneburit utsläpp på omkring ett ton koldioxid var tågets miljöpåverkan försumbar.

Och visst är det skönt att slippa trånga bussar och flygplatsens säkerhetskontroller?

Tåg är som bäst på sommaren, och det finns många fina sträckor i vårt avlånga land. För att inspirera dig att ge dig ut på en resa, där just själva tågresan är målet, listar jag här några av de vackraste och mysigaste sträckorna.

Åk in i Norge och se ännu vackrare landskap. Foto: Okänd

1. Kiruna – Narvik (Malmbanan)

Även om Sverige har ett vackert landskap spelar Norge alltsomoftast i en egen liga. Det kan vara jättefin natur i Sverige men nästan i samma ögonblick som du passerar gränsen mot Norge höjs det några snäpp till. Så är också fallet med sträckan Abisko-Narvik, som är den västra änden av Malmbanan (som dock egentligen slutar vid Riksgränsen). Den svenska sidan är tveklöst landets vackraste tågsträcka, med bergen som reser sig både till höger och vänster och sjöar överallt. Men som sagt, när du kommer in i Norge syns de djupa fjordarna där vattenfallen är överväldigande i sin mäktighet. Andra höjdpunkter längs med resan är den majestätiska Lapporten, och Sveriges näst djupaste sjö, Torneträsk. Båda ligger i närheten av Abisko. Så luta dig tillbaka och njut.

Hur: SJ:s nattåg avgår från Stockholm kvällen innan. Passerar flertalet andra orter på vägen upp genom landet. För högsta komfort erbjuds sovkupé i första klass.

Utsikt över sjön Fryken. Foto: Tove Landberg

2. Torsby – Kil (Frykdalsbanan)

Om Kiruna – Riksgränsen toppar listan över Sveriges vackraste tågsträckor kommer denna som nummer två. I alla fall om tågpersonalen själv får välja. Och visst bjuder sträckan på vackra vyer, inte minst över sjön Fryken som man åker så nära inpå att det känns som om man är på väg i för att ta ett dopp. De moderna och fräscha (om än lite spartanska) tågen tuffar på längs med den enkelspåriga, ännu ej elektrifierade Frykdalsbanan. På färden genom de värmländska skogarna passeras ett flertal charmiga små tågstationer. Du får även se den värmländska landsbygden från sin bästa sida, när du åker tätt intill kohagar. Tyvärr är stationerna Trångstad och Öjervik numera nedlagda. Men Frykåsen är kvar.

Hur: Sträckan körs av Värmlandstrafik, tidtabeller med mera finns på deras hemsida 

LÄS OCKSÅ: 15 svenska platser du måste se innan du dör

Utsikt över Kinnekulle. Foto: / OKÄND

3. Gårdsjö – Håkantorp (Kinnekullebanan)

I Västergötland kan man åka gemytlig rälsbuss i sakta mak. Vill man i stillhet betrakta Sveriges största sjö, Vänern, från insidan av en tågvagn är det här rätt väg att gå. Kinnekullebanan känns stundtals som en museijärnväg, när den stannar på stationer som man trodde tillhörde det förgångna. Vid Mariestad lär det till och med (enligt obekräftade uppgifter) ha funnits en riktig stins fram till för några år sedan. Självklart passeras Kinnekulle. Där skymtas fruktodlingar, stengärdsgårdar och öppna landskap.

Hur: Det är Västra götalandsregionens lokaltrafik Västtrafik som kör tågen. Biljetter köps via försäljningsställen eller en app i mobilen.

Ta en tur på Inlandsbanan. Foto: Hanna Nilsson

4. Mora – Gällivare (Inlandsbanan)

Den gamla trotjänaren Inlandsbanan har fått en revival och kör turisttrafik under sommarsäsongen. Det finns ingen tur som kör hela banan, utan den är i stället uppdelad i etapper från Kristinehamn i söder till Gällivare i norr. Men om man gillar långa tågresor är ett alternativ att åka från Kristinehamn till Mora, vidare till Östersund där man kan övernatta och sedan fara vidare upp mot Gällivare. Höjdpunkter på vägen finns bland annat mellan Mora och Orsa där man färdas i ett gammalt jordbrukslandskap med vackra Orsasjön, glittrande i solen och med bergen i horisonten. Sedan upp i Orsa Finnmark, genom storskog och över djupa bäckraviner. Vid högsta punkten, omkring 500 meter över havet, som nås strax innan Gråtbäcks station, löper järnvägen över en stor sluttande myr. Fortsätter du sedan upp mot Gällivare kan du se fram emot att åka på ståtliga broar över Piteälven och vattendraget Pakkojåkkå i Jokkmokk.

Hur: Inlandsbanan AB kör Inlandståg längs de olika delsträckorna under säsong. Information och biljetter finns på hemsidan.

LÄS OCKSÅ: Siljan runt med bil – här är allt du kan uppleva

Ta en sväng förbi Jönköping. Foto: Roger Tillberg

5. Huskvarna – Jönköping – Bankeryd (Jönköpingsbanan)

Även denna underbara men korta resa brukar hamna högt upp när Sveriges vackraste tågsträckor listas. Det här är en delsträcka av en rutt som löper mellan Nässjö och Falköping. Under denna 17 minuter korta tågfärd syns en oavbruten utsikt över Vättern. Bara öppet vatten – helt utan öar eller vikar. Så, oavsett vilket håll du reser ifrån, se till att sätta dig på östra sidan av vagnen! Om du inte kände lugn innan du klev på tåget så lär du säkerligen göra det efteråt. Vill du dela upp sträckan lite är Jönköping en trevlig stad att hoppa av och ta en fika i.

Hur: Det är Västtågen som kör sträckan men tidtabell och biljetter kan hittas hos Jönköpings länstrafik.

Mysiga Västervik. Foto: Anna Hagvärn

6. Linköping – Kalmar (Stångådalsbanan) & Linköping – Västervik (Tjustbanan)

Sträckan Linköping - Kalmar tillsammans med sitt syskon Linköping - Västervik (Tjustbanan) är två riktiga pärlor. Det är Linköping - Kalmar som är den längsta av dem. Båda sträckorna körs med diesellok på enkelspår. Det är en intim naturupplevelse där grenarna från träden nästan skrapar emot rutorna. Jag har flera gånger fått njuta av hur kvällssolens strålar fångas upp av den lätta dimman över den östgötska slätten, och av regnet som smattrar på rutorna. Tyvärr är båda banorna nedläggningshotade eftersom tågen har få resenärer. Rälsen är i dessutom dåligt skick och Trafikverket har aviserat om en avveckling. Regionalpolitikerna vill i stället att banan ska elektrifieras och leva kvar.

Hur: Tågen heter Kustpilen och körs av Transdev. Men biljetter kan köpas av respektive lokaltrafik, det vill säga ÖstgötaTrafiken eller Kalmar Läns Trafik (KLT).

7. Ljusdal – Ånge (Norra stambanan)

Den drygt 10 mil långa delsträckan är ytterligare en norrländsk pärla. En järnväg som leder genom stora skogar och längs vidsträckta sjöar. Detta är definitivt en av höjdpunkterna längs med Norra stambanan. Här kan du få uppleva solnedgången över sjön Hennan och en hel del väl bevarade byar. Från Ånge finns möjligheten att ta sig vidare åt både öster till Sundsvall och väster till Trondheim i Norge, eftersom banan knyts ihop med Mittbanans två delar.

Hur: SJ trafikerar sträckan, både med snabbtåget SJ 3000 och långsammare InterCity.

Vägen över Öresundsbron är magiskt vacker. Foto: Shutterstock

8. Malmö – Köpenhamn (Öresundsbanan)

Resan är kort men sträcker sig över två länder, och kunde inte börja bättre – Malmö central är nämligen Sveriges finaste tågstation. Medan du sitter i det stilla tåget på stationens nybyggda undre del rullar projektioner av olika natur- och stadsmiljöer på väggarna. Det skapar illusionen av att tåget rör sig eftersom projektionerna är formade som tågfönster. Stationen är dessutom fräsch och modern med en bred, luftig perrong. Gillar du tunnlar är den 6 kilometer långa Citytunneln en upplevelse för dig. Den leder ut mot den omskrivna stationen Hyllie där polisens gränskontroller mot Danmark görs. Men det är förstås strax därefter som den stora behållningen av turen kommer – Öresundsbron. Att susa över sundets öppna hav i nästan 8 kilometer är en upplevelse utöver det vanliga. Helt klart värt en resa bara det.

Hur: Både SJ och Øresundståg trafikerar, men det är den senare som har flest avgångar.

Tåget passerar över Ronnebyån. Foto: Tomas Leprince

9. Karlskrona – Kristianstad (Blekinge kustbana)

Namnet till trots åker inte tåget så mycket utmed havet, men den är riktigt fin ändå. Vid infarten till Ronneby station passerar tåget över den vackra Ronnebyån. Blekinges orter har mycket sevärt att bjuda på och tågstationerna på sträckan är moderna och fräscha sedan banans återinvigning 2007. Det var nämligen inte förrän då som Blekinge kustbana blev elektrifierad. Väl framme i Kristianstad finns möjlighet att besöka stadens lilla järnvägsmuseum. Men även om bangården är öppen året runt är själva museet endast öppet på sommaren.

Hur: Det är Øresundståg som kör på sträckan. (Kuriosa: före elektrifieringen körde Kustpilen-tågen på denna bana, alltså de som också åker mellan Linköping-Kalmar/Linköping-Västervik.

Av: Carl-Oscar Alsén

LÄS MER: Sveriges 15 världsarv – från norr till söder

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Dröm dig bort med Allt om Resor! Se erbjudande