Guide och tips i Split – Kroatiens pärla

1 av 7: Vi listar fyra saker du kan få ersättning för när du reser med flyg.

Vackra Split.

2 av 7: Vackra Split.

Foto: JÖRGEN ULVSGÄRD

3 av 7: Den 170 mil långa kusten med över tusen öar är en upplevelse för båtfolk och utan motstycke i världen.

4 av 7: Det var i slutet av 200-talet efter Kristus som romerske kejsaren Diocletianus började bygga sitt palats på fyrtio tusen kvadratmeter bestående av större och mindre tempelbyggnader och bostäder där det än i dag bor folk.

Foto: JÖRGEN ULVSGÄRD

5 av 7: Vi lägger till i byn Vrulje, skärgårdens största och äldsta by. Zeljkos familj är en av de sju familjer som har hus sedan generationer på ön.

6 av 7: De vindlande smala gränderna i den gamla stadsdelen i Split gömmer mängder av mysiga kaféer, barer och restauranger.

Foto: JÖRGEN ULVSGÄRD

7 av 7: De mjuka böljande linjerna från kalkstensöarna lyser ockragula i det sena eftermiddagsljuset. Det är karst-kalkstenen, som i en avlägsen forntid bildades av sediment från havet och som reflekterar detta ljus.

SPLIT, KROATIEN. Split är inte bara kulturens och palatsens stad. Det är atmosfären, människorna och maten som ger den sin karaktär.

Staden är också utgångspunkten för den som vill uppleva vattenfall och en av Kroatiens – och världens – vackraste skärgårdar.

Andra har också läst

Split har de senaste åren förvandlats från lugn och tillbakadragen till modern, pulserande och livlig, men med en patina och en atmosfär som blandar gammalt och nytt på ett spännande sätt. Det var här den romerske kejsaren Diocletianus i slutet av 200-talet efter Kristus började bygga sitt gigantiska byggnadsverk på fyrtio tusen kvadratmeter bestående av större och mindre tempelbyggnader, bostäder och förråd. I dag är palatset en stad i staden bildlikt talat och upptaget på Unescos världsarvslista.

Jag slår mig ner på Kala Caffe inne i Gamla stans palatsområde medan jag samlar mig för att ta mig an det jättelika palatset vid hamnen Gradska Luka. Den lilla kaféterrassen blir ett perfekt andningshål i väntan på min guide.

LÄS MER: Guide till segling i Kroatien – de tusen öarnas land

Foto: JÖRGEN ULVSGÄRD

I slutet av 200-talet efter Kristus lät den romerske kejsaren Diocletianus bygga sitt palats på fyrtio tusen kvadratmeter.

Split bär spår av sin mer än 2  000 år gamla historia, där bland andra greker, romare, ottomaner, bysantiner, jugoslaver, italienare och österrikare har satt sina tydliga avtryck.

– De smala vindlande gränderna i palatsområdet här intill var min lekplats som liten, säger Dino Ivancic. På den tiden fanns väldigt få turister här. Vi hade hela palatsområdet så gott som för oss själva, vilket är svårt att tänka sig i dag där horder av turister väller fram.

Palatsets gömmor fyllde tre museer

Det är ännu tidigt på morgonen när vi startar vår stadsvandring med ett besök på grönsaksmarknaden. Här bland de dignande frukt- och grönsaksstånden kretsar det mesta runt en matkultur inspirerad av både det italienska och det slaviska köket.

– Split är inte större än att vi känner bagaren, slaktaren, fiskaren och bönderna här omkring. God mat är viktigt för oss och därför håller vi våra lokala producenter högt, säger Dino och låter mig smaka på en fritule, kroatiska friterade degbollar med skal av apelsin, citron och russin innan vi beger oss ner i palatsets källarvalv.

Med indignation säger Dino att de flesta besökare bara springer runt bland palatsets gränder, men att inte se de undre valven är som att besöka Rom och missa Colosseum eller katakomberna.

Genom århundraden har folket inne i palatset dumpat allt skräp här nere. Det var först 1952 när man började gräva ut som det visade sig att det gömdes skatter här som fyllde tre museer med konstföremål.

LÄS MER: Upptäck ”Mamma Mia”-ön Vis i Kroatien

Foto: JÖRGEN ULVSGÄRD

I den gamla stadsdelen i Split finns många trevliga kaféer, barer och restauranger.

Efter att ha ledsagats genom större delen av tempelområdet tar vi en lunch på ett av Dinos stamställe, Villa Spiza, ett hål i väggen som visar sig vara mäkta populärt. Kön ringlar sig lång för dagens rätt, en brudeto, fiskstuvning. Hade vi inte fått en stol här skulle vi valt restaurang Dioklecijan, som enligt Dino själv serverar bästa prosciutton i Kroatien.

Någon har sagt mig att i Kroatien är alla stjärnor, ingen är för mer än den andra och Dino håller med och ger ett exempel.

– Det hjälper inte att du är utsedd till världens bästa fotbollsspelare som Luka Modrić som vann Ballon d'or för ett par år sedan. Här kan han inte sätta sig på några höga hästar och skulle han göra det är han snabbt nere på jorden igen.

Strandpromenaden Riva är fylld av kaféer

Nästa dag tar vi en lång promenad ett par kilometer längs strandpromenaden Riva, fylld av kaféer och promenerande människor. Först blir det hundra ansträngande trappsteg upp till utsiktspunkten Vidilica och kyrkan Sant Nikola som blickar ut över Adriatiska havet från stadens högsta punkt, sedan en lättsammare vandring genom pinjealléerna bort till viken Kasjuni. Vi är på spaning efter den medeltida kyrkan Saint Jerome med sina kyrkorum uthuggna i berget någon gång på 1500-talet. Stigen upp till bergskapellet kantas av Indian figs, kaktusar med röda blommor som kroaterna kallar, opuncija. Jag sätter mig en stund på kyrktrappan med utsikt över den vackra badviken Kasjuni beach innan jag återvänder till stadens centrum och går in bland de smala gränderna där havsvindarna rycker tag i dukar och servetter på kaféborden. Samma vind som snart ska föra mig runt bland flera av de vackra öarna i skärgården och uppför floden Krka till nationalparken med sina vidunderliga vattenfall.

Utgångspunkten för denna utflykt är hamnen Murter och marinen Hramina utanför staden Sibenik några mil norr om Split. Den lugna vackra staden med sina trånga smala gränder har de senaste åren lockat allt fler besökare. De stora aluminiumindustrierna som var placerade här är nu så gott som försvunna. Vi möter köer av turister som trängs runt katedralen i Sibenik, en märklig och sevärd kulturhistorisk renässansbyggnad. Den började byggas 1432 och tog över hundra år att färdigställa. De ekonomiska uppoffringarna var minst sagt stora. De som vägrade lämna bidrag till bygget lät man göra en ansiktsavgjutning av. När katedralen var färdig göts sedan huvudena in i en fris runt kyrkan som en påminnelse om deras illojalitet. Ett något ovanligt sätt att gå till eftervärlden på kan tyckas.

LÄS MER: Här är ”Jurassic Park” – halvön Kamenjak i Kroatien

Foto: JÖRGEN ULVSGÄRD

I viken Kasjuni vid foten av berget Svetia Geri i utkanten av Splits stadskärna hittar vi den medeltida kyrkan Saint Jerome med sina kyrkorum uthuggna i berget någon gång på 1500-talet.

När vår båt på eftermiddagen lämnar Sibenik ser jag den mäktiga fästningen Sveti Nikola och stadens vita terrasserade kalkstenshus långsamt försvinna i soldiset. Bakom oss har vi fyren Jadrija, som ligger längst ute på den pinjeklädda landtungan där en glipa i berget öppnar sig. Den trånga s-formade kanalen Svetog Antes kraftiga strömmar, orsakade av floden Krkas utlopp i havet, kräver en stark motor för att ta sig fram och det har skepparen sett till att vi har.

Många folkslag och nationer har under årtusenden försökt erövra Sibenik. Venetianerna belägrade staden i början av 1400-talet och höll sedan greppet ända fram till slutet av 1700-talet. På 1500-talet försökte turkarna inta staden, men misslyckades. Ett nytt försök gjordes lite mer än 100 år senare, även då med reträtt efter svåra förluster. Senaste gången var hösten 1991 efter det att kroaterna utropat den självständiga republiken Kroatien. Dåvarande jugoslaviska trupper med stöd av serbisk militär anföll staden, men förlorade slaget mot kroaterna.

Vattenfallet Skradinski i magiskt ljus

Floden Krka är bred vid Sibenik, men smalnar snabbt av ju längre norrut vi kommer. Efter några sjömil glider vi genom en djup ravin med höga berg på vardera sidan om båten. Vindarna sveper med doften av pinje och kåda ner i sittbrunnen. När floden åter vidgar sig känns det som vi är ute på öppet vatten igen innan floden åter smalnar av och vi når byn Skradin, långt inne i en skarp flodkrök.

Floden Krka har sina källflöden vid foten av Dinariska bergen sju mil längre in i landet, men det största vattenfallet ligger bara fem kilometer norr om Skradin, målet för vår utflykt. Floden är nu alltför strid för att ta sig uppför med båt, så de sista kilometrarna får vi transporteras med buss.

Foto: SHUTTERSTOCK

Vattenfallet Skradinski vid floden Krka är som hämtat från en målning.

I det tidiga morgonljuset ligger vattenfallet Skradinski i motljus och bildar ett trolskt, nästan överjordiskt skimmer, som hämtad från en Zornmålning. Nedanför det nedersta fallet ser jag ett par som vadar ut i det grunda vattnet för att försvinna in i vattenångorna. Den drypande fukten förstärker dofterna av pinje och markens lager av mossor. När jag vandrar genom skogen utmed fallen sluter sig träden som en mur framför mig. Jag hör dånet från vattenmassorna, men ser först ingenting innan jag når fram till flodkanten och kan blicka ner mot tre av fallen samtidigt som jag har ett par ovanför mig.

Tillbaka till båten i Skradin och nu med strömmarna i ryggen är vi snart vid utloppen igen. Skepparen Zeljko Jerat vill visa oss ett par av sina favoritöar i Kornati arkipelagen. Avskalat, kargt och naket breder skärgården ut sig mellan städerna Split och Zadar. De mjuka kalkstensöarna stiger upp ur havet likt slipade pärlband.

En av världens mest speciella skärgårdar

Den 170 mil långa kusten med över tusen öar är en upplevelse för båtfolk och utan motstycke i världen. Öarna ligger i dubbla och tredubbla rader med skyddande fjärdar mellan sig. Kornatiöarna är en av världens mest egenartade skärgårdar med 125 karga öar av ljus kalksten med mjuka, böljande linjespel. Bara vindens sus, vågornas skvalp och några bräkande får bryter tystnaden. Hela ögruppen är trettiofem kilometer lång och tretton kilometer bred och förklarades som nationalpark 1980. Bestämmelserna för parken liknar de som gäller för våra svenska nationalparker. Strandskyddet påminner om det vi har i Sverige och det finns också likheter med vår allemansrätt.

Som seglare är det därför viktigt att ta reda på var natthamnarna ligger, eftersom man inte får lägga till var som helst. Den fasta bebyggelsen har helt upphört, men under sommarhalvåret flyttar de som sedan generationer äger mark och hus i området ut på öarna och hyr ut rum till seglande turister, eller driver restaurang i vikar och hamnar. Det är detta som är den stora charmen med att segla i Kroatien.

– Vi behåller naturen som den är och vägrar att exploatera den, säger Zeljko inte utan en viss stolthet i rösten.

Foto: JÖRGEN ULVSGÄRD

Det som är så speciellt med den kroatiska skärgården är att i varje vik ligger ofta en klunga hus och en restaurang. Så är också fallet på Smokvica.

De mjuka kalkstensöarna lyser ockragula i det sneda eftermiddagsljuset när vi fortsätter norrut. Innan skymningen faller når vi byn Vrulje, Kornatiskärgårdens största och äldsta by. Men innan vi lägger till i hamnen fiskas det bläckfisk. Zeljkos familj är en av de sju familjer som har hus sedan generationer på ön och har därför rätt att fiska i dessa vatten. Medan vi ovana fiskare inte får ett enda napp drar Zeljko upp den ena bläckfisken efter den andra. Han skrattar åt våra fåfänga försök och säger att vi inte har den rätta knycken på fiskelinan.

Det är trångt mellan båtarna, som ligger packade längs de små stenpirarna eller på svaj, men Zeljko har egen båtplats.

Gott om restauranger på öarna

Innan vi återvänder till Sibenik och Split går vi in i en vik på den lilla ön Smokvica, som ligger söder om en av de större öarna i arkipelagen Kornat. Det är bara sundet Zutski som skiljer ön från sin lillasyster Zut på andra sidan. I varje vik i den kroatiska skärgården ligger ofta en klunga hus och i minst ett av dem finns en restaurang. Så är också fallet på Smokvica.

Fisken vi äter i den lilla hamnrestaurangen smakar himmelskt och den serveras med ett vitt vin från ön Hvar lite längre söderut. Vindruvorna hänger i klasar ner över borden och i sumpen nere vid bryggan kryper jättelika humrar och stora krabbor för de som vill beställa. Vattnet är kristallklart och ett oemotståndligt dopp sätter punkt för vår kroatiska odyssé innan vi återvänder till Split.

RESA HIT: SPLIT

Tåg: Det går bra att ta tåget till Split. Kroatien är genom direkta järnvägsförbindelser en del av ett järnvägsnät tillsammans med Österrike, Bosnien-Hercegovina, Frankrike, Italien, Ungern, Tyskland, Slovenien, Slovakien, Serbien, Montenegro och Schweiz.

Tågen går via Köpenhamn, Hamburg, München och Zagreb och vidare till Split. Tågsträckan München–Zagreb anses vara en av Europas vackraste järnvägslinjer. Det går också att åka över Wien i Österrike.

Tidtabel på: http://www.hzpp.hr/en

Flyg: SAS flyger direkt från Stockholm till Split två gånger i veckan och utökar antalet flyg under maj till 3 gånger och till 6 gånger i veckan under sommaren. SAS flyger fram till slutet av oktober. Från Göteborg likaledes flygningar ungefär med samma frekvens. Norwegian har också direktflyg från samma destinationer och ungefär samma frekvens.

Bästa tiden: maj till november.

Tidsskillnad: Ingen.

Språk: Kroatiska, men engelska går bra, även italienska ganska ofta.

Valuta: Kroatisk Kuna.

Prisnivå: Billigare än i Sverige.

Ta dig runt: Buss fungerar ofta bra, men hyrbil bäst.

GUIDE: 7 TIPS I SPLIT

BO BRA

1. Hotel Cornaro – nära till Palatset

Vackert fyrstjärningt hotell i centrala Split nära till Palatset och strandpromenaden Riva. Från takterrassen är utsikten magnifik över staden.

Adress: Sinjska ulica 6

ANNONS: Läs mer och boka Hotel Cornaro här [extern länk]

2. Hotel Life Palace – boutiquehotell i palats

Detta boutiquehotell ligger i det renoverade 1500-talspalatset Marenci i Šibeniks gamla stadsdel.

Adress: Sibenskih Palih Boraca 1 Šibenik

ANNONS: Läs mer och boka Hotel Life Palace här [extern länk]

ÄTA GOTT

3. Restaurant Zrno Soli – fisk i toppklass

Utsökt fisk- och skaldjursrestaurang med Michelinstjärna beläget i marinan i centrala Split. Att sitta på terrassen och ha livet i småbåtshamnen framför ögonen är en perfekt inramning till den utsökta maten.

Adress: Uvala Baluni 8, Split, Kroatien

www.zrnosoli.hr

4. Restaurant Konoba Varoš – klassiskt och rustikt

Detta är en av de bästa klassiska kroatiska restaurangerna i Split med fisk och skaldjur som specialitet. Restaurangen har över hundra års erfarenhet att laga dalmatisk mat. Rustik inredning och liten uteservering. Prova gärna deras skaldjursrisotto.

Adress: Ul. ban Mladenova 9, Split

5. Restaurant Zlatna Ribica – mysig pärla

Denna lilla mysiga restaurang ligger nära fiskmarknaden och är en liten pärla för fisk- och skaldjursentusiasten. Alltid färsk fisk på menyn. Deras bläckfisk är delikat.

Adress: Ul. Kraj Svete Marije 8, Split

6. Pelegrini

Mycket bra restaurang i Sibenik. Menyn är dalmatisk med en modern twist. Restaurangen erbjuder en avsmakningsmeny för cirka 500 kronor eller huvudrätter för 170–200.

Adress: Jurja Dalmatinca 1, Sibenik

www.pelegrini.hr

7. Kresimir IV – drink i solnedgången

Baren med utsikt över kajen och lagunen i Sibenik är den bästa platsen för ett glas vin i solnedgången.

Adress: Obala Dr Franje Tudmana 1, Sibenik

LÄS MER: Maximera din semester – 7 heta tips i Kroatien

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.