1 av 4: MS Roald Amudsen är det första av tre hybridskepp
Ms Otto Sverdrup är ett av Hurtigrutens fartyg som kommer att utrustas med hybriddrift.
2 av 4: Ms Otto Sverdrup är ett av Hurtigrutens fartyg som kommer att utrustas med hybriddrift. Foto: HURTIGRUTEN
MS Trollfjord kommer att uppgraderas och byta namn till MS Maud.
3 av 4: MS Trollfjord kommer att uppgraderas och byta namn till MS Maud. Foto: HURTIGRUTEN
Explorer Bar – en av de nya avdelningarna på MS Maud.
4 av 4: Explorer Bar – en av de nya avdelningarna på MS Maud. Foto: HURTIGRUTEN

Hurtigruten satsar på nya hemliga destinationer

Det klassiska norska kryssningsföretaget Hurtigruten meddelar att tre av deras fartyg kommer att uppgraderas till en helt ny standard, med mer klimatsmart hybriddrift och nya namn.

De tre fartygen kommer att få namnen MS Maud, MS Otto Sverdrup och MS Eirik Raude. Från och med 2021 ska de göra expeditionskryssningar året om till utvalda destinationer längs den norska kusten.

– Med dessa nya expeditionskryssningsfartyg kan du uppleva den norska kusten som du aldrig har gjort det tidigare, varken med Hurtigruten eller någon annan, säger Hurtigrutens koncernchef Daniel Skjeldam.

LÄS MER: Här byggs framtidens kryssningsfartyg 

Trafikerat Bergen–Kirkenes

De tre fartygen har trafikerat sträckan mellan Bergen och Kirkenes sedan mitten av 2000-talet under namnen MS Trollfjord, MS Finnmarken och MS Midnatsol. Men nu ska de alltså genomgå omfattande ombyggnationer innan de ska besöka de än så länge hemliga nya destinationerna. Hurtigruten kallar sig själva ”världens grönaste kryssningsföretag”, och bland annat ska alla motorer byggas om och uppgraderas till den senaste klimatsmarta tekniken. De kommer också att få anläggningar för landström för att minska utsläppen när man ligger vid en kaj.

– Satsningen på hållbarhet och miljöteknologi är kärnan i allt som vi gör, säger Daniel Skjeldam. Vi har ett ansvar för områdena som vi besöker, inte minst längs den norska kusten, som nu är under press från massturismen.

LÄS MER: 12 härliga kryssningar – från Arktis till Karibien 

Science Center ombord på MS Eirik Raude. Foto: HURTIGRUTEN

Hytter och sviter moderniseras

Men för passagerarna kommer den största skillnaden att synas invändigt. Man kommer att bygga nya restauranger och barer samt ett högteknologiskt Hurtigruten Science Center på alla tre fartygen. Alla hytter och sviter ombord kommer också att fräschas upp med ljusa, moderna material och större fönster för att förhöja upplevelsen för resenärerna. 

MS Maud och MS Eirik Raude kommer att få helt nybyggda sviter med spektakulär utsikt framåt på däck nio. Alla tre fartygen får också ett nytt wellnessområde med lounge, behandlingsrum, träningsutrustning och bastu.

Det nya wellnessområdet på MS Otto Sverdrup. Foto: HURTIGRUTEN

Men var kommer då de nya namnen på fartygen ifrån? MS Maud (nuvarande MS Trollfjord) är uppkallat efter ett av historiens mest kända polarfartyg, Roald Amundsens Maud från 1917. 

MS Otto Sverdrup (nuvarande MS Finnmarken) är uppkallat efter en av Norges största polarhjältar. Bland annat var han en av de första att korsa Grönland på skidor, tillsammans med Fridtjof Nansen. 

MS Eirik Raude (nuvarande MS Midnatsol), slutligen, har fått sitt namn från vikingahövdingen Erik Röde som upptäckte Grönland och också gav ön dess namn.

– Fartygen kommer att bli som nya, platserna som vi utforskar är nya, och teknologin ombord är banbrytande. Därför är det också naturligt att fartygen får helt nya namn som för vidare arvet efter våra stora upptäcktsresande, säger Daniel Skjeldam.

LÄS MER: Hurtigruten – en resa där naturen har huvudrollen 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday Rea - 70% rabatt på Allt om Resor! Se erbjudande