Hurtigruten – en resa där naturen har huvudrollen

1 av 9: Spännande fakta om populära Hurtigrutten i Norge.

MS Polarlys är en av Hurtigrutens elva fartyg på sträckan.

Foto: HELENA LUNDBERG

2 av 9: MS Polarlys är en av Hurtigrutens elva fartyg på sträckan.

Hytterna är små och enkla men fräscha.

Foto: HELENA LUNDBERG

3 av 9: Hytterna är små och enkla men fräscha.

Kirkenes, i norra Norge, där Hurtigruten vänder och går ner mot Bergen igen.

Foto: HELENA LUNDBERG

4 av 9: Kirkenes, i norra Norge, där Hurtigruten vänder och går ner mot Bergen igen.

King Crab Safari under midnattssolen i Kirkenes.

Foto: HELENA LUNDBERG

5 av 9: King Crab Safari under midnattssolen i Kirkenes.

På vägen in mot Trollfjorden kryper klipporna allt närmre fartygets sidor.

Foto: HELENA LUNDBERG

6 av 9: På vägen in mot Trollfjorden kryper klipporna allt närmre fartygets sidor.

MS Finnmarken är numera ett museum i Svolvaer.

Foto: HELENA LUNDBERG

7 av 9: MS Finnmarken är numera ett museum i Svolvaer.

Såhär såg Hurtigrutens hytter ut förr i tiden.

Foto: HELENA LUNDBERG

8 av 9: Såhär såg Hurtigrutens hytter ut förr i tiden.

Trots värmen krävs termodräkter när det är dags att åka ribbåt.

Foto: HELENA LUNDBERG

9 av 9: Trots värmen krävs termodräkter när det är dags att åka ribbåt.

NORGE. Hurtigruten är populärare än någonsin. På den klassiska kryssningsturen mellan Bergen och Kirkenes är utsikten som har huvudrollen. På sommaren kommer resenärerna för att uppleva midnattssolen, på vintern är det norrskenet som lockar. 

Andra har också läst

Svallvågorna från Hurtigrutens MS Polarlys får vår lilla ribbåt att utöva höjdhopp över havet. Vi skriker och skrattar om vartannat medan vi sladdar runt den enorma båten. Försöker hålla kamerorna tillräckligt stilla för att få åtminstone en skarp bild, trots att håret blåst innanför solglasögonen och fastnat på ett sätt som inte ens borde vara möjligt. 

Fartyget tutar, folket ombord vinkar och vi sätter av i riktning mot Trollfjorden för att uppleva den innan de andra. När vi saktar ner och puttrar in i vad som kanske är Norges allra vackraste fjord kryper naturen allt närmare. Vi omringas av branta fjällsidor med snöklädda toppar, grönskande vattenfall och ett gnistrande hav som är lika blått och klart som himlen. Långt ovanför oss cirkulerar en havsörn. Theodore från Frankrike tar fram sin kikare och utbrister det vi alla tänker: "Wow." I den stunden känns kräkfesten några dagar tidigare långt borta. 

Hurtigruten firar 125 år

Den 2 juli firar Hurtigruten 125 år. Vad som från början var en snabbtur (därav det hurtiga namnet) för att frakta post till norra Norge är i dag en klassisk resrutt för turister som vill sakta ner. Hela vägen, Bergen–Kirkenes–Bergen, är 2 500 sjömil lång och tar tolv dagar. 34 hamnar besöks. För den som vill krydda upplevelsen erbjuds en hel katalog med 90 olika utflykter, både till sjöss och land.

Jubileet firas bland annat med att Hurtigruten gör sig av med all onödig engångsplast ombord, såsom sugrör, påsar och engångsförpackningar med smör. 

King Crab Safari i Kirkenes

Vi har valt att åka knappt halva vägen, i sydgående riktning. Eftersom vi vill få ut så mycket som möjligt av resan börjar äventyret redan kvällen innan vi går ombord. I midnattssolens sken klär vi på oss tjocka termooveraller och åker ut för att fiska kungskrabbor. Geir Hansen bor i Kirkenes och är både guide, fiskare och kock. Han berättar hur de taggiga bjässarna till skaldjur kom till Norge medan han halar upp buren från botten, väljer ut de största – honorna släpps fria igen – och kör in till sin lilla fiskestuga och styckar dem. Vi får lära oss att 51 gram salt är hemligheten för att få till den perfekta smaken när de kokas, inget annat. Spöktimmen är nyss slagen när vi sätter oss ner. Vi hugger in på middagen till fåglarnas kvitter och ett blekt solsken. Så många fel. Men ändå så rätt.

Geir Hansen är både guide, fiskare och kock på King Crab Safari i Kirkenes.

Foto: HELENA LUNDBERG

1 av 4: Geir Hansen är både guide, fiskare och kock på King Crab Safari i Kirkenes.

Kungskrabborna kokas med 51 gram salt. En krabba räcker till minst två personer.

Foto: HELENA LUNDBERG

2 av 4: Kungskrabborna kokas med 51 gram salt. En krabba räcker till minst två personer.

Middagen intas till fåglarnas kvitter i midnattssolens sken.

Foto: HELENA LUNDBERG

3 av 4: Middagen intas till fåglarnas kvitter i midnattssolens sken.

Midnattssol i Kirkenes i slutet av maj.

Foto: HELENA LUNDBERG

4 av 4: Midnattssol i Kirkenes i slutet av maj.

Storm på resan med Hurtigruten

Det blåser kraftigt när vi kliver ombord på MS Polarlys, ett av Hurtigrutens elva fartyg på sträckan. Strax efter avfärd får vi veta att fönstren på hytterna längst ner kommer att täckas för på grund av det annalkande ovädret. Ett av de tilltänkta stoppen kommer att skippas. 

Ute på däck piskar vinden rejält men vågorna ser ändå inte så farliga ut. Men så snart vi kommer ut på Barents hav tilltar stormen. Det gungar rejält ombord. Hissarna stängs av. Middagens skjuts fram. Det tipsas om att förse sig med tryckarmband och åksjuketabletter och salta chips. I övrigt består valmöjligheterna den första kvällen i att ligga stilla i sängen eller hulka över toaletten. Kraftig sjögång hör vintertiden till, men nu är det slutet av maj och vi har åkt rakt in i en storm så ovanlig att den blir en nyhet i norska Dagbladet. 

Kapten Jon Olaf Klodiussens bästa knep mot sjösjuka

Undvik att ta dig längst fram och längst upp i båten. Där är sjögången som värst och det är ändå inget att se. 

Tryckband fungerar för dem som tror på dem, men tabletter kan göra dig trött.

Det bästa är att lägga dig ner och försöka slappna av. Att vara sjösjuk är inte farligt och det går över så fort ovädret är över. 

Certifikat från kapten efter orkanen

Dagen efter ovädret sitter ett stormcertifikat på väggen utanför varje hytt. Det intygar att vi har varit ombord under en orkan med 30 sekundmeters vind och åtta meter höga vågor. Pappret är signerat kapten själv. Smart drag, då vi alla plötsligt känner oss lite malliga över att ha överlevt natten, hukandes över en toalett eller ej. 

– Det blir något att visa upp för landkrabborna i Torsby! konstaterar Kjell Eriksson.

Han och Gunnar Jansson är på Hurtigruten med en gruppresa från Värmland och är mer än nöjda. 

– Det har varit en fantastisk resa, måste jag säga. Mycket imponerande. Trevlig personal, bra mat och man märker knappt att man är på en båt, förutom stormen då. Men även då kändes det tryggt, säger Kjell Eriksson. 

– Har man varit på Mallorca en gång har man ju sett det. Det här skulle jag kunna tänka mig att göra igen om tio år, säger Gunnar Jansson från Karlskoga. 

Kapten Jon Olaf Klodiussen på MS Polarlys.

Foto: HELENA LUNDBERG

1 av 3: Kapten Jon Olaf Klodiussen på MS Polarlys.

Resan från Kirkenes började med storm.

Foto: HELENA LUNDBERG

2 av 3: Resan från Kirkenes började med storm.

Kjell Eriksson och Gunnar Jansson från Värmland.

Foto: HELENA LUNDBERG

3 av 3: Kjell Eriksson och Gunnar Jansson från Värmland.

Hurtigruten på sommaren eller vintern

Sommarmånaderna är fortfarande Hurtigrutens högsäsong. Men trycket under vintermånaderna ökar stadigt, då framför allt turister från Asien kommer för att uppleva norrskenet. 

– För några år sedan hade vi i stort sett bara lokala passagerare under vintern. Vi som bodde här var väldigt bra på att berätta hur hemskt det är: Mörkt kallt, folk blir deprimerade... Men så bytte vi fokus, till det fantastiska arktiska ljuset som bara finns här uppe, säger kapten Jon Olaf Klodiussen. 

– Om jag går ut i Tromsö på julaftonsnatten och det är klart väder kan jag se landskapet runt hela staden tack vare det arktiska blå ljuset. Och sen har vi norrskenet utöver det. Längre ner, i Bergen, är det becksvart. 

Jan Olaf Klodiussen har jobbat på företaget i 43 år, åkt samma rutt i 27 år och varit kapten de senaste 19. Jag frågar om han inte har tröttnat på utsikten vid det här laget. 

– Nej men ser du inte hur det ser ut?! 

Han vill inte välja en favoritsträcka, men slår fast att Tromsö – där han är född och uppvuxen – är den finaste staden i Norge och den bästa platsen på jorden. Däremot tycker han att det är viktigt att påminna om något som många glömmer att ta med sig:

– En bra kikare är ett måste. Det är väldigt viktigt för att inte bara få en överblick utan en närmare upplevelse av naturen. Jag använder min hela tiden. 

Hur mycket kostar Hurtigruten?

Den klassiska rundresan Bergen–Kirkenes–Bergen tar 12 dagar och kostar från 9 181 kronor.

Den klassiska kustresan norrgående, Bergen–Kirkenes, tar 6 dagar och kostar från 6 400 kronor.

Den klassiska kustresan sydgående, Kirkenes–Bergen, tar 6 dagar och kostar från 5 801 kronor.

I Lofoten skiftar naturen

Vi närmar oss Lofoten och det karga, snöklädda landskapet övergår i grönska. Solen kikar fram och rushen till solstolarna är densamma som på valfritt charterhotell vid Medelhavet. 

Nöjesutbudet ombord är minst sagt begränsat och består bland annat av att en av expeditionsguiderna berättar hur det är att bo och leva på Svalbard. Naturen är den stora underhållaren här. Och när man väl har varvat ner känns det plötsligt som en helfestlig grej att springa ut på däck och grabba en norsk flagga för att vinka till de 14 invånarna i Havnnes som gör detsamma varje gång Hurtigrutens båtar passerar. 

Ett par vita hus längst nere i byn sticker ut en bit i vattnet och skär mellan de mjuka, gröna kullarna och de vassa, vita klipporna. Samtidigt kämpar solen för att bryta igenom de regntunga molnen. Hela vyn är klyschigt nog så vacker att jag måste stanna upp och försöka fånga synen i minnet i stället för i kameran. 

Invånarna i  Havnnes vinkar varje gång Hurtigrutens båtar åker förbi.

Foto: HELENA LUNDBERG

1 av 4: Invånarna i Havnnes vinkar varje gång Hurtigrutens båtar åker förbi.

Fartygets glassbar där den lokala specialiteten serveras...

Foto: HELENA LUNDBERG

2 av 4: Fartygets glassbar där den lokala specialiteten serveras...

...glass gjord på torkad fisk, producerad av Arktis Gelato i Svolvaer, Lofoten.

Foto: HELENA LUNDBERG

3 av 4: ...glass gjord på torkad fisk, producerad av Arktis Gelato i Svolvaer, Lofoten.

När vi närmar oss Lofoten byts regn och blåst mot sol och grönska.

Foto: HELENA LUNDBERG

4 av 4: När vi närmar oss Lofoten byts regn och blåst mot sol och grönska.

Lokal mat och dryck ombord

Efter några dagar ombord känner vi igen de flesta och stämningen blir alltmer familjär. Samma personer som vi köar tillsammans med under lunchbuffén sitter vid bordet bredvid när det är dags för middag. Hotellchefen som ena dagen tar med oss bakom kulisserna på fartyget står nästa dag på däck iklädd sydväst och delar ut nyfångade räkor. 

Hurtigruten fokuserar stort på närproducerad mat och dryck. Skaldjuren levereras samma dag som de serveras. Här finns öl som producerats i Lofoten, brunost från fastlandet intill – och glass gjord på den lokala specialiteten torkad fisk. Minst en middag i à la carte-restaurangen är ett måste. 

MS Polarlys gör ett trettiotal stopp längs den sex dagar långa turen. Den lilla orten Hammerfest ödelades under andra världskriget och kommer aldrig vinna ett skönhetspris för sitt utseende, men är en trevlig omväxling när man vill stå stadigt på benen för en stund. Staden är världens nordligaste och späder glatt på myten om att isbjörnar visst finns och frodas i Skandinavien.

Var går Hurtigruten?

Hurtigruten går mellan Bergen och Kirkenes i Norge. 

Bland de 34 hamnarna som besöks är: Ålseund, Kristiansund, Trondheim, Bodö, Svolvaer, Stokmarknes, Tromsö och Hammerfest. 

22 av hamnarna ligger norr om polcirkeln.

Hurtigruten från Sverige: Flyg från Stockholm, Göteborg eller Malmö till Oslo och vidare till Kirkenes (SAS och Norwegian) eller Bergen (SAS, Norwegian och Wideroe).

Hurtigruten med bil: Hurtigruten MS Polarlys har plats för 35 bilar. 

619 passagerare är maxantalet ombord. 

Hurtigrutens Museum i Stokmarknes

På den fjärde dagen hoppar vi av båten i Stokmarknes. Där ligger Hurtigrutens museum och den gamla båten MS Finnmarken från 1965, som är värd att ta en promenad genom. Innanmätet är en nostalgifest i ofärgat trä och när man vandrar omkring i labyrinten av hytter i de lägre klasserna kan man konstatera att allt inte var bättre förr. 

När båten signalerar att det är dags för avfärd stannar vi på land. Det är nu vi ska runda Hurtigruten på ribbåt. Solen steker, lokalborna går i shorts och vi tvekar på hur många lager kläder vi ska sätta på oss under termodräkterna. Många, tycker vår guide Rafael. 

– Det går alltid att ta av sig.

Efter en halvtimme i blåsten på ribbåten konstaterar vi alla att vi satte på oss för lite. 

På vägen ut ur Trollfjorden stannar vi och väntar in MS Polarlys för att få några skarpa bilder när fartyget är på väg in. Vi håller avstånd och vattnet kluckar lugnt medan vi putsar linserna från saltstänk. Jag höjer kameran och hinner tänka att det här är ett riktigt "Kodak moment". 

Plötsligt skriker Theodore med kikaren till. Strax ovanför oss seglar en havsörn. Inom några sekunder tar den sikte på vattenytan, dyker ner mellan oss och fartyget – och fångar en fisk. Det är för bra för att vara sant. Vi knäpper med kameror och mobiler så frenetiskt att det smattrar som fyrverkerier. När stunden är över tittar vi på varandra och utbrister i kör: "Wow!"

Havsörnen siktar in sig på sitt byte.

Foto: HELENA LUNDBERG

1 av 6: Havsörnen siktar in sig på sitt byte.

Samtidigt är MS Polarlys på väg in i Trollfjorden.

Foto: HELENA LUNDBERG

2 av 6: Samtidigt är MS Polarlys på väg in i Trollfjorden.

Havsörnen dyker ner mellan ribbåten och fartyget.

Foto: HELENA LUNDBERG

3 av 6: Havsörnen dyker ner mellan ribbåten och fartyget.

Händelsen tar inte mer än några sekunder.

Foto: HELENA LUNDBERG

4 av 6: Händelsen tar inte mer än några sekunder.

Blixtsnabbt griper den tag i en fisk...

Foto: HELENA LUNDBERG

5 av 6: Blixtsnabbt griper den tag i en fisk...

... och flyger i väg.

Foto: HELENA LUNDBERG

6 av 6: ... och flyger i väg.

När vi stiger i land i Svolvaer hackar vi tänder i kapp. Ändå är det motvilligt vi tar våra väskor av båten och beger oss hemåt. Vad är väl lite kyla, storm och illamående när man får vara med om en sådan unik naturupplevelse? Innan vi skiljs åt är alla överens: Nästa gång får det bli vinterkryssningen.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Dröm dig bort med Allt om Resor! Se erbjudande