1 av 10: MS Roald Amudsen är det första av tre hybridskepp
MS Roald Amundsen är det första av Hurtigrutens tre hybridfartyg.
2 av 10: MS Roald Amundsen är det första av Hurtigrutens tre hybridfartyg. Foto: Helena Lundberg
Fartygen byggs på Kelven Verft i Ulsteinvik i Norge.
3 av 10: Fartygen byggs på Kelven Verft i Ulsteinvik i Norge. Foto: Helena Lundberg
MS Fridtjof Nansen ska stå klar 2020.
4 av 10: MS Fridtjof Nansen ska stå klar 2020. Foto: Helena Lundberg
Explorerloungen som den ser ut på MS Roald Amundsen just nu...
5 av 10: Explorerloungen som den ser ut på MS Roald Amundsen just nu... Foto: Helena Lundberg
...och hur den kommer att se ut när fartyget är färdigbyggt.
6 av 10: ...och hur den kommer att se ut när fartyget är färdigbyggt. Foto: Hurtigruten
Här ska fartygets största restaurang, Aune, rymmas...
7 av 10: Här ska fartygets största restaurang, Aune, rymmas... Foto: Helena Lundberg
...som kommer att se ut såhär.
8 av 10: ...som kommer att se ut såhär. Foto: Hurtigruten
Båtarna kommer även ha varsin evighetspool.
9 av 10: Båtarna kommer även ha varsin evighetspool. Foto: Hurtigruten
MS Roald Amundsen och MS Fridtjof Nansen.
10 av 10: MS Roald Amundsen och MS Fridtjof Nansen.

Här byggs framtidens kryssningsfartyg

Kryssningsbranschen har länge varit en dold miljöbov, men nu har några rederier börjat arbeta för en hållbar förändring. 

Allt om Resor fick en exklusiv inblick hos varvet som bygger framtidens miljövänliga fartyg. 

– De här fartygen reducerar koldioxidutsläppen med 20 procent, säger Daniel Skjeldam, vd på Hurtigruten.

Solen har ännu inte gått upp över Ulsteinvik på Norges västkust och himlen går i svagt rosa. På Kleven Verft jobbas det redan för fullt. Det är en kylig morgon i mitten av december och skeletten till det som ska bli hybridskeppen MS Roald Amundsen och MS Fridtjof Nansen ligger i vattnet. 

Bara några veckor tidigare har det norska kryssningsföretaget Hurtigruten meddelat att man lägger in en beställning på ett tredje fartyg av samma modell. En fartygsmodell som vd Daniel Skjeldam redan har utnämnt till världens mest miljövänliga. 

Kryssningsfartyg dåliga för miljön

När flygets påverkan på miljön har diskuterats flitigt har kryssningsbranschen glidit under radarn. Detta trots att uträkningar visar på en minst lika stor negativ påverkan på miljön

Hurtigrutens vd sticker inte under stol med att de anställda själva har upplevt och kommenterat miljöpåverkan i de avlägsna områden som deras expeditionsfartyg besöker. 

– Jag kan stå på bryggan med en kapten som berättar att isen är borta, att den brukade vara precis här för tio år sedan och att den nu är fyra kilometer bort. Besättningen ser hur polarisen och djurlivet påverkas av plastskräp och utsläpp som sker i hela världen. Det har gett en intern strävan efter att bli så hållbara som möjligt, säger Daniel Skjeldam. 

Ett första steg var att slopa engångsplasten ombord på alla fartyg lagom till 125-årsjubileet i somras. Målbilden för framtiden är att kunna lämna områden i bättre skick än när man kom. Men sådant tar tid. 

LÄS MER: Hurtigruten – en resa där naturen har huvudrollen 

Hurtigrutens vd Daniel Skjeldam framför MS Fridtjof Nansen. Foto: Helena Lundberg

De röda muggarna som vi bälgar i oss kaffe ur för att hålla värmen skvallrar om att det första hybridskeppet egentligen skulle ha varit klar vid det här laget. "MS Roald Amundsen 2018" kommer troligtvis inte stå på souvenirmuggarna som ska säljas under premiärturen 17 maj 2019. Och med mindre än ett halvår kvar är fartygets sociala ytor och hytter fortfarande en stor arbetsplats inklädd i folie. 

Vi vandrar genom de däck som ska rymma de tre restaurangerna, försöker föreställa oss det blivande forskningscentrat och kikar ut i fören där färgburkar och penslar ligger och väntar på att komma till användning. 

MS Roald Amundsen och MS Fridtjof Nansen

Roald Amundsen (1872–1928) var en norsk polarforskare som tillsammans med Fridtjof Nansen (1861–1930) är Norges mest ansedda upptäcktsresande. 

För Hurtigruten är de hybridskepp som drivs med dieselmotorer och batterier. Fartygen är utrustade med bland annat tre restauranger, evighetspool och ett interaktivt forskarcentrum. 

Antal hytter: 265.

Kapacitet: 681 personer, varav 530 passagerare.

Längd: 140 meter.

Premiärtur: 17 maj 2019 från Lissabon för MS Roald Amundsen. 2020 för MS Fridtjof Nansen. Ett tredje skepp beräknas bli färdigt under 2021.

När Roald Amundsen väl står klar kommer man ha mycket att skryta om: 

Närmare 600 konstverk ombord, handplockade av Norges drottning Sonja.

Ett atrium med den högsta led-skärmen till havs – sju däck och 17,5 meter lång.

Forskningscentrum utrustat med bibliotek, föreläsningshörnor och mängder med tekniska prylar, såsom undervattensdrönare, för att hjälpa passagerarna att förstå och lära sig mer om platserna de besöker. 

Forskningscentrat ombord ska både undervisa och underhålla passagerarna.
1 av 4: Forskningscentrat ombord ska både undervisa och underhålla passagerarna. Foto: Hurtigruten
Än så länge är bara stommen till forskningscentrat byggd, som Karin Strand visar upp.
2 av 4: Än så länge är bara stommen till forskningscentrat byggd, som Karin Strand visar upp. Foto: Helena Lundberg
Led-skärmen som ska sträcka sig över sju däck.
3 av 4: Led-skärmen som ska sträcka sig över sju däck. Foto: Hurtigruten
Bygget av däcken är i full gång.
4 av 4: Bygget av däcken är i full gång. Foto: Helena Lundberg

Hybridskepp som drivs på batteri

Men det är längre ner, under bildäck, som utrymmet man är mest stolt över finns. Det som ska göra hybridskeppen till världens mest miljövänliga: Batterirummet. Ett vitt, avlångt rum som öppnas likt ett bankvalv. Här inne är rader med batteripack staplade på varandra från golv till tak. En liten blå lampa lyser utanför varje fack. För en oinsatt kan synen närmast beskrivas som ett serverrum. 

Idén att komplettera fartygens dieselmotorer med batterier kom till när man jämförde sig med bilindustrin. Daniel Skjeldam jämför tekniken på MS Roald Amundsen med en Toyota Prius. 

– VI tittade på vad som skett med hybridbilar och elbilar och ville göra något liknande. Vi startade med var fartygen skulle segla och designade skrovet utifrån det för att få minsta möjliga vattenmotstånd. Att skjuta in extra batteripack som tillägg till diesel gör att vi får ner utsläppen ganska kraftigt, säger Daniel Skjeldam. 

Batterirummet ombord på MS Roald Amundsen. Foto: Helena Lundberg

Med hybridskeppen reduceras koldioxidutsläppen med 20 procent, enligt Daniel Skjeldam. Målet är att Hurtigruten ska vara ett helt utsläppsfritt företag i framtiden, men när det ska infrias kan han inte svara på.

– Det beror på teknologiutvecklingen, men om vi inte är utsläppsfria till 2030 blir jag besviken. Det här är ett steg på vägen och vi vill gärna driva den riktningen, säger Daniel Skjeldam. 

LÄS MER: Hurtigruten gör om sex fartyg – ska drivas på död fisk 

Costa Cruises nya miljövänliga fartyg

I dag drivs fortfarande många stora kryssningsfartyg på tjockolja, som anses vara det värsta bränslet i branschen. Hurtigruten slutade med tjockolja för tio år sedan och skulle gärna se ett förbud mot drivmedlet. Och det verkar som åtminstone en del av kryssningsbranschen börjat jobba för en hållbar förändring. 

I slutet av 2019 beräknas Costa Cruises nya skepp Costa Smeralda att lanseras, som då blir det första internationella kryssningsfartyg att drivas på flytande naturgas.

Daniel Skjeldam ser gärna att fler rederier går i samma riktning. 

– Vi tror ju att gäster som besöker områden som Antarktis vill göra det på ett sätt som inte lämnar ett stort fotavtryck. Det är vår huvudambition, och med den kan man fortsätta att driva den här typen av turism i ytterligare 125 år utan att det skadar någon.

Aktuellt just nu