ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Allt om resor>Resmål>Europa
Publicerad 4 okt 2017 13.00

Grandiosa spökstationen vaknar till liv på nytt

En av Europas finaste järnvägsstationer kan öppnas igen efter att ha stått övergiven i 50 år.

En av Europas finaste järnvägsstationer kan öppnas igen efter att ha stått övergiven i 50 år.

1/3

Foto: FOTOLIA

Det handlar om spökstationen Canfranc på gränsen mellan Frankrike och Spanien.

Det handlar om spökstationen Canfranc på gränsen mellan Frankrike och Spanien.

2/3

Foto: SHUTTERSTOCK

3/3

Foto: SHUTTERSTOCK

En av Europas finaste järnvägsstationer kan öppnas igen efter att ha stått övergiven i 50 år.

Det handlar om spökstationen Canfranc på gränsen mellan Frankrike och Spanien.

I början av 1900-talet inledde Frankrike och Spanien ett gemensamt och storslaget projekt för att underlätta handel och resor över bergskedjan Pyrenéerna som skiljer de två länderna åt. Man reste dussintals broar och borrade ett flertal tunnlar genom bergen.

Och så byggde man den storslagna järnvägsstationen Canfranc, på sin tid Europas näst största järnvägsstation.

Här sparades inte på några utgifter. Stationen skulle vara häpnadsväckande och ypperst modern. Man byggde i järn och glas och själva stationen kompletterades med ett sjukhus, en restaurang och boställen åt tullpersonal från båda länderna.

LÄS MER: Världens 13 häftigaste övergivna platser 

Kallades för "Bergens Titanic"

På sin tid kallades bygget "Bergens Titanic".

Och stort blev det: stationen har 365 fönster (en för varje dag på året), hundratals dörrar och flera över 200 meter långa plattformar. Den byggdes på spansk mark precis intill gränsen fast en plattform räknades som franskt territorium.

På det tidiga 30-talet användes stationen bara av ett 50-tal passagerare per dag och när spanska inbördeskriget bröt ut murades alla tunnlar på den spanska sidan igen för att stoppa vapensmugglare.

Foto: SHUTTERSTOCK

I efterhand har många frågat sig varför man valde att bygga en sådan extravagant station i en by med bara 500 invånare högt upp på en bergsvägg.

Men så blev det.

Under en period stannade bygget av då de franska arbetarna skickades i väg för att slåss i första världskriget. De ersattes kort efteråt av spanska byggarbetare.

LÄS MER: Från skrytbygge till spöktorn – på 20 år 

Stationen Canfranc invigdes 1928

Stationen invigdes till sist 1928 i en högtidlig ceremoni med spanske kungen och Frankrikes president men tämligen omgående blev man varse en stor miss.

Man kan fråga sig varför ingen funderat på saken tidigare, men järnvägsspåren i de båda olika länderna hade olika konstruktion.

Så alla passagerare måste byta tåg vid gränsen och allt fraktat gods lastas om. Tidsmässigt var det inte särskilt effektivt. Kort därefter kom 1929 års stora börskrasch.

Sedan myndigheterna i spanska Aragonien köpte och renoverade stationen för några år sedan har den blivit ett populärt utflyktsmål för spanjorer.

Foto: SHUTTERSTOCK

Sedan gick det snabbt utför. På det tidiga 30-talet användes stationen bara av ett 50-tal passagerare per dag och när spanska inbördeskriget bröt ut murades alla tunnlar på den spanska sidan igen för att stoppa vapensmugglare. 

I början av 40-talet öppnades den internationella förbindelsen igenom och blev en flyktväg till Spanien för judar och allierade soldater. Efter kriget tappade dock fransmännen intresset för förbindelsen och efter en tågurspårning här 1970 övergav fransmännen den helt. Spanjorerna blev ursinniga men till ingen nytta. I över 40 år lämnades stationen att förfalla.

LÄS MER: Nio övergivna slott du bara måste se 

Aragonien köpte och renoverade stationen

Men nu tycks lyckan vända. Sedan myndigheterna i spanska Aragonien köpte och renoverade stationen för några år sedan har den blivit ett populärt utflyktsmål för spanjorer. Tågtrafiken har satt i gång igen med två dagliga förbindelser till Saragossa. 

Nu har man planer på att göra om stationsbyggnaden till ett hotell, bygga en ny station intill och satsa på tågförbindelserna genom Pyrenéerna på nytt, rapporterar bbc.com

Avgörande är att det franska lokalstyret i Bordeaux hakat på och vill bidra med flera hundra miljoner euro för att åter få i gång vad man kallar "västra transpyrenéeiska banan" igen. Om fem år ska det vara full rulle här igen.

ELISABETH MONTGOMERY