Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa resor i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
1 AV 2
Världens mest romantiska stad
2 AV 2

35 fina tågresor i Europa – alla med det lilla extra

Det är hög tid att planera sommarens äventyr. Här kan du botanisera bland inte mindre än 35 olika tågsträckor i Europa, den ena vackrare än den andra.

Vi börjar i Milano och avslutar i Polen!

ITALIEN & SCHWEIZ

1. Snabbtåget Milano–Zürich

Snabbtåget från Milano tar en på knappt tre och en halv timme till Schweiz största stad Zürich (en sträcka på drygt 21 mil). Så fort man har lämnat Milano blir det naturskönt med skogar, fält och små byar. Efter Chiasso följer tåget vackra Luganosjön fram till Lugano, och före Zürich åker det delvis utmed Zugsjön. I Zürich kan man välja mellan att fortsätta ta tåget till exempelvis Frankrike, Italien eller Österrike. Eller så vänder man hemåt och tar ett höghastighetståg till Hamburg, utan byte om man så vill. Det tar cirka sju och en halv timme.
Höjdpunkter: Fantastiska vyer med höga berg och branta dalgångar.

Vyer som är svåra att se sig mätt på är det gott om mellan Milano och Zürich.Vyer som är svåra att se sig mätt på är det gott om mellan Milano och Zürich.Vyer som är svåra att se sig mätt på är det gott om mellan Milano och Zürich.
Vyer som är svåra att se sig mätt på är det gott om mellan Milano och Zürich. Foto: Taljat David / Shutterstock

5. Centovalli Express, Locarno–Domodossola

Denna två timmar långa tågresa mellan Locarno intill Lago Maggiore i Schweiz och Domodossola i Italien är något av en hemlig pärla. Tåget åker över 83 broar och genom 34 tunnlar. Efter att man har passerat Ponte Brolla åker tåget västerut in i Centovalli som har fått sitt namn efter de otaliga dalar som förgrenar sig härifrån. Under färden uppåt tar sig tåget över broar och viadukter. Innan det når Intragna korsar det floden Isorno på en 80 meter hög järnviadukt. Efter Verdasio åker tåget vidare in i Valle Vigezzo, där Lepontinska alperna reser sig. Efter gränsstaden Camedo är man i Italien. Resan avslutas i Domodossola, med ett fint historiskt centrum och renässanspalats.
Höjdpunkter: Vattenfall som störtar över stup, vingårdar i bergen, raviner samt kastanje- och bokskogar. 

TYSKLAND & ITALIEN

2. Brennerbahn, München–Venedig

Två vackra städer – München och Venedig – binds samman av den drygt 56 mil långa Brennerbahn. Under sex och en halv timme färdas man genom tre länder – Tyskland, Österrike och Italien. I den österrikiska restaurangvagnen äter man rejäla måltider och kan dricka viner från Tyrolen. Man kan förstås välja att stanna till på olika platser på vägen. Varför inte sträcka på benen i Brennerpasset, 1 371 meter över havet, resans högsta punkt? Eller spana in den berömda balkongen i Verona där Romeo uppvaktade Julia (finns med på Unescos världsarvslista)? EuroCity från München till Venedig går en gång om dagen på vardagar och på helgerna går två andra tåg. Annars måste man byta i Verona.
Höjdpunkter: Förutom München och Venedig i sig: utsikten över de många vingårdarna. 

Åk tåg mellan Schweiz och Italien.Åk tåg mellan Schweiz och Italien.Åk tåg mellan Schweiz och Italien.
Åk tåg mellan Schweiz och Italien. Foto: Mor65_Mauro Piccardi / Shutterstock

3. Cinque Terre Express, Levanto–La Spezia

Världsberömda kuststräckan Cinque Terre ligger i landskapet Ligurien i norra Italien, cirka åtta mil öster om Genua. Ett tips är att upptäcka området med hjälp av Cinque Terre Express som stannar i flera orter i området. Tåget mellan Levanto och La Spezia går ofta, ungefär var tjugonde minut, och stannar i Monterosso, Vernazza, Corniglia, Manarola, Riomaggiore och La Spezia. Om man kommer från Milano tar man tåget till Levanto, kommer man i stället söderifrån hoppar man på Cinque Terre Express i La Spezia.
Höjdpunkter: Under tågresan färdas man längs de vackra och dramatiska bergen som sluttar mot Medelhavet. Kliv av vid någon av byarna och ät lunch, bada eller promenera.

Upptäck Cinque Terre från tåget.Upptäck Cinque Terre från tåget.Upptäck Cinque Terre från tåget.
Upptäck Cinque Terre från tåget. Foto: Sandor Gora / Shutterstock

SLOVENIEN & ITALIEN

4. Bohinj Railway, Jesenice–Trieste

Bohinj Railway bjuder på en runt fyra timmar lång resa med ett gammalt ånglok – en oförglömlig upplevelse för riktiga järnvägsentusiaster. Rutten startar i slovenska Jesenice och löper ner till italienska Trieste och passerar pittoreska orter som Vintar Gorge och Nova Gorica. Tåget åker igenom 28 tunnlar och över 65 broar, den längsta av dem är Bohinjtunneln som byggdes 1904 och är drygt 6 300 meter lång.
Höjdpunkter: Vackra bergsbyar, vingårdar och fruktträdgårdar. 

Frodigt och grönt mellan Slovenien och Italien.Frodigt och grönt mellan Slovenien och Italien.Frodigt och grönt mellan Slovenien och Italien.
Frodigt och grönt mellan Slovenien och Italien. Foto: Anze Furlan / Shutterstock

ITALIEN & ÖSTERRIKE

6. Semmeringbanan, Wien–Venedig

Det ska sägas på en gång – hela denna sträcka är inte Semmeringbanan, bara den fyra mil långa sektionen mellan Gloggnitz (en timme från Wien) och Mürzzuschlag. Men genom att starta denna klassiska tågresa i Wien i Österrike och på knappt åtta timmar ta sig hela vägen till Venedig i Italien får man även uppleva den världsarvsklassade Semmeringbanan från 1854, Europas första bredspåriga bergsjärnväg. Hela den 60 mil långa sträckan mellan Wien och Venedig är spektakulär. Tågbanan bär konstant uppför och i slingrande serpentiner, och man åker bland annat genom 14 tunnlar och över 16 viadukter och mer än 100 sten- och järnbroar. 

Höjdpunkter: Förutom självklart Venedig även fina semesterorten Klagenfurt i södra Österrike. Här rekommenderas det att man kliver av och exempelvis upptäcker till de historiska delarna av staden med vackert renoverade palats.

Anrika Semmeringbanan mellan Österrike och Italien är något man måste göra någon gång i livet.Anrika Semmeringbanan mellan Österrike och Italien är något man måste göra någon gång i livet.Anrika Semmeringbanan mellan Österrike och Italien är något man måste göra någon gång i livet.
Anrika Semmeringbanan mellan Österrike och Italien är något man måste göra någon gång i livet. Foto: trabantos / Shutterstock

7. Trenino Verde, Sardinien

”Gröna tåget” på Sardinien har varit i bruk i över 150 år och går över hela ön: Mandas–Sadali, Mandas–Laconi, Arbatax–Gairo, Sindia–Bosa och Palau–Tempio. De som besöker huvudstaden Cagliari kan ta tunnelbanan till Monserrato och där hoppa på ett tåg till Mandas. Varje tur tar mellan knappt två timmar och drygt tre och en halv timme. Under resan gång passerar man höga berg, glittrande hav, städer och byar. Inte mycket har förändrats sedan den berömde brittiske författaren och poeten D H Lawrence åkte tåget och förtjust skrev om det i reseboken ”Sea and Sardinia” 1924.
Höjdpunkter: När konduktören plötsligt hoppar av tåget och föser bort fåren som har förirrat sig upp på spåret.

Gulliga gröna tåget på Sardinen.Gulliga gröna tåget på Sardinen.Gulliga gröna tåget på Sardinen.
Gulliga gröna tåget på Sardinen. Foto: Radek Vicar / Shutterstock

SCHWEIZ & ITALIEN

8. Berninaexpressen, Chur–Tirano 

Den drygt 14 mil långa Berninaexpressen går från Chur i Graubünden i Schweiz till Tirano i norra Italien. Tågresan varar i cirka fyra timmar och tar en med på en hisnande tur bland bergspass och glaciärer. Som högst når man över 2 250 meters höjd. Från tågets panoramafönster får man en fantastisk utsikt då man passerar över 195 broar och 55 tunnlar under färden till Tirano. Den sektion som brukar kallas Albulabanan finns med på Unescos världsarvslista. Mellan Chur och Samedan, nära Sankt Moritz, delar Berninaexpressen rutten med sitt systertåg Glaciärexpressen och korsar den berömda Landwasserviadukten i Schweiz som spänner mellan två skogsklädda klippor 65 meter ovanför en slingrande flod. Det är då de flesta plockar fram sina kameror för att föreviga utsikten.
Höjdpunkter: Mäktiga Morteratschglaciären och drygt 4 000 meter höga Piz Bernina, det högsta berget i Östalperna som också har gett rutten dess namn. 

Med glaciären i bakgrunden.Med glaciären i bakgrunden.Med glaciären i bakgrunden.
Med glaciären i bakgrunden. Foto: sculpies / Shutterstock

9. Circumetna, Sicilien

En tre timmar lång tågresa runt berget Etna på Sicilien bjuder på vackra vyer över Europas högsta vulkan, 3 300 meter hög. Tåget avgår från Catania och kör den elva mil långa sträckan västerut via Paterno, Adrano och Bronte för att sedan svänga österut vid Randazzo och avsluta i kuststaden Riposto i norr. I tågbiljetten ingår hop-on-hop-off-bussar i byarna längs linjen, så att du kan besöka vingårdar och testa det världsberömda Etnavinet.
Höjdpunkter: Det svarta lavalandskapet som är typiskt för området.

Med tåg genom italienskt lavalandskap.Med tåg genom italienskt lavalandskap.Med tåg genom italienskt lavalandskap.
Med tåg genom italienskt lavalandskap. Foto: Locomotive74 / Shutterstock

SCHWEIZ

10. Golden Pass, Luzern–Montreux 

Den 19 mil långa Golden Pass som tar cirka fem och en halv timme börjar (eller slutar) i tysktalande Luzern i mellersta Schweiz och fransktalande Montreux vid Genèvesjön i väster. Orter på vägen är bland andra Meiringen, Interlaken, Spiez, Zweisimmen och Gstaad. Rutten delas in i tre sektioner: Luzern–Interlaken Ost, Interlaken Ost–Zweisimmen och Zweisimmen–Montreux. Vill man bara åka en sektion väljer många den sistnämnda. Här är det som häftigast med klättringar upp och ner för bergen och utsikten över Genèvesjön. Det finns numera även en Golden Pass Express som går direkt mellan Interlaken och Montreaux, detta tåg tar drygt tre timmar.
Höjdpunkter: Hoppa på Chokladtåget från Montreux till Broc. Här kan man provsmaka den berömda schweiziska chokladen och även stanna till i den vackra grannbyn Gruyères och mumsa på osten med samma namn.  

Gör ett stopp i vackra medeltidsbyn Gruyères och smaka på ostarna.Gör ett stopp i vackra medeltidsbyn Gruyères och smaka på ostarna.Gör ett stopp i vackra medeltidsbyn Gruyères och smaka på ostarna.
Gör ett stopp i vackra medeltidsbyn Gruyères och smaka på ostarna. Foto: Keitma / Shutterstock

 

11. Glaciärexpressen, Sankt Moritz–Zermatt 

Denna berömda och lyxiga tågresa tar passagerarna med på en slingrande färd uppför bergspassen till en höjd på över 2 000 meter, över 291 broar och genom 90 tunnlar. Glaciärexpressen kallas ibland för världens långsammaste expresståg (det tuffar på i cirka 40 kilometer i timmen), men det är också avsiktligt för att man ska hinna njuta av vyerna genom de stora panoramafönstren. Om möjligt – boka fönsterplats!  Tåget (som går tre gånger om dagen) kör mellan de båda lyxiga schweiziska skidorterna och tar åtta timmar och har då avverkat 29 mil. Om det är lite för dyrt för ens budget kan man alltid ta något av lokaltågen som avgår varje timme och färdas samma rutt (och lite snabbare). Dock får man leva utan panoramafönstren.
Höjdpunkter: Den 4 478 meter höga bergstoppen Matterhorn och den bågformade Landwasserviadukten med sex valv. 

En av höjdpunkterna på Glaciärexpressen.En av höjdpunkterna på Glaciärexpressen.En av höjdpunkterna på Glaciärexpressen.
En av höjdpunkterna på Glaciärexpressen. Foto: worldclassphoto / Shutterstock

ÖSTERRIKE

12. Mariazellerbahn, Sankt Pölten–Mariazell

Mariazellerbahn är en smalspårig järnväg som trafikerar sträckan mellan Sankt Pölten och den kända pilgrimsorten Mariazell. Den har av tidningen The Guardian utsetts till en av de tio bästa tågsträckorna i Europa. Den nästan åtta mil långa sträckan går längs den natursköna Pielachdalen, passerar 19 viadukter och åker genom 21 tunnlar. Det finns flera tågalternativ som alternerar beroende på årstid. Den enklaste och billigaste är det moderna tåget Himmelstreppe som har trafikerat sträckan sedan 2013. Man kan också välja att hoppa på ett gammalt ångdrivet tåg, eller ta ett förstklassigt tåg med panoramafönster. De är i trafik från april/maj till strax före jul.
Höjdpunkter: Fantastiska vyer över nationalparken Ötscher-Tormäuer. 

TYSKLAND

13. Brockenbahn, Drei Annen Hohne–Brocken

Brockenbahn är en del av Harzer Schmalspurbahnen, ett 14 mil stort nätverk av smalspåriga järnvägar i bergskedjan Harz i norra Tyskland. Sträckan mellan Drei Annen Hohne och Brocken utgör själva Brockenbahn, men det går även direkttåg till och från medeltidsstaden Wernigerode, som är med på Unescos världsarvslista. Brockenbahn är knappt två mil kort och trafikeras av ångloksdrivna tåg, det är faktiskt en av Tysklands få kvarvarande platser där detta fortfarande förekommer. De ångloksdrivna tågen går dagligen, men det finns även moderna rälsbussar som inte dras av ånglok.
Höjdpunkter: Bergskedjan Brocken som är täckt av snö 120 dagar om året. Många väljer att åka tågsträckan mellan januari och mars för att se landskapet i vinterskrud. 

Brockenbahn i vinterskrud.Brockenbahn i vinterskrud.Brockenbahn i vinterskrud.
Brockenbahn i vinterskrud. Foto: fokke baarssen / Shutterstock

14. Mittelrheinbahn, Köln–Mainz 

Mittelrheinbahn förbinder bland annat städerna Köln, Bonn, Koblenz och Mainz i västra Tyskland. Den drygt 18 mil långa sträckan trafikeras av både långdistanståg och regionaltåg. Väljer man regionaltåget stannar det i flera av de byar som tåget passerar under den cirka en och en halv timme långa färden. Många passar då på att besöka någon av de många vingårdar som finns längs Rhenfloden. Den sträcka som anses allra vackrast är den mellan Koblenz och Bingen. Här går tåget genom Rhendalen, ett av de tjusigaste landskapen i Tyskland.
Höjdpunkter: Den berömda 132 meter höga Loreleiklippan vid floden Rhens strand vid Sankt Goarshausen. Reser man från Köln till Mainz ska man sitta på vänster sida för bästa utsikt.

15. Rügensche Kleinbahn, Putbus–Görhen

Rügensche Kleinbahn anlades 1895 och är en två och en halv mil lång järnväg mellan Putbus och Göhren på Tysklands största ö Rügen i Östersjön. Den smalspåriga järnvägen trafikeras året runt av ett charmigt gammalt ånglok med tillhörande vagnar i klassisk stil. Maxhastigheten är bara 30 kilometer i timmen, och resan tar cirka 45 minuter. Rutten kallas ibland för Rügens badjärnväg, eftersom många passagerare besöker de traditionella badorterna Binz, Baabe, Sellin och Göhren. Om man köper ett dagskort kan man hoppa av och på vid så många stopp man vill längs vägen.
Höjdpunkter: Små söta byar, skogar och böljande fält. 

16. Badische Schwarzwaldbahn, Offenburg–Konstanz

En nästan 15 mil lång dubbelspårig, elektrifierad järnvägslinje i södra Tyskland som bjuder på makalösa natursköna vyer i bergsområdet Schwarzwald. Dessutom åker tåget genom 39 tunnlar och över två viadukter. Sträckan mellan Hornberg och Sommerau är extra vacker, då tåget klättrar 448 meter mellan Hornberg (384 meter över havet) och Sommerau (832 meter över havet).
Höjdpunkter: Den medeltida kulturstaden Donaueschingen intill floden Donau. Under många år fungerade staden som en residensstad för furstar, och slottet mitt i staden byggdes som ett furstehus under 1500-talet.

FRANKRIKE

17. Train des Pignes, Nice–Digne-les-Bains

Tre gånger om dagen avgår det charmiga smalspåriga Train des Pignes i Provence. Det startar (eller slutar) i kuststaden Nice, går via Les Alpes Maritimes till Digne-les-Bains i inlandet. Under sin 15 mil långa färd passerar det ett 30-tal små orter. Namnet Train des Pignes betyder ”tallkottståget”, och det finns två teorier bakom namnet: antingen att tåget gick så långsamt att passagerna hann kliva av och plocka tallkottar medan tåget åkte, eller så var det för att det förr i världen var kolbrist och att tågmaskinisterna därför eldade med tallkottar. Alldeles oavsett kryllar det av tallar och tallkottar utmed färden.
Höjdpunkter: Dramatiska vyer över bergen, gröna dalgångar och den medeltida bergsbyn Entrevaux med ett kastell uppe på toppen.

Tallkottståget.Tallkottståget.Tallkottståget.
Tallkottståget. Foto: Steven Phraner / Shutterstock

18. Le Train Jaune, Villefranche-de-Conflent–Latour-de-Carol

”Det gula tåget” eller ”Kanariefågeln” som den ibland kallas, har sedan 1910 kämpat sig uppför den smalspåriga järnvägen i franska Pyrenéerna. Sträckan är drygt sex mil lång, tar fyra och en halv timme och trafikeras av franska SNCF som vanligt regionaltåg. När vädret tillåter kör man också med några öppna vagnar med träbänkar. Längs vägen passerar man två broar, fyra akvedukter och 19 tunnlar. Höjdrekordet sätts vid stationen i Bolquère-Eyne, nästan 1 600 meter över havet.
Höjdpunkter: Den 156 meter långa hängbron Pont Gisclard från 1909, Frankrikes största hängbro i metall. Och den högt belägna byn Latour-de-Carol, på gränsen till Spanien, med många fina vandringsleder. 

Det gula tåget i Villefranche-de-Conflent.Det gula tåget i Villefranche-de-Conflent.Det gula tåget i Villefranche-de-Conflent.
Det gula tåget i Villefranche-de-Conflent. Foto: Julen Prieto / Shutterstock

FRANKRIKE & SPANIEN

19. Snabbtåget Paris–Barcelona

På bara sex och en halv timme kan man med ett dubbeldäckat modernt snabbtåg numera flytta sig mellan två metropoler i två olika länder: Paris i Frankrike och Barcelona i Spanien, en sträcka på drygt 100 mil. Tågbolagen SNCF från Frankrike och Renfe från Spanien samarbetar, vilket gör att tåget går direkt och på regelbunden basis, med minst två dagliga avgångar året runt. På vissa av sträckorna når tåget upp i 320 kilometer i timmen.
Höjdpunkter: De mjuka kullarna i Champagne och Bourgogne, lavendelfälten i Provence och de snöklädda topparna i Pyrenéerna.  

PORTUGAL

20. Linha do Douro, Porto–Pocinho

En betagande vacker tre och en halv timme lång rutt som börjar (eller slutar) i portugisiska Porto, med vacker arkitektur, underbar mat och mysiga små hotell. Den 16 mil långa färden genom 20 tunnlar, över 35 broar och förbi 34 stationer leder till den lilla byn Pocinho i norra Portugal, nära floden Douro. Många som tar tåget stannar bara i Pocinho för att äta lunch och vänder sedan tillbaka till Porto. Här är det verkligen resan som är målet.
Höjdpunkter: Sträckan mellan Régua och Porcino, där tåget slingrar sig längs kanten av den gröna Dourofloden. Tågets högra sida har den bästa utsikten över floden och de klättrande vinterrasserna.

STORBRITANNIEN

21. Cambrian Line, Shrewsbury–Pwhelli 

Cambrian Line, som invigdes redan 1869, är en av Storbritanniens dolda skatter. Det är en 19 mil lång järnvägslinje med spektakulära vyer genomsyrade av historia och nostalgi. Tåget startar (eller slutar) i Shrewsbury i grevskapet Shropshire i England, en och en halv mil öster om gränsen till Wales. Sedan tar det under tre och en halv timme passagerarna över till Wales med utsikt över Kambriska bergen, klippor, historiska slott och borgar. I Dovey smälter linjen samman med Cambrian Coast Line.
Höjdpunkter: Allra vackrast är sträckan som går just från Dovey utmed kusten till den svårstavade fiske- och skeppsbyggarstaden Pwllheli. Vid ändstationen kan man frossa i fisk och skaldjur.

22. Swansea–Shrewsbury

Ytterligare en vacker, drygt 19 mil lång, tågrutt i Wales. Denna går i inlandet från Swansea i södra Wales till Shrewsbury i grevskapet Shropshire i England, en och en halv mil öster om gränsen till Wales. Tåget, som tar drygt tre timmar, korsar två imponerande viadukter vid Knucklas och Cynghordy, går genom sex tunnlar och stannar vid 29 orter utmed vägen. Några som är väl värda ett besök är Knighton med flera natursköna vandringsstråk som Offa's Dyke Path, Glyndwr's Way och Heart of Wales Line Trail. Llandrindod Wells bjuder på en viktoriansk kurortsupplevelse. Koppla till exempel av i Metropole Hotel's Rock Spa med en 18 meter lång uppvärmd inomhuspool under ett stort glastak.  
Höjdpunkter: Rutten utmed naturreservatet Loughor Estuary med olika sorters fåglar och annat djurliv.

En av Storbritanniens dolda skatter går som på räls.En av Storbritanniens dolda skatter går som på räls.En av Storbritanniens dolda skatter går som på räls.
En av Storbritanniens dolda skatter går som på räls. Foto: David JC / Shutterstock

23. East Coast Main Line, London–Edinburgh

Med täta avgångar och i hög hastighet följer tåget Flying Scotsman's historiska bana mellan Englands och Skottlands huvudstäder, som i år firar 100 år. Under den 63 mil långa färden passerar det på vägen bland annat York, som är väl värt ett stopp. Utforska de medeltida gatorna, katedralen och National Railway Museum. Sträckan mellan Newcastle och den skotska gränsen är en av Europas vackraste tågupplevelser. Strax före Berwick-upon-Tweed åker tåget över Royal Border Bridge, och sedan är man i Skottland. Efter cirka fyra och en halv timme är man i charmiga Edinburgh.
Höjdpunkter: Den magnifika kustlinjen som är späckad med slott mellan Alnmouth och Berwick-upon-Tweed.

Den flygande Skotten in action!Den flygande Skotten in action!Den flygande Skotten in action!
Den flygande Skotten in action! Foto: Karl Weller / Shutterstock

24. Royal Scotsman, Edinburgh–Perth

Bara 36 passagerare ombord på ett tåg med två restaurangvagnar, riktiga sängar på golvet i de rymliga kupéerna som också har eget badrum – och magisk utsikt över de undersköna skotska högländerna. Lyxtåget Royal Scotsman erbjuder olika turer på mellan två och sju dagar mellan april och oktober, samtliga utgår från Edinburgh. Den kortare tar en till Perth via Inverness. På vägen passerar man det spektakulära bergspasset Drumochter på 452 meters höjd, den högsta punkten i hela det brittiska järnvägsnätet, och även viadukten Findhorn, söder om Inverness.
Höjdpunkter: Från utsiktsvagnen ser man ut över dimhöljda berg, spegelblanka sjöar och mäktiga slottsruiner.

RUMÄNIEN

25. Semmeringul Banatean, Oraviţa–Anina

Sydösteuropas äldsta fungerande tåglinje mellan Oraviţa och Anina tar en över de vackra bergen i regionen Caraș-Severin i västra Rumänien. Tåget har varit i bruk sedan 1869, och sträckan är bara drygt tre mil lång. Tåget hinner dock under de två timmar som resan tar åka genom 14 tunnlar och över tio viadukter. Det lockar många besökare tack vare den tjusiga utsikten. Många tycker att rutten inte bara är Rumäniens utan sydöstra Europas vackraste.
Höjdpunkter: Järnvägen i sig är fascinerande, och anses vara en viktig del av Rumäniens kulturarv. 

SPANIEN

26. El Transcantábrico, San Sebastián–Santiago de Compostela

El Transcantábrico anses vara en av världens lyxigaste tågresor, ungefär som ett femstjärnigt hotell på hjul. Tågresan börjar (eller slutar) i San Sebastián i regionen Baskien och avslutas efter åtta dagar och 80 mil i den berömda pilgrimsstaden Santiago de Compostela. På vägen har man passerat berömda städer som Santander, Oviedo, Gijón och Bilbao, och eftersom tåget står stilla varje natt har man möjlighet att hoppa av och utforska orten där man råkar befinna sig just då. För den som tycker att resan är väl dyr går det lika bra att åka sträckan med lokaltågen.
Höjdpunkter: Själva tåget är förstås något utöver det vanliga med lampetter, träpaneler och orientaliska gångmattor. På tåget finns dessutom barer, loungeavdelningar och dansgolv.

27. Tåget mellan Oviedo och Vigo

Det tar runt tio timmar att resa de 26 milen mellan Oviedo på Spaniens nordkust till Vigo i Galicien på västkusten. Under resan passerar man bland annat över kalkstensbergen Picos de Europa och förbi den gamla guldhandelsstaden León. Väl framme kan man njuta av den spanska västkusten och den dramatiska Atlanten. Eftersom detta är ett modernt vardagståg utan servering är det en god idé att hoppa av någonstans på vägen för att äta lunch. León, en tämligen okänd turiststad, har gott om tapasbarer och dessutom ett av Spaniens vackraste torg inramat av arkader.
Höjdpunkter: Utsikten över Biscayabukten och Atlantkusten.

28. Tåget mellan Barcelona och Valencia

Från Spaniens näst största stad Barcelona till den tredje största, Valencia, är det drygt 30 mil med tåg, och den snabbaste resan tar knappt tre timmar med det så kallade Euromedtåget. Tar man Talgotåget tar det nästan fyra timmar för att det har fler stopp. Att ta tåget mellan dessa två metropoler är smidigt och enkelt, och för den som gillar storstäder är det en perfekt kombo. Barcelona har sedan länge varit en av svenskarnas favoritstäder i Europa. Perfekt för shopping, sevärdheter, krogar, konst och cava. Valencia är ett bra resmål för den som inte vill trängas med horder av turister. Det bidrar också till att priserna generellt är lägre här. Dessutom är det en ovanligt trevlig storstad, känd för sina apelsiner och nationalrätten paella.
Höjdpunkter: Utsikten över Medelhavet. Åker du från Barcelona, se till att sitta på vänster sida. 

29. Feve, Santander–Bilbao

Feve står för Ferrocarriles Españoles de Vía Estrecha, vilket i princip betyder ”smalspårigt järnvägsbolag”. Feve har kört lokaltåg med smala spår i norra Spanien runt Bilbao, Gijón, León och Santander och västerut till Ferrol sedan 1965. Det här en resa för de som vill resa långsamt, den drygt elva mil långa sträckan mellan Bilbao och Santander tar tre timmar (jämfört med bussen som tar en och en halv timme). Santander i Kantabrien är en livlig hamnstad med en populär badstrand, El Sardinero, som kantas av hotell och restauranger. Bilbao är den största staden i Baskien. De historiska delarna kallas Casco Viejos och har gott om barer och restauranger i området Siete Calles. Strax intill ligger Spaniens största saluhall Mercado de la Ribera.
Höjdpunkter: Ungefär halvvägs åker man förbi floden Ría de Treto med höga berg som reser sig i bakgrunden. 

30. Tren Sóller, Palma–Sóller

En charmig rutt på en timme med antika trävagnar som har rullat på Mallorca sedan 1912. Tåget utgår från Plaza de España i Palma och tuffar de knappt tre milen till Sóller. Från Palma åker man igenom staden, vidare ut på landsbygden och börjar snart klättra upp i bergen. Tåget tar sig upp på höjder med en stigning på runt 200 meter under en sträcka på sju kilometer. För att komma igenom till andra sidan åker man över gamla valvbroar och igenom 13 tunnlar, varav den längsta är cirka tre kilometer. Från Sóller kan man sedan med den gamla spårvagnen fortsätta ner till Porto Sóller. Sträckan ner till hamnen och stranden är cirka fem kilometer och tar 20 minuter.
Höjdpunkter: Vidsträckta vidder, fält med citron- och apelsinträd och öns mäktiga bergskedja Sierra de Tramuntana. 

Det gulliga tåget mellan Palma och Sóller.Det gulliga tåget mellan Palma och Sóller.Det gulliga tåget mellan Palma och Sóller.
Det gulliga tåget mellan Palma och Sóller. Foto: proslgn / Shutterstock

SERBIEN & MONTENEGRO

31. Belgrade–Bar railway, Belgrad–Bar

En tolv timmar lång färd från den serbiska huvudstaden till Montenegros adriatiska kust genom ett oförstört berglandskap. Den drygt 47 mil långa järnvägen med 254 tunnlar och 234 broar är relativt modern – den har bara funnit sedan 1976 – och finns inte med på så många turistkartor. Tåget korsar tre landsgränser: Serbiens, Montenegros och Bosnien-Hercegovinas, men gör inget uppehåll i Bosnien. Det finns ett dagtåg och ett nattåg. För att få ut det mesta av det fantastiska landskapet, ta tåget som avgår på morgonen.
Höjdpunkter: Forsande floder, stora sjöar och överfart över Europas högsta viadukt.

Tågrälsen går genom orört bergslandskap i Montenegro.Tågrälsen går genom orört bergslandskap i Montenegro.Tågrälsen går genom orört bergslandskap i Montenegro.
Tågrälsen går genom orört bergslandskap i Montenegro. Foto: Razvan Dima / Shutterstock

GREKLAND

32. Odontotos Rack Railway, Diakopto–Kalavryta

Den drygt två mil långa järnvägen från kustbyn Diakopto via Vourasikos och Zachlorou till den historiska bergsbyn Kalavryta i norra Peloponnesos är en stor turistattraktion, vilket inte är så konstigt. Tåget tuffar makligt fram i en hastighet på 30–40 kilometer i timmen och ibland så långsamt som sex kilometer i timmen. Hela resan tar därför drygt en timme.
Höjdpunkter: Det vilda landskapet och byn Kalavryta, vid foten av det vackra berget Chelmos, med stenhus, små torg och tavernor i skuggan av plantanträden. 

33. Pelion Railway, Ano Lechonia–Miléai

Varje lördag och söndag året runt tuffar ett ångdrivet tåg mellan kuststaden Ano Lechonia på Pelionhalvön i mellersta Grekland österut till den historiska bergsbyn Miléai, en knappt två mil lång sträcka som tar en och en halv timme. Tåget med sina fyra vagnar åker på en av Europas smalaste järnvägar, bara 60 centimeter bred. Det stannar en gång, i 15 minuter, i byn Ano Gatzea, innan det åker vidare till slutdestinationen i bergen. Det historiska tåget som har varit i bruk sedan 1892 gick från början en längre sträcka, mellan Volos och Miléai, men har i dag alltså en kortare rutt.
Höjdpunkter: Gamla sten- och metallbroar och ett vilt och vackert landskap. 

Foto: Gestiafoto / Shutterstock

UNGERN

34. Gyermekvasút, Budapest–Hüvösvölgy 

Detta kallas Barnens järnväg för att barn mellan 10 och 14 år från Budapest jobbar på tåget Gyermekvasút (under överinseende av vuxna järnvägsarbetare). Barnen, som får ledigt från skolan för att göra detta, gör allt från att sälja biljetter till leda trafiken. Den drygt en mil långa sträckan tar mellan 40 och 50 minuter och går året runt (utom på måndagar). På vissa dagar trafikeras linjen av ett ångdrivet tåg. I Hűvösvölgy finns ett tågmuseum (öppet helger och skollov), där man får vet mer om den intressanta historien bakom Gyermekvasút.
Höjdpunkter: Den sista biten av sträckan upp till Hűvösvölgy slingrar sig genom en lummig grön dal med vacker skog full av ek, ask och bok. 

Foto: skovalsky / Shutterstock

POLEN

35. Parowozownia Wolsztyn, Wolsztyn–Leszno

Att kliva på det ångdrivna tåget är som en åtta mil lång resa tillbaka i tiden. Ångtågens hemvist är Wolsztyn i västra Polen, och dessa klassiska tåg avgår dagligen med både turister och lokalbefolkning (tåget går även till Poznań). Tyvärr hotas nu hela verksamheten av nedläggning på grund av ekonomiska nedskärningar. Lokstallet i Wolsztyn byggdes 1907 och är det sista i drift i Europa. Det äldsta loket är från 1908. Lokstallet är öppet för turister som älskar gammal järnvägsteknik. Varje år i början av maj deltar alla lok i en välbesökt lokparad.

Ånglokte, en av höjdpunkterna på resan.Ånglokte, en av höjdpunkterna på resan.Ånglokte, en av höjdpunkterna på resan.
Ånglokte, en av höjdpunkterna på resan. Foto: Adam J / Shutterstock

LÄS MER: Allt du vill veta om din tågsemester i Europa
LÄS MER: Tyskland – det perfekta landet att tågluffa i