Restaurangen där hela personalen lider av demens

Restaurangen är ett stödprojekt för personer med demens.

Foto: YUKI MORISHIMA(D-CORD)

1 av 2: Restaurangen är ett stödprojekt för personer med demens.

99 procent av kunderna säger sig vara nöjda.

Foto: YUKI MORISHIMA(D-CORD)/PRESSBILD

2 av 2: 99 procent av kunderna säger sig vara nöjda.

Skulle du våga äta på den här restaurangen? 

Man erkänner själva att 37 procent av alla beställningar blir fel. 

Förklaring? Alla som jobbar på krogen är dementa. 

Andra har också läst

Jo, det är helt sant.

Japan är känd för sina många märkliga temakaféer och restauranger.

”Restaurangen för felbeställningar” är en av de allra mest originella. 

Men den har ett behjärtansvärt syfte.

Idén föddes för två år sedan av den japanske entreprenören Shiro Oguni.

– Demens är så missförstått, säger han till Lonely Planet.

– Folk tror att de drabbade inte klarar av att göra någonting själv och det medför ofta att demenssjuka blir isolerade från omvärlden. 

Cirka 35 miljoner personer jorden runt lever i dag med demens enligt Världshälsoorganisationen (WHO).

Ogunis syfte med restaurangen är att öka allmänhetens kunskap om demens, skapa en större öppenhet och acceptans för sjukdomen och minska det sociala stigmat kring den. 

LÄS MER: Unika kaféets galna koncept: helt fullt med gullegrisar 

Foto: YUKI MORISHIMA(D-CORD)/PRESSBILD

99 procent nöjda kunder med den här personalen!

99 procent nöjda kunder

Enligt en undersökning han låtit göra blir 37 procent av beställningarna fel, men 99 procent av alla besökare förklarat sig nöjda med besöket. 

På egna hemsidan skriver restaurangen humoristisk om den höga felmarginalen:

Du tycker det låter galet, en restaurang som inte ens kan ta en rätt beställning. 

Hur som helst, du kan lita på att även om din beställning blir fel så är allt på vår meny delikat och enastående. Det garanterar vi.

Restaurangen drivs enligt ”pop-up” konceptet, det vill säga att den dyker upp med tillfällig verksamhet på olika platser i Japan. Från att ha startat i Tokyos Rappongi-distrikt har man haft verksamhet på två andra orter innan man i år återvände till Tokyo med en restaurang passande nog inrymd i samma byggnad som Japans departement för hälsa, arbete och välfärd. 

The Restaurant of Mistaken Orders har både en hemsida på engelska och en Facebooksida.

Demenscentrum.se definierar demens så här:

”Demens är ett samlingsnamn och en diagnos för en rad symptom som orsakas av hjärnskador. Det kan yttra sig på olika sätt beroende på vilka delar av hjärnan som drabbas. Vanligen försämras minnet och förmågan att planera och genomföra vardagliga sysslor. Språk, tidsuppfattning och orienteringsförmåga är andra så kallade kognitiva förmågor som påverkas negativt. Även oro, nedstämdhet och beteendeförändringar kan tillhöra sjukdomsbilden. Sammantaget leder symptomen till att personen har svårt att klara sin tillvaro utan stöd från omgivningen”.

LÄS MER: Gulla med ormar på Tokyokaféet 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Dröm dig bort med Allt om Resor! Se erbjudande