Ser sidan konstig ut?

Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa resor i ett bättre anpassat format?

MobilTabletDator
Foto: Mariia Boiko / Shutterstock

Paketreselagen – din säkerhet på charterresan

Paketreselagen är en säkerhet för alla charterresenärer. Arrangören måste hålla vad de lovat i samband med ditt köp och ta större ansvar om något händer både innan och under resan. 

Paketreselagen är en relativt ny lag som infördes 2019 och gäller som namnet anger resor som kan beskrivas som paketresor. Den vanligaste formen av paketresor är charterresor, men bara resan består av minst två olika typer av resetjänster samt spänner över minst ett dygn (en övernattning måste ingå) faller den under lagen. 

Vad är paketreselagen?

Paketreselagen lägger stort ansvar på researrangören, som måste vara tydlig med vad som ingår i resan, som tillexempel måltider, transfer, aktiviteter, boende. Och du som kund har rätt att ställa krav på att du faktiskt får allt du blivit lovad och betalat för. 

Arrangörens ansvar är också att hjälpa dig om något skulle hända på resan. Det gäller även om det är du som har orsakat situationen, men då har arrangören rätt att ta betalt för hjälpen. 

Lagen säger också att du kan avboka resan innan den påbörjats. Avbokar du sent kan arrangören ta ut en avgift för det, men bara om denne kan visa rimliga skäl till detta.

Om researrangören skulle gå i konkurs garanteras du dina pengar tillbaka, och reglerna för ersättning vid inställda flyg har skärps. Arrangören är tvungen att ordna boende om en flygresa som ska ta dig hem blir inställd. Du har också rätt till ersättning om en del av resan uteblir eller ställs i

Lagen gäller inte:

Enbart köp av transport, som en flygresa. 

Enbart en resa med nattåg.

Resa med färja och boende i hytt. Endast boende, till exempel semesterstuga. 

Resor utan vinstsyfte, till exempel en föreningsresa till ett fotbollsläger för medlemmarna. 

Detta måste du informeras om:

Arrangörer och återförsäljare ska innan du ingår avtal informera dig om:

 Arrangörens namn, telefonnummer, besöksadress och e-postadress.

 Paketresans pris inklusive skatt och tilläggskostnader.

 Hälsobestämmelser som är aktuella inför resan.

 Pass- och visumbestämmelser.

 Din rätt att avbeställa resan och om det kostar något.

Minsta antal resenärer som ska boka resan för att den ska genomföras och när du senast ska få information om den ställs in.

 Om du kan eller ska teckna en reseförsäkring.

 I ett särskilt formulär ge information om dina rättigheter, om aktuell resegaranti, om tilläggskostnader inte är inkluderade i priset eller information om att tilläggskostnader tillkommer.

Och även det här:

 Beroende på vad som ingår i resan ska du också få information om:

 Resmål och resplan.

 Transportarrangemang.

 Inkvarteringens typ, läge och standard.

 Måltider som ingår.

 Besök eller utflykter som ingår.

 Om resan är en gruppresa och i så fall gruppens storlek.

 Om särskilda språkkrav ställs för att ta del av en turisttjänst.

 Om paketresan är lämplig för personer med nedsatt rörlighet.

Informationen ska ges på ett klart och tydligt sätt. Om en arrangör eller återförsäljare inte lämnar denna information, eller om informationen är bristfällig, kan Konsumentverket agera för att tvinga dem att lämna informationen.

LÄS MER: All inclusive – undvik dessa 9 vanliga misstag