Charterresenärer påverkas av den nya paketreselagen.
1 av 2: Charterresenärer påverkas av den nya paketreselagen. Foto: Shutterstock
Reglerna för ersättning vid inställt flyg skärps bland annat.
2 av 2: Reglerna för ersättning vid inställt flyg skärps bland annat. Foto: Shutterstock

Den nya paketreselagen – det här gäller

Paketreselagen är ett lyft för alla charterresenärer.

Med den nya lagen blir det mer kostsamt för arrangörer av charter- och paketresor att göra bort sig.

De måste hålla vad de lovat i samband med ditt köp och ta större ansvar vid till exempel inställt flyg. 

Paketreselagen infördes den 1 augusti och gäller som namnet anger resor som kan beskrivas just som paketresor. Den vanligaste formen av paketresor är charterresor. 

Men lagen gäller även sådant som teater- eller konsertresor. Resan ska bestå av minst två olika typer av resetjänster för att vara en paketresa. Och dessutom pågå i minst 24 timmar eller innehålla en övernattning.

LÄS MER: 9 saker du inte visste om Arlanda 

Vad är paketreselagen?

Nya lagen medför att arrangören, alltså den som sålt resan till dig, får mycket större ansvar än tidigare. 

Bland annat kan du som kund ställa krav på att du faktiskt får allt du blivit lovad på förhand. 

Det innebär att arrangören måste vara helt tydlig med vilka resor, vilket typ av boende och vilken mat som ingår i bokningen. 

Bland annat för att undvika missförstånd kring ovanstående måste arrangören bli tydligare när det gäller kontaktuppgifter och fungerande telefonnummer. 

Arrangören åläggs också hjälpa dig om du hamnar i svårigheter. Det gäller även om det är du själv som framkallat den svåra situationen, men då har arrangören rätt att ta betalt för sin hjälp. 

Du måste även kunna avboka resan innan den påbörjats. Avbokar du riktigt sent kan arrangören ta ut en avgift för det, men bara om denne kan visa rimliga skäl till detta.

Om företaget du bokat går i konkurs garanteras du dina pengar tillbaka. 

Reglerna för ersättning vid inställt flyg skärps. 

Nu är researrangören enligt lagen tvungen att ordna med boende åt sig när en flygresa som ska ta dig hem blir inställd. Du har också rätt till ersättning om en del av resan uteblir eller ställs in.

LÄS MER: 9 saker du inte visste om din flygresa  

Vad är en paketresa?

För att vara en paketresa ska resetjänsterna ha satts samman i ett paket och sålts av ett enstaka företag.

Den vanligaste formen av paketresor är charterresor. Men det kan även vara en paketresa om du köper flera olika resetjänster.

Som till exempel  sådant som teater- eller konsertresor.

Resan ska bestå av minst två olika typer av resetjänster för att vara en paketresa. Och dessutom pågå i minst 24 timmar eller innehålla en övernattning. 

För att en resa ska vara en paketresa ska något av detta uppfyllas enligt Hallå Konsument!:

Du har bokat resetjänsterna från ett enstaka försäljningsställe, till exempel en sajt eller resebyrå, där du valt ut tjänsterna innan du accepterat att betala.

Företaget har sålt, erbjudit eller tagit betalt för resetjänsterna till ett gemensamt pris för flera resetjänster.

Resetjänsterna har marknadsförts som en paketresa eller liknande, till exempel en charterresa eller all inclusive-resa.

Resetjänsterna har satts samman efter att du och företaget har ingått ett avtal som ger dig rätt att välja bland ett urval av tjänster. Det kan till exempel vara ett hotell med spabehandlingar där du väljer behandling först när du är på plats på hotellet.

Du har köpt resetjänsterna online av separata företag, där det första företaget överförde uppgifter om dig (namn, e-postadress och betalningsuppgifter) till ett annat företag som du inom 24 timmar från första avtalet slöts bokar en annan resetjänst med.

LÄS MER: 9 dyra misstag när du bokar hotell  

Lagen gäller inte:

Enbart köp av transport, som en flygresa. 

Enbart en resa med nattåg.

Resa med färja och boende i hytt. Endast boende, till exempel hyr en semesterstuga. 

Resor utan vinstsyfte, till exempel en föreningsresa till ett fotbollsläger för medlemmarna. 

Detta måste du informeras om:

 Arrangörer och återförsäljare ska innan du ingår avtal informera dig om:

 Arrangörens namn, telefonnummer, besöksadress och e-postadress.

 Paketresans pris inklusive skatt och tilläggskostnader.

 Hälsobestämmelser som är aktuella inför resan.

 Pass- och visumbestämmelser.

 Din rätt att avbeställa resan och om det kostar något.

Minsta antal resenärer som ska boka resan för att den ska genomföras och när du senast ska få information om den ställs in.

 Om du kan eller ska teckna en reseförsäkring.

 I ett särskilt formulär ge information om dina rättigheter, om aktuell resegaranti, om tilläggskostnader inte är inkluderade i priset eller information om att tilläggskostnader tillkommer.

LÄS MER: Värsta flygbolagen – om ditt plan blir försenat 

Och även det här:

 Beroende på vad som ingår i resan ska du också få information om:

 Resmål och resplan.

 Transportarrangemang.

 Inkvarteringens typ, läge och standard.

 Måltider som ingår.

 Besök eller utflykter som ingår.

 Om resan är en gruppresa och i så fall gruppens storlek.

 Om särskilda språkkrav ställs för att ta del av en turisttjänst.

 Om paketresan är lämplig för personer med nedsatt rörlighet.

Informationen ska ges på ett klart och tydligt sätt. Om en arrangör eller återförsäljare inte lämnar denna information, eller om informationen är bristfällig, kan Konsumentverket agera för att tvinga dem att lämna informationen.

LÄS MER: Här är allt du måste veta om pass – frågor och svar 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Dröm dig bort med Allt om Resor! Se erbjudande