20 frågor du alltid velat ställa om resor

Hur ska man veta om flygbolaget är säkert? Varför har vissa hotell fem stjärnor och andra bara tre? Hur får jag råd att flyga business?

Här är svaren på 20 frågor du alltid velat ställa om resor.

Den största skillnaden numera är ofta att lågprisbolagen inte ingår i någon flygbolagsallians.

1. Vad är det för skillnad på lågprisflyg och vanligt flyg?

Skillnaden blir allt mindre i takt med att även fullservicebolagen skär ner på sin service och exempelvis säljer resor med bara handbagage. Samtidigt har lågprisbolagen börjat med reserverade platser. 

Den största skillnaden numera är ofta att lågprisbolagen inte ingår i någon flygbolagsallians och att det därför blir struligare om flighter blir inställda. Inget annat bolag går in och flyger de strandsatta passagerarna. 

Men med lågprisbolag brukar man normalt mena flygbolag där…

…bara själva biljetten ingår i priset. Incheckat bagage, mat med mera kostar extra.

…man bara kan köpa biljetter från en punkt till en annan utan mellanlandningar.

…det inte finns platsreservation.

…det bara finns en passagerarklass.

…alla plan är av samma typ.

Lågprisbolagen är ofta billigast – men inte alltid, så kolla andra alternativ också.

 

Alla bolag som flyger till eller inom EU måste uppfylla vissa krav. Foto: Peshkov - Fotolia

2. Hur kollar jag om ett flygbolag är säkert?

Alla bolag som flyger till eller inom EU måste uppfylla vissa krav. De som inte gör det hittar du på:  www.ec.europa.eu/transport/modes/air/safety/air-ban/index_sv.htm.

Tidigare olyckor behöver inte säga så mycket om dagens säkerhet, men om du vill kolla finns olycksstatistik på www.aviation-safety.net.

 

De åtråvärda platserna brukar först gå till passagerare med bonuskort. Foto: Finnair

3. Jag skulle vilja flyga businessklass… men har inte råd. Hur blir jag uppgraderad?

De som flyger (och betalar för) businessklass har fri avbokning, vilket betyder att de ibland inte dyker upp. Samtidigt kan det vara överbokat i turistklass. Då finns chansen till uppgradering. 

De åtråvärda platserna brukar först gå till passagerare med bonuskort, ju mer gyllene desto bättre. Har du inte guldkort är chansen mindre, men det underlättar att resa ensam och vara propert klädd. Reser du med barn kan du glömma uppgradering.

 

Ibland finns också möjlighet att uppgradera sig till rabattpris i samband med check in.

4. Om jag vill betala för businessklass då, men bara lite?

När businesspassagerare inte kommer och man redan hunnit lasta mat till dem händer det att platser reas ut på planet före avgång. Säg gärna till en flygvärdinna att du är intresserad redan innan de frågar. 

Det är billigare än en riktig businessbiljett, men inte på något sätt gratis.

Ibland finns också möjlighet att uppgradera sig till rabattpris i samband med check in. Du kan också använda poäng till uppgradering om du har bolagets bonuskort.

 

Nej, dörren öppnas inåt och lufttrycket i planet är så mycket högre än utanför.

5. Kan man öppna flygplansdörren under flygning?

Nej. Dörren öppnas inåt och lufttrycket i planet är så mycket högre än utanför att det helt enkelt inte går att få upp dörren. 

När planet rullar på marken är det däremot möjligt, då är lufttrycket detsamma på båda sidor dörren.

 

Inom EU är priserna reglerade och inte så höga, men utanför EU kan det blir riktigt dyrt. Foto: Colourbox

6. Hur slipper jag en svindyr mobilräkning efter resan?

Inom EU är priserna reglerade och inte så höga, men utanför EU kan det blir riktigt dyrt.

Koppla upp dig på ett gratis wifinät och använd det när du surfar eller ringer med Skype. 

Det finns på många hotell, kaféer och restauranger på de flesta resmål. 

Vill du ringa lokalt och till ditt ressällskap köper ni lokala simkort. Kolla bara så att telefonerna inte är operatörslåsta. 

 

 

Bankomaterna fungerar som hemma. Foto: Milos Bicanski

7. Hur gör man när man tar ut pengar ur bankomat utomlands?

Bankomaterna fungerar som hemma, men texten är inte på svenska. Kolla först så att det finns en dekal som visar att bankomaten tar Visa eller Mastercard, beroende på vad du har.

Stoppa in kortet som vanligt. Ofta förstår bankomaten då att det är ett utländskt kort och du får text på engelska. Ibland får man välja språk. Följ sedan anvisningarna. Om du får en fråga om du vill registrera uttaget i svenska kronor eller landets valuta ska du välja landets valuta. Du får då betala din banks valutapåslag och eventuella växlingsavgift och inget mer. Väljer du svenska kronor får du betala den utländska bankens avgift som kan vara högre.

 

Vid resa utanför EU får du ta med motsvarande 10 000 euro i kontanter.

8. Hur mycket valuta får man ta med då man reser utomlands på semester? 

Vid resa utanför EU får du ta med motsvarande 10 000 euro (cirka 100 000 kronor) i kontanter eller värdepapper utan att anmäla det till Tullverket.

 Inom EU finns inga restriktioner.

 

De flesta länderna i EU har en gemensam klassificering. Foto: Tomas Leprince

9. Vad betyder hotellstjärnorna?

I Sverige och i många andra länder är hotellen klassificerade med en till fem stjärnor. De flesta länderna i EU har en gemensam klassificering. Den avslöjar vilken standard hotellet har, men säger ingenting om det är trivsamt eller snyggt inrett.

EU:s kriterier innebär bland annat detta:

En stjärna: Toalett, bad/dusch, tv, stol, skrivbord och garderob på rummet.

Två stjärnor: Dessutom sänglampa, handduk, duschkräm och schampo på rummet, internet i allmänna utrymmen, möjlighet att betala med kort.

Tre stjärnor: Dessutom tvåspråkig personal, minst 18 centimeter tjock madrass, säkerhetsbox i receptionen, internet på rummet.

Fyra stjärnor: Dessutom hiss, byte av lakan minst två gånger i veckan, tillgång till dagstidningar, kuddmeny, flexibel sminkspegel, minibar, frukostbuffé med varma rätter, roomservice 14 timmar/dygn.

Fem stjärnor: Dessutom parkerings-, stryk- och bagageservice, uppbäddning på kvällen, två kuddar per person, säkerhetsbox på rummet, badrock och tofflor, roomservice dygnet runt.

 

All inclusive betyder väldigt sällan att allt verkligen är inkluderat. Foto: Anton Chernov (Antonchernov.Com)

10. Vad är skillnaden på all inclusive och helpension?

Helpension innebär att frukost, lunch och middag ingår i hotellpriset. Men bara mat, inte dryck. All inclusive omfattar dessutom dryck (ofta bara lokalt tillverkade drycker) och glass, fika med mera under dagen. Ibland ingår också olika aktiviteter på hotellet.

Men all inclusive betyder väldigt sällan att allt verkligen är inkluderat. Ofta får man bara äta och dricka under särskilda tider och bara viss mat, godis, glass och dryck ingår.

 

Uppge för flygbolaget redan vid bokningen vilket behov ni har av assistans.

11. Hur hittar jag resor och hotell som är tillgängliga för handikappade?

Svenska Welltrips.com är en svensk hotellportal med bara tillgängliga hotell. Där kan du notera vilken typ av tillgänglighet du söker. Även på hotellbokningssajten Hotels.com kan du avgränsa sökningen till tillgänglighetsanpassade rum.

Uppge för flygbolaget redan vid bokningen vilket behov ni har av assistans. Påminn vid incheckningen.

Sage Traveling är en amerikansk resebyrå för rörelsehindrade. På www.sagetraveling.com har grundaren John Sage betygsatt några av Europas viktigaste turiststäder ur tillgänglighetsperspektiv.

 

 

De flesta har också undantag för riskfyllda aktiviteter som bergsklättring, dykning och offpiståkning. Foto: Jenny Holmqvist

12. Räcker hemförsäkringen och de försäkringar som finns på kreditkortet som man betalar resan med?

Alla svenska hemförsäkringar har ett reseskydd som täcker kostnader vid akut sjukdom och hemtransport vid allvarlig skada. Men en del bolag ersätter bara upp till ett maxbelopp. De flesta har också undantag för riskfyllda aktiviteter som bergsklättring, dykning och offpiståkning. Hemförsäkringen gäller inte heller längre än 45 dagar (i vissa fall 60 dagar). I en tilläggsförsäkring ingår ofta självriskeliminering och avbeställningsskydd. 

Reseförsäkringen som ingår när man betalar med plastkort är ett komplement till hemförsäkringen. Den innehåller ofta avbeställningsskydd, ersättning vid förseningar samt invaliditetsersättning vid mycket svåra olycksfall. Observera att denna försäkring bara gäller dig och din familj, ingen annan även om du köpt biljett åt dem med kortet. 

Det viktigaste är alltså att ha hemförsäkring. Läs mer på www.bankforsakring.konsumenternas.se.

 

 

Kolla utrikesdepartementets reseråd. Foto: Yakobchukolena - Fotolia

13. Hur vet jag om mitt resmål är säkert att resa till?

Kolla utrikesdepartementets reseråd på www.regeringen.se/uds-reseinformation/.

Där finns en lista på länder som UD avråder att resa till. 

UD har också Facebooksidan och appen UD Resklar med råd och tips inför resan.

www.swedenabroad.com ger svenska ambassader reseråd om sina länder.

 

UD kan avråda från resor vid naturkatastrofer. Foto: Byelikova Oksana - Fotolia

14. Vad innebär det att UD avråder från resor?

När UD avråder beror det oftast på politiska oroligheter, men det kan också handla om naturkatastrofer eller risk för smittspridning. 

Charterbolagen ställer normalt in resor om UD avråder och betalar då tillbaka pengarna. Om man reser till ett område som UD avråder från gäller normalt inte reseförsäkringen utan man måste skaffa en kompletterande försäkring.

 

 

Om du blir av med ditt pass kan ambassaden utfärda ett provisoriskt pass.

15. Vilken hjälp får jag av svenska ambassaden om jag råkar ut för något på resan?

Om du blir av med ditt pass kan ambassaden utfärda ett provisoriskt pass som bara gäller för en resa. Ordinarie pass tillverkas i Sverige och tar lång tid att få, kanske en månad. Ambassaden kan också hjälpa till att föra över pengar till dig från anhöriga.

I nödfall kan de låna ut pengar, men lånet ska i så fall betalas tillbaka inom en månad inklusive en avgift på 600 kronor. Man lånar inte ut pengar för hemtransport vid dödsfall. 

Om du blir gripen av polis kan ambassaden besöka dig och hjälpa till med kontakter, men inte betala borgen eller fixa ut dig på något annat sätt.

Vid stora katastrofer kan svenska staten evakuera svenskar i området. Resenärerna eller deras försäkringsbolag får stå för kostnaden.

 

Kontakta ambassaden för visumfrågor. Foto: Alexander Blinov

16. Hur tar jag reda på om jag behöver visum?

Kontakta landets ambassad eller turistbyrå. 

Information finns också på www.visumservice.se.

 

 

 

Kolla bolagets hemsida. Ser den trovärdig ut? Foto: Valeriy Lebedev

17. Hur vet jag om jag kan lita på researrangören?

Kontrollera på Kammarkollegiets webbsida www.kammarkollegiet.se/resegarantier om företaget ställt resegaranti – det vill säga deponerat pengar som ska täcka ersättning till resenärerna om bolaget skulle gå i konkurs och tvingas ställa in redan betalda resor. 

Svarta listan är Råd & Röns förteckning över de företag som vägrat följa ett beslut i Allmänna reklamationsnämnden. Du hittar den på  www.radron.se/svarta-listan/.

Kolla också bolagets webbsida. Ser den trovärdig ut? Finns kontaktuppgifter och annan information om bolaget? Är den rättstavad?

Om företaget är med i branschorganisationen SRF är det en extra trygghet. Medlemsförteckning finns på www.resebyraforeningen.se/medlemmar/medlemsforteckning.

 

 

Se till att alltid ha grundskyddet som ingår i vaccinationsprogrammet för barn.

18. Behöver jag vaccinera mig?

Se till att alltid ha grundskyddet som ingår i vaccinationsprogrammet för barn, alltså stelkramp, difteri, kikhosta, polio och mässling.

Dessutom bör du vaccinera dig mot hepatit. Utöver det beror det på vart du ska resa. Kolla på www.1177.se/Tema/Vaccinationer/.

 

 

Kortet ger rätt till sjukvård för samma patientavgift som landets invånare själva betalar.

19. Vad är det Europeiska sjukförsäkringskortet för något?

Under resor inom EU och till vissa andra länder bör du ha med dig försäkringskassans europeiska sjukförsäkringskort. 

Kortet ger rätt till sjukvård för samma patientavgift som landets invånare själva betalar. Utan intyg får man själv lägga ut pengarna och – eventuellt – få tillbaka dem i efterskott. 

 

 

Blev hotellvistelsen en mardröm? Foto: Sergei Butorin

20. Min resa blev en katastrof. Var ska jag klaga?

Vänd dig först till arrangören, flygbolaget, hotellet eller vem det är som felat. Försök få rättelse direkt, innan du kommer hem. Om det inte fungerar försöker du på samma ställe efter resan. 

Har du fortfarande inte fått rättelse går du in på Konsumentverkets sajt www.hallakonsument.se/reseguide. Där finns råd om hur man går vidare.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är sista utvägen. De kan rekommendera arrangören att betala tillbaka hela resan eller en del av priset. De flesta företag följer ARN:s beslut. Annars hamnar de på Råd & Röns svarta lista. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Dröm dig bort med Allt om Resor! Se erbjudande