ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Resenärer strandade på Arlanda hela natten

Publicerad 16 jul 2017 11.25
189 pasagerare på väg till Portugal har väntat på Arlanda sedan lördagseftermiddagen på att det kraftigt försenade planet ska lyfta.

189 pasagerare på väg till Portugal har väntat på Arlanda sedan lördagseftermiddagen på att det kraftigt försenade planet ska lyfta.

1/3

Foto: Läsarbild

Enligt Primera Air beror förseningen på följdeffekter efter ett tekniskt problem på planet.

Enligt Primera Air beror förseningen på följdeffekter efter ett tekniskt problem på planet.

2/3

Foto: Läsarbild

3/3

Ett flyg till södra Portugal blev stående på Arlanda hela natten.

Avgångstiden var utsatt till 17.40 på lördagen, men de 189 passagerarna kom inte i väg förrän 13.30 på söndagen, 21 timmar försenade.

Samtidigt sitter strandade resenärer nere i Portugal och väntar på samma plan som ska ta dem hem tillbaka Sverige i kväll – då ett dygn sena.

– Det här har varit en riktig cirkus, säger Line Hågesen som befinner sig vid Algarvekusten.

Det var flygningen med bolaget Primera Air från Stockholm till Faro i Portugal som blev kraftigt försenad.

Först 13.30 på söndagen kunde passageraren Patrik Pettersson i ett sms till Expressen meddela att samtliga resenärer var ombord på Boeingplanet som äntligen kunde lyfta mot Portugal. Flyget var då försenat nästan 21 timmar. 

Enligt den knapphändiga information de 189 passagerarna fått berodde förseningen på tekniska problem.

"Vi borde ha fått hotellrum"

Sådant händer förstås ibland, men passageraren Lamprini Psoma från Huddinge, som bokat flygstol till Portugal för att fira semester med sin pojkvän, tycker att flygbolaget hanterat situationen illa.

 

Planet till Portugal drabbades av tekniska problem och följdförseningar.

Foto: Läsarbild

– När vi kom till Arlanda sa de först att flyget var försenat till 02.30. Sedan ändrades det till att vi skulle får ny information klockan fem på morgonen, därefter klockan sju. 

– Till slut sa de att flyget skulle gå 9.40, men det hände inte heller, suckade Lamprini efter en lång natt på vid gaten på flygplatsen.

 

LÄS MER: De åkte på charterresor – fick bo på mardrömshotell 

 

Fått sova på golvet

Hon tycker att flygbolaget kunde ha erbjudit passagerarna hotellrum i stället för att de skulle ligga på golv och på tillgängliga stolar.

–  Vi har fått övernatta här och sova på golvet. Många är arga och upprörda, här finns familjer med barn.

 

Line Hågesen och dottern Nadine från Stockholm är två av resenärerna på väg hem från Portugal och drabbades än hårdare av följdförseningar. De skulle ha rest hem 22.15 lördagen, men väntade ännu på söndagseftermiddagen på planet det försenade planet från Sverige.

Foto: Läsarbild

Passagerarna har dock fått vouchers så att de har kunnat gå och hämta mat och dryck utan kostnad.

Patrik Pettersson från Ljungsbro utanför Linköping på väg till Faro med sambon Johanna var missnöjd med den bristfälliga informationen.

– Det har varit ett tufft dygn Vi har knappt sovit en blund och är väldigt besvikna. Vi har betalat 20 000 för den här resan och har sett fram mot sol och bad innan man ska tillbaka till jobbet igen, säger Patrik Petersson.

Samtidigt som 189 personer suttit och väntat på Arlanda har svenska turister blivit strandade nere i Faro i Portugal på grund av samma försenade flyg.

Två av dem är Line Hågesen och dottern Nadine som varit på semester i Albufeira. De skulle ha rest hem 22.15 på lördagen men möttes av beskedet att det var inställt. Tillbaka till hotellrummet, väckning klockan 04, buss till flygplatsen bara för att mötas av samma besked: Inställt igen.

– Det här har varit en riktig cirkus. Fram och tillbaka till flyget, checka in och checka ut bagaget, noll information hela tiden, säger Line Hågesen som tycker mest synd om de familjer som har småbarn med sig.

Följdförseningar efter flight till Mallorca

Torbjörn Lehmann, kommersiell chef på Solresor, researrangör med 100 gäster på den aktuella flighten, beklagar situationen. Solresors gäster fick redan på lördagsmorgonen ett sms om den första förseningen. Men många av dem har tillbringat natten på Arlanda.

– Förseningen beror på att en tidigare flight på dagen till Mallorca med det aktuella planet blev försenat på grund av tekniska problem. Sedan blev det följdförseningar. Det finns inget ledigt ersättningsplan att sätta in en helg under högsäsong.

–  Efter att ha bytt ut någon del försökte man komma i väg till Faro, men då var flygplatsen stängd för natten och de ville inte öppna den, säger Torbjörn Lehmann.

"Den normala rutinen är att ta in gäster på hotell"

Varför erbjöds inte passagerarna hotellrum?

– Den normala rutinen är att ta in gäster på hotell, det står flygbolaget för. Här tror jag att man verkligen försökte komma i väg 02.30, men att det inte gick trots förhandlingar med flygplatsen i Faro under natten.

Solresor ingår i samma koncern som Danmarksbaserade Primera Air.

Vilken kompensation kommer era gäster att få för förseningen?

– De kommer att få en dagsandel av resans pris. Det är vad som gäller upp till 24 timmars försening.

Expressen har inte nått flygbolaget Primera Air för en kommentar,

Annons

ELISABETH MONTGOMERY