Foto: Wong Maye-E

Resenär tvingas betala 8000 kronor för wifi

Passageraren Jeremy Gutsche flög med Singapore Airlines och använde deras inbyggda wifi-nätverk under resan mellan London och Singapore.

När han landade på flygplatsen och satte på sin mobiltelefon fick han en kalldusch: Surfandet hade kostat honom 1100 dollar – drygt 8000 svenska kronor.

När han i efterhand gått igenom sin historik från det dyra surfandet kan han konstatera att han bara gjort 155 sidvisningar, mestadels när han uppdaterat sin mejl.

– Jag vet detta för att jag för första gången räknat mina sidvisningar för att se var pengarna tog vägen, säger han i sin blogg Trend Hunter.

Varnar andra

Gutsche säger att flygresan i övrigt var bekväm men att att internet ombord var "smärtsamt långsamt". Det tog honom nästan en timme att skicka en fyra megabyte stor Powerpoint-presentation till sina arbetskamrater.

– Det dokumentet kostade mig antagligen 700 kronor att skicka, så jag hoppas mina kollegor gillade den. Jag mejlade dem även och skrev att presentationen skulle dröja en stund det mejlet kostade mig nog 70 kronor, skriver han vidare på sin blogg.

Nu uppmanar han andra resenärer att twittra till Singapore Airlines för att få flygbolaget att sluta straffa internetanvändare.

En talesperson för Singapore Airlines säger att Jeremy Gutsche har kontaktat bolaget med sin kritik.

– Vi följer upp hans ärende direkt, säger han till Travel Mole.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Dröm dig bort med Allt om Resor! Se erbjudande