Se upp för bolag som lägger in en falsk rabatt för att bli billigast i flygsökmotorernas sökningar.
1 av 2: Se upp för bolag som lägger in en falsk rabatt för att bli billigast i flygsökmotorernas sökningar. Foto: Valeriy Lebedev
Resan till Guadeloupe blev 600 kronor dyrare.
2 av 2: Resan till Guadeloupe blev 600 kronor dyrare. Foto: Colourbox

Resebyråernas fräcka knep – så lurar de dig

Bravofly hade lägsta priset på resan till Guadeloupe – men när bokningen var klar blev resan 600 kronor dyrare.

Se upp för bolag som lägger in en falsk rabatt för att bli billigast i flygsökmotorernas sökningar.

Det är viktigt för resebyråerna att ha lägsta pris i sökningar på olika jämförelsesajter. Så viktigt att vissa lägger in rabatter för att hamna i topp, rabatter som bara ett fåtal kunder kan utnyttja.

Allt om Resor fick ett mejl från Ann-Sofi, en läsare som bokat en resa med onlineresebyrån Bravofly, baserad i Schweiz. Priset var bra, men när resan redan var betald ökade det med 500 kronor. När hon kontaktade Bravofly uppgav de att det var en administrativ avgift som lagts på.

Biljetten blev 600 kronor dyrare

Allt om Resor bokade också en resa med Bravofly – och råkade ut för samma sak. En tur- och returbiljett till Guadeloupe skulle enligt Skyscanner och Bravofly kosta 5 976:65, men när köpet redan var genomfört var priset plötsligt 6 569:48, alltså 592:83 kronor mer. En utlovad rabatt för Visakort hade försvunnit.

När vi ringde kundservice gav en engelsktalande kvinna beskedet att priset var det rätta. Efter mejlkontakt fick vi en vecka senare samma besked som Ann-Sofi, en ”administrativ avgift” hade inkluderats. Och den var exakt lika stor som rabatten vi inte fick.

Ett samtal med Bravoflys presstalesperson Priscilla Daroda i Schweiz gav ett nytt besked:

– Ni kom till Bravofly via Skyscanner, hade ni gått direkt till Bravofly hade ni fått rätt pris direkt. Det här var ett promotionpris som man fick om man använde ett Visa kreditkort, men ni använde ett debetkort (bankkort, reds anm) så ni fick inte rabatten.

Det framgick inte någonstans att priset bara gällde vissa Visakort…

– När ni använde fel kort ska ni ha fått upp ett felmeddelande, om ni ändå fortsatte fick ni det högre priset.

Men något sådant meddelande fick vi aldrig. Priset var bara högre när betalningen redan var gjord. I flera samtal, mejl och en powerpointpresentation hävdade Bravofly ihärdigt att de hade rätt men till slut betalades ändå mellanskillnaden tillbaka.

Vi hittade priset via Skyscanner. De har avstått från att kommentera.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Dröm dig bort med Allt om Resor! Se erbjudande