Pressrelease från Vedab
Allt om Resor>Pressreleaser

Publicerad 29 okt 2019 10:39

Elda med torr och hälsosam björkved

Vintern är runt hörnet och det betyder kalla dagar, blåst och snöblandat regn. Vad kan då passa bättre än att tända en brasa i den öppna spisen och kura ihop dig i en skön fåtölj? En brasa har positiva effekter för ditt välmående och är perfekt för dig som behöver stressa av. Det är dock mycket viktigt att du väljer rätt typ av ved till din brasa.

Vedeldning är en mycket gammal värmekälla och människan har använt sig av vedeldning sedan urminnes tider. Än i dag används vedeldning flitigt och det finns det många som väljer att värma upp huset med ved, speciellt under de kalla månaderna. Vedbränslet är ett bra alternativ både kostnadsmässigt och ur ett miljöperspektiv. Faktum är att ved är en förnybar resurs och det är 100% miljöneutralt. Vid förbränning frigörs CO2 som tas upp i levande skog och ingår därmed i det naturliga CO2-kretsloppet. Men vedeldning kan också vara en källa för hälsofarliga luftföroreningar. Sot från eldning kan ha en negativ klimatpåverkan om du inte eldar med rätt ved.

Det finns flera goda skäl till varför man ska elda med vedbränsle. Det finns lika många anledningar till varför man ska välja rätt björkved som har torkats på rätt sätt. Vedab är Stockholms ledande leverantör av björkved som värnar om miljön och tar sitt miljöansvar på största allvar. Vedab vill få fler att bli klimatsmarta och förstå vikten av att elda med rätt ved.

Elda med torr björkved

Det kan verka som en bra lösning att själv samla in brännved och torka den, speciellt om du bor på en naturtomt och har tillgång till massor av trä. Det är dock svårt att på egen hand få fram riktigt bra kvalitet på ved när man torkar på egen hand.

Vedab använder sig av en speciell torkteknik i en stor torkhall och sörjer för att veden är helt fri från mögel. Den torkningsprocess som Vedab använder sig av är en av de bästa metoderna för en optimal energifördelning. Vedabs vedklabbar håller garanterat rätt form, är utan föroreningar samt kommer till dig i smarta förpackningar som håller veden skyddad från regn och snö.

Var klimatsmart och handla ved lokalt

Det finns också många fördelar med att köpa ved lokalt. När du handlar ved lokalt så minskar därmed riskerna för att skadeinsekter ska göra bo i veden och förstöra den då den inte behöver stå och vänta på transport länge. Dessutom är det bra för miljön att handla lokalt då veden inte transporteras långa sträckor. Vedab har sitt lager i Märsta och är därmed ett bra och miljövänligt val när du vill ha ved levererat direkt hem till dig i Uppsala, Haninge, Dalarö, Täby, Sollentuna, Danderyd, Bromma och fler orter i Stockholmsområdet.

Om Vedab AB:

Vedab AB startades 2013 och har blivit en av Stockholms ledande leverantör av björkved, svenskt biobränsle och pellets till bra priser för privatpersoner och företag.

Kontaktinformation till pressansvarig:

Ronnie Carlman