Pressrelease från Travelmarket
Allt om Resor>Pressreleaser

Publicerad 1 okt 2019 10:21

Så hittar du den bästa sista minuten-resan

Många kan säkert känna igen sig så här på höstkanten i att längta efter en avstickare till värmen. Men hur går man tillväga för att hitta budgetvänliga resor som inte gräver hål i plånboken? Travelmarket har sammanställt en guide med nyttiga tips och tricks på hur man går tillväga för att hitta den billigaste sista minuten-resan.

Att jaga billiga sista minuten-resor kan vara en tidskrävande process – speciellt om man inte vet var man ska leta någonstans. Det kan många gånger upplevas som en snårig djungel och det finns oändligt många resebyråer och resesajter som hävdar att de har de billigaste resorna.

Sök fram de bästa sista minuten-resorna

Travelmarket har sammanställt sina bästa tips för att hitta de billigaste sista minuten resorna. Det absolut första du ska göra är att själv söka fram resorna och jämföra priserna. Det behöver inte vara krångligt. Ett tips är att använda sig av en resesökmotor då detta ger en bra översikt över priserna och gör det enkelt att själv jämföra.

Är du någorlunda flexibel med hänsyn till resan så är en god idé att testa att söka efter olika avresedatum, destinationer och längd på resan. Priserna kan variera mycket och genom att göra dessa små justeringar är chanserna stora att man hittar billigare resor. Det är också viktigt att känna till att det ofta är stor efterfrågan på de populära resmålen. Med detta i åtanke är det många gånger smart att välja bort dessa, och istället fokusera på de ovanliga resmålen. Så kommer du helt säkert upptäcka både billigare priser och får chans att prova på något unikt. Kan du dessutom tänka dig att flyga från alternativa flygplatser kommer detta också öppna upp för billigare resor.

App för sista minuten-resor

Travelmarket arbetar ständigt med produktutveckling för att bli mer användarvänlig och för att underlätta för användare att hitta billiga resor. Ett smidigt verktyg för dig som är på farten är Travelmarkets app som är perfekt för sista minuten-resor. Det gör att du enkelt och snabbt kan hitta och boka resor när du är på språng, eller vidarebefordra resan till ditt e-postkonto, så att du i lugn och ro kan boka och betala den via datorn.

Bevaka prisutvecklingen på resan
Flygresepriserna ändar sig ständigt och det är därför tipsar Travelmarket också om att ta användning av en så kallad prisagent som dagligen skickar dig ett e-postmeddelande med det aktuella priset på just den resan du är ute efter. På så sätt kan du följa prisutvecklingen på resan och du får chans att boka innan priset stiger

Undersök visumkrav

Ett annat värdefullt tips innan du bokar resan är att undersöka visumkrav till det valda resmålet. Vissa länder kräver nämligen att du har visum för inresa i landet och det är alltid ditt ansvar att se till att alla papper är i ordning innan din avresa. Verkar det krångligt, kan du alltid kontakta den aktuella resebyrån för att höra om de eventuellt har möjlighet hjälpa till att beställa visum.

Om Travelmarket:

Travelmarket är ett danskt företag med lång erfarenhet från resebranschen. Det är Nordens äldsta resesökmotor och har funnits på den svenska marknaden sedan 1998.

Kontaktinformationen till pressansvarig:

VD Ole Stouby