Pressrelease från Filmtopp Media
Allt om Resor>Pressreleaser

Publicerad 4 okt 2018 19:50

Dessa inspelningsplatser måste du resa till

Runt om i världen finner vi massor av spännande inspelningsplatser för filmer och serier. I denna artikel presenterar film- och seriesidan Filmtopp några inspelningsplatser du måste besöka!

Bra film och serier kommer från världens alla hörn. Detta innebär i sin tur att det finns massor av spännande inspelningsplatser att besöka lite överallt på världskartan. Från den storslagna nyzeeländska naturen till storstädernas höga puls. I denna artikel tipsar film- och seriemagasinet Filmtopp om några av häftiga inspelningsplatser du bara måste besöka!

5. The Alamo – North Brackettville, Texas  USA

När vilda västern var den stora publikmagneten i amerikansk film var John Wayne en megastjärna. Hans tuffa och råbarkade stil i kombination med hans känsla för rättvisa och förståelse gjorde honom snabbt älskad. En av hans kändaste filmer heter The Alamo och handlar om slaget vid Alamo 1836, där en missionskyrka vid samma namn blev ett slagfält i den mexikanska revolutionen. Stora delar av området finns fortfarande kvar och här har ett 100-tals filminspelningar ägt rum sedan dess!

4. Breaking Bad – Albuquerque, New Mexico

Det finns ett enormt utbud av Netflix serier på den kända streamingtjänsten. En av alla dessa är AMC:s populära Breaking Bad. Den som vill se Walter White’s hus utanför TV-rutan kan bege sig till 3828 Piermont Drive i Albuquerque, New Mexiko  Huset fungerar numera som bostad så du gör nog bäst i att inte stövla in, men det finns inget som säger att du inte kan göra en liten promenad längs gatan.

3. Full Metal Jacket – London, England

Stanley Kubrick är tveklöst en av filmhistoriens stora genier. Han utforskade alla möjliga genrer i sina filmer och släppte 1987 krigsfilmen Full Metal Jacket som utspelas i Vietnam. Intressant nog spelades hela filmen in i London. Några av de svettigare scenerna spelades närmare bestämt in i området Beckton Gas Works och går fortfarande att besöka än idag!

2. Karl Alfreds by i Malta

Från en filmmästare till en annan. Robert Altmans filmatisering av serietidningen Karl-Alfred fick blandade recensioner när den kom men börjar nu ses i nytt ljus. Inte minst tack vare den fantastiska byn Sweethaven som byggdes upp på Malta. Fantastiskt nog står den fortfarande kvar och är ett välkänt turistmål. Ett minnesvärt restips!

1. Sagan om ringen – Matamata, Nya Zeeland

Den ultimata inspelningsplatsen att besöka ligger i Nya Zeeland. Det var här Peter Jackson och kompani spelade in Sagan om ringen-filmerna. Har du också drömt om att besöka Fylke, den lilla byn där Frodo och Sam startar sitt episka äventyr? Den drömmen kan bli verklighet. Allt du behöver göra är att åka till Matamata på Nya Zeeland. Där finns alla de små och mysiga husen kvar, omringade av den underbara naturen!

Av Filmtopp Media