Det inte start och landning som får stressnivåerna att skjuta som mest i höjden, menar piloten Patrick Smith.
1 av 2: Det inte start och landning som får stressnivåerna att skjuta som mest i höjden, menar piloten Patrick Smith. Foto: Shuterstock
Charles de Gaulle i Paris tillhör de flygplatser som piloten Patrick Smith upplever som mest svårnavigerade.
2 av 2: Charles de Gaulle i Paris tillhör de flygplatser som piloten Patrick Smith upplever som mest svårnavigerade. Foto: Shutterstock

Piloten: ”Det stressar mig mest under en flygning”

Att vara flygpassagerare kan vara en stressig upplevelse, framför allt om du är flygrädd. För piloten är det speciellt ett skede som är särkskilt pressande. Men det är inte starten, rapporterar Express.

Många passagerare kan känna sig lite nervösa när de sätter sig i ett flygplanssäte. Start, landning och turbulens är särskilt utmanande för dem som inte är bekväma med att flyga. Men förvånande nog är det inte vid dessa tillfällen som piloten upplever som mest stress. Det är när flygplanet är på väg att taxa ut mot landningsbanan.

”Det är bullrigt och hektiskt. Mina stressnivåer är som högst”, berättar piloten Patrick Smith i sin bok ”Cockpit Confidential”.

LÄS MER: 11 saker som en van flygresenär aldrig gör 

Dåligt väder och turbulens gör många flygpassagerare nervösa. Foto: Shutterstock

Det som gör den här delen av flygningen till den mest hektiska perioden beror på att mycket måste hinnas med under en begränsad tid. Checklistor ska gås igenom och uppgifter ska bekräftas och föras in. 

”Samtidigt ska du försöka navigera på vad som på många flygplatser är ett förbryllande virrvarr av svängar, medan personalen på marken ryter instruktioner till dig”, skriver Patrick Smith i sin bok och berättar att Charles de Gaulle i Paris och Madrids Barajas Airport är de svåraste flygplatserna att hitta rätt på. 

”Och för att göra saken ännu värre är kartorna vi använder för att navigera på flygplatserna fruktansvärda”, fortsätter Patrick Smith.

”På natten eller vid dåligt väder kräver det förvånansvärt mycket koncentration för att hitta rätt”, förklarar han och listar också de tre saker som gör en flygplats extra utmanande: landningsbanans längd, trafiken och den omgivande terrängen.

Madrids Barajas Airport är en av de flygplatser som piloten Patrick Smith menar är extra utmanande att navigera på. Foto: Shutterstock

LÄS MER: Flygvärdinnor avslöjar: konstigaste sakerna vi sett i kabinen

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Dröm dig bort med Allt om Resor! Se erbjudande