ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Publicerad 11 nov 2017 18.30

Paret blåst på biljetten – nu vill de varna andra

Mikael Pettersson och Hanna Brandels 10 veckors resa höll på att få ett abrupt slut när deras biljetter de bokat via resesöktjänsten Travelgenio.

Mikael Pettersson och Hanna Brandels 10 veckors resa höll på att få ett abrupt slut när deras biljetter de bokat via resesöktjänsten Travelgenio.

1/4

Nu vill de varna andra för att använda tjänsten. – Vi är vana resenärer men har aldrig varit med om något liknande, säger paret.

Nu vill de varna andra för att använda tjänsten. – Vi är vana resenärer men har aldrig varit med om något liknande, säger paret.

2/4

Varken Hahn-air, eller Olympic Airlines som står som det som bolag som driver Hahn-air, flyger från Juan Santamaría flygplasten i Costa Rica.

Varken Hahn-air, eller Olympic Airlines som står som det som bolag som driver Hahn-air, flyger från Juan Santamaría flygplasten i Costa Rica.

3/4

I ett av mejlen står namnet på ett flygbolag som trafikerar sträckan Mikael och Hanna skulle resa, på den tiden de skulle lyfta. Men paret fanns inte med i passagerarlistorna.

I ett av mejlen står namnet på ett flygbolag som trafikerar sträckan Mikael och Hanna skulle resa, på den tiden de skulle lyfta. Men paret fanns inte med i passagerarlistorna.

4/4

Det skulle bli drömsemestern. 

Istället blev de blåsta på biljetterna de bokat genom resesöktjänsten Travlegenio. 

Trots att planet de skulle med stod framför dem hävdade Travelgenio att planet var inställt. 

Paret Mikael och Hanna hade biljett men fanns ändå inte med i passagerarlistorna. 

– Då förstod vi att vi hade blivit lurade, säger Hanna Brandel.

10 veckor planerade paret Mikael Pettersson och Hanna Brandel att resa runt i Syd- och Centralamerika. En delresa bokade de med den nätbaserade resesöksajten Travelgenio. Men när de kom till Juan Santamaría flygplasten i Costa Rica hittade de inte flygbolaget de skulle resa med. 

– Vi var på flygplatsen i riktigt god tid. När vi skulle leta upp vår incheckning hittade vi inte bolaget vi skulle resa med, Hanh-air. Personalen i informationsdisken hade aldrig hört talas om bolaget. I mejlet vi hade från Travelgenio stod det att bolaget drevs av Olympic Airlines, men vilket även det var ett okänt bolag för personalen. 

Flygbolaget flyger inte från den flygplatsen

Det visade sig att varken Hanh-air eller Olympic Airlines flyger från Juan Santamaría flygplats. Mikael och Hanna letade igenom alla papper och kunde till slut tyda att även namnet Voralis stod på ett av alla papper de fått från resesöksajten.
Voralis trafikerade den sträckan som Mikael och Hanna hade bokat och avgick samma tid som det stod på deras bokningsbekräftelse. Väl framme vid Voralis incheckningsdisk fick de dock veta att de inte stod med i passagerarlistorna. 

– Man trodde inte det var sant. Personalen hos Voralis började ringa runt till sina kollegor för att försöka ta reda på vad som hänt och vi började ringa Travelgenio. Men trots att de ska ha kundtjänst bemannad 24/7 så kom vi inte fram. Samtalen bröts hela tiden när vi stod i telefonkö. Vi kontaktade våra föräldrar hemma i Sverige och de ringde också, men deras samtal kom inte heller fram. 

"Då förstod vi att vi också blivit lurade"

Mikael och Hanna gick in på företages Facebook-sida för att försöka kontakta dem den vägen, och det var då de insåg att de antagligen blivit lurade. På företagets Facebook-vägg finns många arga kunder som alla upplever att Travelgenio har lurat dem på deras biljetter.

– Där var det jättemånga som skrivit att de blivit blåsta av Travelgenio. Det var då vi förstod att vi också blivit lurade, säger Hanna Brandel. 

Tillslut fick de tag på företaget genom mejl. Travelgenio hävdar att de informerat Mikael och Hanna att planet de skulle resa med var inställt och att de ombetts kontakta företaget. Något Mikael och Hanna bestämt nekar till. 

– De hävdar att de informerade oss att planet var inställt – samma dag som vi bokade resan. Men det gjorde de inte. Oavsett så flyger inte de flygbolagen som de hade bokat in oss hos från den här flygplatsen, men det fanns ett flyg som gick dit vi skulle, den tiden som vi skulle resa, men där fanns vi inte med på passagerarlistorna. 

Varnar andra för att använda tjänsten

Travelgenio hänvisar till flygbolaget Hahn-air och menar att felet ligger hos dem, men Mikael och Hanna tycker det är skumt. De kommer polisanmäla företaget om de inte får tillbaka sina pengar. Travelgenio skriver i ett mejl till Expressen att ett eventuellt återköp av biljetterna måste godkännas av Hahn-air - ett bolag som inte trafikerar sträckan Hanna och Mikael bokat. 

– De flygbolagen flyger ju inte ens från den här flygplatsen. Vi kommer gå vidare och polisanmäla om vi inte får våra pengar tillbaka. 

Även om Mikael och Hanna kan komma att få tillbaka pengarna  varnar de nu andra för att använda samma bolag och vill inte att fler ska drabbas. 

– Hemsidan ser seriös ut. Vi är ledsna och besvikna över att det finns människor som gör så här och vi vill inte att fler ska drabbas, säger Hanna.

Travelgenio har anmälts sex gånger 

Mikael och Hanna köpte nya, dyrare biljetter och kom tillslut med det plan som det var tänkt att de skulle resa med. Sammanlagt har de nu betalat 6500 kronor för dubbla uppsättningar biljetter. 

– Vi är i Mexiko nu. Vi hade bokat boende här och så och det känns bra att fortsätta även om det här är det sista man vill vara med om på sin resa, säger Mikael Pettersson. 

Travelgenio har sedan 2015 anmälts sex gånger till Konsumentverket.  

Annons

ELISABETH MONTGOMERY