I dag är det 30 år sedan X2000 hade sin premiärtur.
I dag är det 30 år sedan X2000 hade sin premiärtur. Foto: STEFAN NILSSON

X2000 fyller 30 år – snart kommer nya versionen

Den 4 september 1990 var det premiärtur för höghastighetståget X2000. Och i vinter är det dags för en nypremiär med ett helt nytt utseende där all inredning från golv till tak bytts ut. Men färgsättningen är fortfarande hemlig.

Historien om X2000 börjar faktiskt redan för över 50 år sedan. Månlandningsåret 1969 genomfördes en statlig utredning som tittade på om Sverige borde bygga järnväg för högre hastigheter än 130 kilometer i timmen, vilket då var den högsta hastighet som tågen kom upp i. Utredningen kom fram till att det inte var ekonomiskt försvarbart att bygga helt nya banor för högre hastigheter. I stället drog SJ tillsammans med Asea och ASJ i gång ett utvecklingsarbete för att skapa ett tåg som kunde köra snabbare på befintliga banor.

Projektet kallades inledningsvis S200, som stod för snabbtåg i 200 kilometer i timmen. En namntävling kom senare fram till namnet X2000, vilket anspelade på det kommande millennieskiftet. X2000 är fortfarande det enda tåget i Sverige som kan köra upp till 200 kilometer i timmen i kurvor, vilket är möjligt tack vare en mjuk boggikonstruktion med rörliga hjulaxlar som styr igenom kurvorna och kompenserar sidokrafterna genom att tåget lutas.

LÄS MER: När tåget är snabbare än flyget – nio resor i Europa

En tågvärdinna serverar kaffe till resenärer i första klass ombord på X2000. Året är 1990. Foto: BJÖRN KARLIN / SVT BILD / SVT TT NYHETSBYRÅN

Motsvarar 942 resor till månen

Den första sträckan att trafikeras var Stockholm–Göteborg, då man kom in under den magiska gränsen på tre timmar, men snart kom även andra städer som Jönköping, Karlstad, Falun, Linköping, Sundsvall och Malmö att nås. I dag trafikerar X2000 enbart Stockholm–Göteborg/Malmö. En slogan som användes på 1990-talet var var ”Enklare än flyget, snabbare än tåget”. Vid premiären fanns mobiltelefoner för uthyrning i 1:a klass och i bistron fanns en telefonkiosk. En period fanns till och med fax ombord.

Sedan premiärturen den 4 september 1990 har X2000 totalt kört över 36 miljoner mil, vilket motsvarar drygt 9 000 varv runt jorden eller 942 resor till månen. Totalt har cirka 200 miljoner unika resor gjorts. 

Till vintern är det premiär för de uppgraderade och moderniserade X2000-tågen på sträckan Stockholm–Göteborg. Under ombyggnationen har SJ bland annat rivit ut och bytt all inredning från golv till tak samt satt in nya stolar, nya innerväggar, nya innerdörrar, nya digitala skärmar och ny belysning. Toaletterna och bistron har byggts om, och luftkonditioneringen och tågets wifi har förbättrats. Den enda hemligheten är vilken färg de nya X2000-tågen kommer att få. Senast i vinter vet vi svaret.

LÄS MER: 9 häftiga resor med nattåg 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Dröm dig bort med Allt om Resor! Se erbjudande